Het gratis aanbieden van zijn voorstelling is een bewuste zet, zo vertelt Pop tegenover SYNC. Hij ging er een samenwerking met PIAS voor aan. Pop publiceert zijn show op het YouTube-kanaal rond komedie van de contentdistributeur en behoudt daarbij de rechten over de voorstelling. Pop: “Dat is het voordeel van eigen baas zijn. Het enige wat ik hoefde te doen was mijn show opnemen en er daarna een geschikt afzetkanaal voor vinden.”
Het succes van Louis CK
Wie is Stefan Pop? Hij is in ieder geval al een stuk bekender dan Theo Maassen, zo blijkt uit dit introductiefilmpje. En dit is trouwens ook niet zijn eerste internetavontuur. De sketches die hij (samen met Herman Otten en Nicolaas Vrijman) maakte voor het radioprogramma van 3FM-dj Giel Beelen waren al gratis te beluisteren op de Luisterpaal van VPRO’s 3 voor 12.
Volgens Pop is internet ook voor komedie het kanaal van de toekomst. “Iedereen weet dat het deze kant op gaat, want de dvd-verkopen zakken steeds verder in. Ik zou ook mijn focus op de VARA kunnen leggen, maar kijk eens naar de Verenigde Staten: Geen enkele komiek wordt daar nog populair via televisieoptredens. Alles gaat via het internet. Of mijn oplossing de juiste oplossing is, dat weet ik niet. Van het geld dat ik heb geïnvesteerd, had ik ook op vakantie kunnen gaan. Maar ik gok erop.”
Pop raakte vorig jaar geïnspireerd door de werkwijze van Louis CK. Deze Amerikaanse komiek bood zijn show eind 2011 voor vijf dollar aan op internet, zonder tussenkomst van andere partijen. Na twaalf dagen had hij een miljoen dollar op zijn PayPayl-rekening staan. Geen onaardig resultaat en het leverde hem ook nog eens een plek op in Time’s lijst van 100 meest invloedrijke mensen ter wereld.
Pop: “Toen ik over zijn plannen hoorde, ben ik gaan nadenken hoe ik mezelf als internetkomiek zou kunnen profileren. Ik ben alleen niet zo bekend als Louis CK, ik zou mijn show niet zomaar zonder tussenpartij voor vijf euro op internet kunnen verkopen. Stel dat ik 1 euro zou vragen, dan verkoop ik mijn show misschien 1000 keer. Maar dat zijn dan personen die me al kennen, terwijl ik juist hoop een nieuwe groep mensen te bereiken.”
Veel prikkels op internet
Sinds eind vorig jaar zijn Pop en PIAS daarom bezig geweest met de voorbereidingen van de YouTube-publicatie. Dat lijkt lang, maar opnames, montage en het regelen van aanverwante zaken vergen toch behoorlijk wat tijd, zegt Pop.
Hij was zelf actief betrokken bij de montage van zijn show, die “snel en snappy” moest worden. “Kijkers hebben op internet veel prikkels nodig”, vertelt hij. “Door zelf te editen, heb ik er kleine reclames in kunnen verwerken. Zo komt af en toe een melding voorbij dat je me kan volgen op Twitter, en halverwege heb ik een verwijzing naar mijn radiosketches in de stream geplaatst. Ik heb verder wel geëist dat er geen reclame voor het filmpje is te zien. Dat wil ik niet, want de show is mijn reclame.”
Verdienmodellen
Op dit moment is de digitale strategie van Pop dus vooral bedoeld om meer bekendheid te krijgen, al denkt de cabaretier ook al na over toekomstige verdienmodellen. Een applicatie bijvoorbeeld, waarmee gebruikers tegen betaling toegang krijgen tot zijn volledige komediebibliotheek.
“Het zijn ideeën voor de lange termijn, maar ik kan me voorstellen dat ik eerst drie maanden lang 99 cent vraag voor een exclusieve en reclameloze versie van mijn show, waarna ik de voorstelling gratis op internet kan aanbieden in een versie met reclame er omheen. Dat levert voor mij een winstgevend model op, terwijl het publiek goedkoper uit is dan in de dvd-winkel.”
Bekijk hieronder ‘Popaganda’, de eerste avondvullende voorstelling van Stefan Pop: