1. Oreo
Oreo’s zijn koekjes, die blijkbaar ook goed smaken als je ze in de melk doopt. De fabrikant wist dit ritueel goed onder de aandacht te brengen met een lift die bij het op en neer gaan telkens het koekje in de melk stopt. Bekijk voor de werking van het concept ook de video.
2. Scienceworld
Scienceworld, een non-profit organisatie voor voorlichting over futuristische technologie, weet alles over zwaartekracht. Maar hoe weet je daar de gemiddelde burger voor te interesseren? Juist, door in te spelen op de zorgen over ons gewicht.
3. Becel
Becel hamert er al jaren op dat zijn boter zo gezond zou zijn. Het creëert een mooie illusie door de liftruimte te voorzien van een trapafbeelding, die uiteraard weer benadrukt hoe goed inspannen, sporten en Becelboter samengaan.
4. Sport Batel Gym
Dat gewicht een verschijnsel is dat goed tot uitdrukking komt in een lift, bewijst ook deze fitnessaanbieder. Het bedrijf wijst je op je gewicht door middel van een subtiele sticker, die een display met daarop het etagenummer vergezelt. Intussen adviseert de aanbieder je via een tekst om naar deze sportschool te gaan.
5. Volkswagen
De liftdeuren vormen ook een leuk speeltje voor adverteerders. Volkswagen demonstreert hier zijn parkeersensor, die de automobilist exact inlicht over een mogelijke botsing.
6. D-Link
D-Link, fabrikant en aanbieder van de zogenaamde Speed Monster Router, wilde benadrukken dat zijn breedbandtechnologie snelle en betrouwbare netwerken creëert. Daarvoor maakte het ook gebruik van een subtiel lijntje tussen de twee deuren, die uitbeeldt dat er connectie wordt gemaakt.
7. Gold’s Gym
Weer een fitnessadvertentie, maar ditmaal wordt er gebruik gemaakt van de deuren.
8. Kill Bill
Wie Kill Bill heeft gezien, weet dat hoofdrolspeelster Uma Thurman goed is in het door midden hakken van haar tegenstanders. De spleet, die ontstaat bij een lift die open gaat, visualiseert dat natuurlijk heel mooi.
9. McDonalds
Je wil die burger van McDonalds zo graag, dat je er zo snel mogelijk een hap van wil nemen. Deze advertentie heeft wat weg van de reclame van Peijnenburg: het lukt op het plaatje net niet om ook daadwerkelijk een hap te nemen, zeker als de deur opengaat, waardoor de eetlust van de kijker versterkt kan worden.
10. Gay Pride Parade
Homoseksuelen komen bij ons festival nadrukkelijk ‘uit de kast’, is de boodschap. En dat wordt met deze lift heel letterlijk uitgebeeld. Dit festival vindt overigens plaats in Brazilië.
11. Swiss SkyDive
Een lift leent zich natuurlijk perfect voor het creëren van gevaarlijk overkomende illusies. Deze aanbieder van skydiving heeft dan ook de bodem voorzien van een mooi uitzichtsplaatje.
12. Divorce Lawyer
Dit bureau, dat echtscheidingen regelt, heeft de liftdeuren heel slim in zijn voordeel gebruikt. Eenmaal binnen treft de liftgebruiker een bordje aan, waar meer informatie over het bedrijf op te lezen valt.
13. Hair Loss Solution
Je hoeft niet met een kaal hoofd rond te lopen, wil deze adverteerder als boodschap overbrengen. Een bezoeker wordt geconfronteerd met een hoofd dat ineens zijn haren verliest.
14. American Tourister Bag
Deze organisatie zegt reistassen te verkopen die oerdegelijk en tegen alle omstandigheden bestendig zijn. Zie hoe de tas bijvoorbeeld bestendig is tegen een liftdeur die dicht gaat. Wederom een leuke illusie.
15. Kagatani Knife
Deze fabrikant verkoopt vlijmscherpe messen, die in een mum van tijd een kreeft in twee stukken snijden. Weer subtiel gebruik gemaakt van de open- en dichtgaande deuren.
16. Yamaguchi
Een grappige toepassing van een lift: wie op de knoppen drukt, krijgt in het Japans uitroepen als ‘Yes!’ en ‘Wow!’ te horen. Hoe harder je op de knop drukt, hoe intenser de kreet. De advertentie is afkomstig van een Japanse osteopaat, die meer jonge mensen op de hoogte wil brengen van zijn type behandeling.
17. Allianz Group
Verzekeraar en bankier Allianz wijst mensen erop dat hun geld bij het bedrijf in veilige handen is. De liftdeuren zijn getransformeerd tot kluisdeuren.
18. Maxwell House
De Chinese tak van Ogilvy creëerde deze advertentie en illusie voor koffiemaker Maxwell House. De boodschap: ‘Word wakker met deze koffie!’ En met zo’n illusie wil je wel wakker worden.
Meer slideshows
Straatreclame: 8 briljante voorbeelden
Zestien zeer creatieve bus- en truckadvertenties
11 originele automotive advertenties
9x creatieve guerilla marketing
Meer op de slideshowpagina van Sprout