“Het zijn marktpartijen, financiële partijen, buitenlandse partijen, eigenlijk van alles en nog wat”, liet curator Jeroen Reiziger weten aan het Dagblad van het Noorden. Volgens Reiziger wordt er primair gekeken naar de hoogte van het bod en financiële stabiliteit van de biedende partij. Het behoud van werkgelegenheid en de productielocatie zijn volgens de curator “nevenfactoren.”
De in Hoogeveen gevestigde fabrikant vroeg enkele weken geleden faillissement aan. Er vindt de laatste jaren een kaalslag plaats in de markt voor caravans. De KIP-caravan – ooit een erg succesvol product, maar nu alleen nog weggelegd voor naar het Zuiden trekkende caravanpuristen- bleek de laatste jaren steeds slechter te verkopen. De fabrikant slaagde er niet in te herfinancieren en kwam zo in acute betalingsproblemen terecht.
Al in 2007 ging Kip een keer over de kop. Reiziger (toen ook curator) kreeg de regionale ontwikkemaatschappij NOM en het Private Plus Fund, gemanaged door venture capitalbedrijf Newion, destjids achter een doorstart. Die is na 3 jaar alsnog gestrand.
De Kip- caravan is vernoemd naar Jan Kip uit Hoogeveen, die in 1947 een caravan voor zichzelf bouwde en er vervolgens zijn beroep van maakte. De eerste Kip-caravans rolden uit de productiehal met namen als ‘Kuiken’ en ‘Krielkip’.
Lees ook:
Of leer van groeiers tijdens de gratis netwerkbijeenkomst High Growth awards >>