Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe deze ‘moeder met een missie’ de markt verovert met verse babyvoeding

Je bent een moeder met een missie. Je ontwikkelt vriesverse babyvoeding voor de retail, maar daar wordt de deur keihard voor je dichtgegooid. Zo start Mariëlle Smit, net verkozen tot de meest veelbelovende onderneemster van 2022, met Mama Deli.

marielle smit zakenvrouw mama deli
Je leest nu: Hoe deze ‘moeder met een missie’ de markt verovert met verse babyvoeding

Mariëlle Smit, oprichtster van Mama Deli, heeft deze week de Bold Future Award overhandigd gekregen bij de verkiezing Zakenvrouw van het Jaar. Ze is hiermee officieel de meest veelbelovende onderneemster van het jaar. De jury prijst het 32-jarige ‘aanstormende talent’ vooral voor haar ‘moed, positiviteit en kracht’.

Ze vertelt aan MT/Sprout dat ze zoveel berichten heeft gehad, dat ze niet eens de tijd heeft gehad om het juryrapport zorgvuldig te bekijken. ‘Maar ik weet wel dat het onder meer gaat over de moed die ik had om mijn eerste bedrijf (MME Hospitality, red.) te verkopen. Dat was voor mij echter zo’n vanzelfsprekende stap. Ik voelde zo’n drive om dit nieuwe idee uit te rollen. Het was eigenlijk niet eens een keuze, ik moest dit doen.’

Zoektocht naar een alternatief

Het idee voor Mama Deli begint met het mixen van pureetjes, ‘s avonds laat voor haar eerste dochter. ‘Iedere moeder wil gewoon het allerbeste voor haar kind. De meesten beginnen dan zelf te koken, te stomen en te pureren, maar dat is best veel werk.’

Als je dingen vervelend vindt, dan moet je er of zelf iets aan gaan doen, of er niet over zeuren

Smit runt op dat moment nog zes dagen in de week haar eigen bedrijf in de evenementensector. ‘In de avond stond ik dan in de keuken, en daar werd mijn vriend niet zo blij van. Hij vond dat ik daarmee moest kappen en een alternatief moest vinden.’

‘Ik begreep dat wel, want wij zijn het over één ding roerend eens: als je dingen vervelend vindt, dan moet je er of zelf iets aan gaan doen, of er niet over zeuren.’ Ze vindt alleen geen alternatief, en daardoor zeurt ze stiekem toch nog wel even door, zegt ze lachend.

‘Alle soorten voeding zijn ondertussen zo gemakkelijk en gezond geworden. Binnen een paar stappen gris je ergens een verse maaltijd weg, maar dat bestaat niet voor kleintjes, en zeker niet voor baby’s. Dat vond ik best wel gek.’

marielle smit mama deli kristel groenenboom
Rechts Mariëlle Smit van Mama Deli, links zakenvrouw van het jaar Kristel Groenenboom. Foto: Prix Veuve Clicquot

Lees ook: Containerkoningin Kristel Groenenboom is Zakenvrouw van het Jaar 2022

Omschakelen van evenementen naar babyvoeding

Smit hoort in haar omgeving dat ze niet de enige is met dit probleem. Dus besluit ze om er dan maar zelf iets aan te doen. Vanaf het begin beseft ze ook dat het omschakelen van evenementen naar babyvoeding een flinke stap is.

Het moederschap is altijd schipperen, maar ik doe dat met plezier

‘Wat wist ik nou van babyvoeding? Maar ik ben wel een moeder met een missie. Een verse maaltijd is zo goed voor de ontwikkeling en de gezondheid van je kind. Ik kwam al snel tot de conclusie dat ik dit niet alleen kon. Dus bouwde ik een fijn team om me heen dat veel verstand van babyvoeding heeft. Een klein team, maar wel ijzersterk.’

Mama Deli wordt in januari 2021 gelanceerd. Smit ontdekt vrijwel tegelijkertijd dat ze opnieuw zwanger is en bevalt van haar tweede dochter. ‘Dat jaar was een flinke uitdaging. Het moederschap is altijd schipperen, maar ik doe dat met plezier.’

Retail heeft geen interesse in Mama Deli

Niet dat de supermarkten nu stonden te trappelen voor haar nieuwe vriesverse babyvoeding. ‘We hadden een waanzinnig startassortiment gebouwd, wat helemaal klopte van A tot Z. We zijn er anderhalf jaar mee bezig geweest en dan denk je dat je echt iets in handen hebt.’

‘Ik stond met een doosje samples, helemaal zelfgemaakt en beplakt zodat het er netjes uitzag, op de stoep bij de categoriemanagers in de retail en die deur werd gewoon dichtgegooid. Ja, dan ga je wel eventjes aan jezelf twijfelen (lacht).’

Balen natuurlijk, maar Smit is nu eenmaal een moeder met een missie. Ze ‘schakelt even’ en besluit om dan maar online te starten met een eigen webshop. Eentje die vanaf het begin stormloopt. Ouders van Nu pikt haar verhaal op en online wordt een grootse campagne gevoerd.

De retail bleek plots wel geïnteresseerd. ‘Ze klopten na een aantal maanden zelf aan. Dat was fijn, want dan zit je ook heel anders aan tafel.’

mama deli babyvoeding
De babyvoeding van Mama Deli.

Mariëlle Smit wil met Mama Deli de grens over

Mama Deli ligt vandaag inmiddels in alle grote supermarkten, Albert Heijn, Dirk, Vomar… Dinsdag is nog bekendgemaakt dat het merk ook in alle Jumbo-vestigingen komt te liggen. Bij Crisp en Picnic zijn de producten van Mariëlle Smit eveneens te bestellen. Een aantal nieuwe retailers heeft al ingetekend voor volgend jaar.

We proberen steeds wat stappen voor te zijn op de rest. Nu is het heel hard hollen.

Investeerders hebben ondertussen wel aan de deur geklopt, maar Smit blijft zo lang het kan de groei liever zelf financieren. ‘We gaan in het tweede kwartaal van 2023 onze eerste stappen maken in het buitenland. We liggen al in België, maar dan gaan we doorpakken.’

Natuurlijk wordt er in de voedingsindustrie ‘meegekeken’ naar haar producten. Kopieën heeft Smit nog niet gezien. ‘We zijn ons ervan bewust dat we in een concurrerende markt zitten, dus we proberen steeds wat stappen voor te zijn op de rest. Nu is het heel hard hollen in ieder geval.’

Innovaties zijn dan ook belangrijk voor haar bedrijf en daar wordt flink aan gewerkt. Het afgelopen jaar is er vooral ontwikkeld op nieuwe smaken. Binnenkort komen er een aantal productcategorieën bij, waarmee Mama Deli een bredere doelgroep wil aanboren. ‘Maar ik moet daar nog echt even mijn mond over houden.’ Wordt dus vervolgd.

Lees meer over impact-ondernemers zoals Mariëlle Smit: