Wat doe je als kleine uitgever met beperkt budget? Je richt je op een beperkte doelgroep, en je steekt ze in de fik. Tenminste, daar komt het op neer in de woorden van Stielstra.
Hij verkocht van het religieuze boek The Purpose-Driven Life al 21 miljoen stuks. (geregisteerde toegang)
Ja, geen wonder, hoor ik u zeggen: de bible-belt van Amerika is nog altijd enorm. Goede voedingsbodem voor het evangelie van de schrijver, dominee Rick Warren. Maar het is grappig om te zien hoe uitgever Stielstra dat voor elkaar kreeg. Hij richtte zich op 400.000 kerkgangers en 1.200 dominees, verkocht ze het boek voor zeven dollar (normaal 20 dollar). Vervolgens plaatste hij preken van Warren op Pastors.com, en verwees daarbij naar hoofdstukken in het boek. En de rest is geschiedenis.
En die theorie is toepasbaar op andere markten, zegt Stielstra. Leuk en wel, ware het niet dat hij zijn eigen theorie onderuit haalt door te stellen dat dit nooit gelukt was zonder een sterk product. Hoe dan ook, Stielstra wil het trucje nog eens uithalen, maar dan met z´n eigen werkje over, inderdaad, pyromarketing.