Jordi van den Bussche (27) vraagt nauwelijks nog om een introductie. Tenminste, als je je ooit op YouTube bevindt of gamet. De Youtuber, gamer en serieondernemer staat op plek 86 in de Quote Top 100 Jonge Miljonairs én lanceert met zijn 60 werknemers de ene na de andere innovatie.
‘Dat groeien en schalen ging alleen niet altijd even makkelijk’, vertelt Van den Bussche. ‘Stap voor stap ben ik gaan leren ondernemen. Je loopt ergens tegenaan, leest er een boek over, gaat zitten met mensen die er meer verstand van hebben… Voor je het weet ben je ondernemer. En dan borrelt al snel het volgende project op. Een serieondernemer kun je me inmiddels wel noemen, ja.’
De start van Kwebbelkop
Van den Bussche begint in 2011 met het plaatsen van Engelstalige video’s op zijn YouTube-kanaal Kwebbelkop. Hij speelt in eerste instantie games als Minecraft en Grand Theft Auto en levert er commentaar op. Vanaf 2012 gaat hij dagelijks video’s posten en tegen het einde van 2015 bereikt hij voor het eerst meer dan 100 miljoen views per maand op zijn YouTube-kanaal.
Fast forward heeft de ondernemer het volgende level wel gehaald. In totaal hebben zijn verschillende YouTube-kanalen 7 miljard weergaven. Van den Bussche: ‘En zeg, 20 miljoen fans over de hele wereld. Ondernemen zat 100 procent al van jongs af aan in mijn bloed. Als ik vroeger een spelletje wilde kopen voor de Playstation, dan moest ik het maar zelf zien te verdienen.’
Hoe heb je een YouTube-kanaal, een one-man band, uitgebouwd tot een bedrijf? Wat was de eerste stap?
‘Ik ben eerst gaan kijken: wat is nou het grootste probleem dat ik moet oplossen? Destijds was ik het team. Ik deed alles zelf. En er was ook geen handboek voor wat ik deed. Een kwestie van zelf uitzoeken en veel proberen.’
‘Toen ik wat meer succes had en door PewDiePie werd uitgenodigd om bij hem langs te komen in de VS, viel het kwartje. Hij had gewoon iemand in dienst die bijvoorbeeld zijn thumbnails maakte, videoscripts schreef en video’s editte.’
Hoe werd Kwebbelkop het bedrijf JVDB Studios?
‘Buiten een team om me heen verzamelen ben ik gaan proberen, proberen, proberen. Een paar dingen lukten en dan bouw je daarop verder. Op een gegeven moment had ik zoveel losse kanalen, dat ik mijn eigen management voor mezelf ben gaan doen. Om dat los te branden, hebben we er een eigen entiteit van gemaakt.’
‘We doen een hoop, zijn echt een mediahuis. We maken niet alleen videogames en hebben onze eigen influencers, we helpen ook merken aan content.’
Moet je nog iets aan marketing doen om dat verhaal over de bühne te brengen?
‘Op dit moment pakken we het lekker passief aan. We hebben genoeg leads en sales. Uiteindelijk ben ik de marketingmachine. Dat gebeurt natuurlijk veel vaker, dat een influencer de unique selling point van een bedrijf is. Alles komt bij elkaar. Ik ben JVDB.’
https://www.youtube.com/watch?v=u7zaYSggJfU
Is dat niet lastig? Zoals veel influencers kreeg je ook een burn-out. (De belangrijkste oorzaak is vaak het algoritme van YouTube. Makers die niet op afgesproken momenten uploaden, worden daar meteen voor afgestraft, red.)
‘Het allerlastigste is nog altijd een mooie balans vinden tussen werk en mijn leven. Er is altijd zoveel te doen. Het is altijd een uitdaging om je aandacht en resources goed te kunnen managen.’
De druk van YouTube… Het inspireerde je ook om AI-influencer Bloo te lanceren? Een fictief, getekende YouTuber met inmiddels maandelijks 16 miljoen views.
‘Ik denk dat virtuele influencers alle influencers en celebrities gaan vervangen. Ouderwetse artiesten zoals wij ze kennen, zullen in de toekomst niet meer bestaan. Waarom niet? Omdat alle problemen en uitdagingen waar je nu tegenaan loopt met AI worden opgelost.’
‘Een AI-celebrity kan geen burn-out krijgen, zoals ik een paar jaar geleden had. Hij hoeft geen salaris. Het is een heel schaalbaar product, nooit slecht in het nieuws. Je AI-influencer kan muzikant zijn, maar ook acteur. Het is toegankelijker, sneller, dus waarom niet?’
Het is zeker niet het enige wat jullie doen met AI, toch?
‘Ik ben zéér optimistisch over onze toekomst met AI. De productiviteit van mensen neemt toe en de toegankelijkheid tot het creëren van dingen wordt alleen maar groter.’
‘Onlangs hebben we een nieuw AI-product in bèta gelanceerd: DubDash. Je kunt een video uploaden in welke taal dan ook. Onze AI kloont je stem en laat jou een andere taal spreken. We doen het sneller dan mensen. Stel dat je nu een video wil laten vertalen, naar bijvoorbeeld het Frans, dan ben je 50 euro per minuut kwijt. Wij kunnen het voor een euro, daar mikken we op.’
‘Dit zou echt het landschap kunnen veranderen. Stel je voor: je maakt een film of podcast, en met één druk op de knop vertaal je hem naar iedere taal mogelijk. Met dezelfde stemmen. Er zijn een paar andere partijen die hier ook mee bezig zijn, maar ik denk wel dat wij de beste oplossing hebben. We hebben de software in eerste instantie voor onszelf ontwikkeld.’
Heb je een advies voor andere ondernemers die meer willen weten over AI?
‘Gewoon doen. Gewoon proberen. Er liggen op dit moment zóveel kansen, voor iedereen. Je kunt het simpelweg aan een AI vragen: wat kan ik met mijn bedrijf in X doen met AI? Begin gewoon bij ChatGPT en sla aan het experimenteren. Ik denk dat je áltijd wel iets moois kunt vinden wat jou verder helpt.’
En wat is de volgende stap in het groeien naar 100 werknemers, één van jouw doelen?
‘Het grootste ding is mijn eerste, echte, eigen videogame. Die gaan we waarschijnlijk in juni groots aankondigen. Daar kan ik nu dus verder niet veel over zeggen.’