Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Wat halal worstenbroodjeskoning Kadir Ahmed leerde van zijn sharefunding: ‘Zorg voor fear of missing out’

Over de naamsbekendheid van zijn halal worstenbroodjes en saucijzenbroodjes had Kadir Ahmed niet te klagen toen hij de sharefundingcampagne begon die 1 miljoen euro moest opbrengen voor een eigen fabriek. Dat bleek een langdurige rit vol ups en downs. Kadir deelt graag zijn lessen. 'Wees niet bang om het streefbedrag te verhogen of verlagen als de omstandigheden veranderen.'

kadir ahmed halal albert heijn
Foto: Roland Geelen

1.000.000 euro in 1.000.000 seconden. Dat was mijn ambitie toen ik in juli 2023 begon met de funding voor mijn eigen halalbakkerij. Spoiler: 1.000.000 seconden bleek lang niet genoeg en een miljoen euro bleek uiteindelijk niet nodig. Dit is het verslag van mijn fundingreis, waarvan andere ondernemers hopelijk veel kunnen leren. Onthoud wel: iedere funding is anders. Er is geen blauwdruk voor succes, maar er zijn wel heel veel knoppen waaraan je kunt draaien.

Voor de start: funding om zelf regie op groei te houden

Kadir’s is ontstaan vanuit mijn persoonlijke ervaring. Als kind hapte ik er namelijk vaak naast als er bijvoorbeeld worstenbroodjes werden uitgedeeld omdat ik geen varkensvlees eet. In 2019 besloot ik daarom zelf halal worstenbroodjes te gaan maken. En dat sloeg breed aan. ‘Happy Halal voor iedereen’ en onze vrolijke verpakking hebben aantrekkingskracht op zowel mensen met een islamitische achtergrond als anderen. Anno 2025 liggen mijn broodjes en andere snacks in meer dan 1.000 supermarkten in Nederland en België en verkopen we ruim 1,5 miljoen snacks per jaar.

Maar door die snelgroeiende vraag liep mijn bedrijf wel tegen grenzen aan. We moesten alles op alles zetten om op tijd en flexibel te leveren en nieuwe producten te ontwikkelen. Daarom ontstond in het voorjaar van 2023 het idee om een eigen bakkerij te openen.

Islamic finance

Kadir’s is een halal merk, dus is onze bedrijfsvoering ook halal. Dat heeft invloed op de manier van funding. Kort gezegd is het volgens de islam niet toegestaan om ‘geld met geld te verdienen’. Rente vragen of betalen is verboden, wat betekent dat Kadir’s als bedrijf is uitgesloten van een groot deel van de reguliere financieringsmethoden.

Wat in veel gevallen wel mag, is financiering door mensen die mede-eigenaar worden. Zo kwamen we uit bij sharefundingplatform Eyevestor, we zochten samen contact met Sheikh ul-Hadith Said ibn Ahmad el Mokadmi, een gerespecteerde deskundige op het gebied van Islamitisch financieren, hij onderzocht de aanpak van Eyevestor en gaf groen licht voor een campagne.

De campagne: 1.000.000 euro in 1.000.000 seconden

Kadir’s is een merk zonder valse bescheidenheid. Mijn doel is om een wereldmerk te bouwen. Dus lanceerde ik mijn teasercampagne met de leus: 1.000.000 euro in 1.000.000 seconden voor onze eigen bakkerij. Ik zette de bakkerij centraal om twee redenen. Ten eerste lost de bakkerij een reëel probleem op: het helpt Kadir’s regie te krijgen op de groei, zodat we makkelijker en sneller kunnen doorgroeien. Daarnaast maakt de bakkerij de investering concreet: je wordt mede-eigenaar van de bakkerij van Kadir’s.

Les 1: Denk goed na over het moment van lanceren

De eerste dagen na de aankondiging van de funding kreeg ik tientallen mailtjes van mensen die wilden investeren: bij elkaar voor een bedrag van ruim 500.000 euro. Op dat moment dacht ik: dat miljoen hebben we straks in een week binnen. Maar toen een week later de funding op Eyevestor openging, bleken deze toezeggingen in veel gevallen nog lang geen daadwerkelijke investering.

Teleurstellend, maar wat ik wel deed, was een database opzetten met daarin alle geïnteresseerden. Ik hield die mensen regelmatig op de hoogte. Hieruit zijn in de anderhalf jaar dat we bezig waren met de funding nog veel investeringen voortgekomen. Want als ik iets heb geleerd, dan is het dat je een investering pas kunt tellen als het bedrag daadwerkelijk is overgemaakt.

Lees ook: Kadir’s ligt nu ook bij Albert Heijn: ‘Het wordt net zo vaak gekocht door Jan en Janneke’

We hadden dus een mooi investeringsdoel, veel publiciteit, plus een half miljoen euro aan toezeggingen en de eerste investeringen druppelden binnen. Maar toen… begon de zomervakantie. En de zomer, dat is dus geen goed moment om investeerders te zoeken. De groeicurve in de funding ging niet alleen minder steil omhoog, maar het bleef zelfs twee maanden bijna een rechte lijn. Omdat alle potentiële investeerders op vakantie leken te zijn, zat er niets anders op dan in september 2023 onze funding te herlanceren.

En ja, er kwam weer geld bij, maar ondanks alle inspanningen ging het niet hard genoeg. We kregen ook veel vragen. Over Islamic Finance en over praktische dingen. Hoe werkt het investeren precies op Eyevestor? Wat krijg ik terug voor mijn investering? Kan ik mijn geld terugkrijgen wanneer ik het nodig heb? Om al deze vragen te beantwoorden, openden we de Happy Halal Hulplijn.

Les 2: Grote en kleine investeerders hebben evenveel aandacht nodig (maar wel een andere aanpak)

Wat mij opviel, was dat het hoofdzakelijk over kleinere bedragen ging, gemiddeld duizend euro. Ik besefte hierbij heel goed dat het voor onze investeerders géén kleine bedragen waren en dat we net zoveel moeite moesten doen om een kleinere als een grotere investeerder over te halen. Logisch, maar niet efficiënt.

Dus organiseerde ik in de Verkadefabriek in Den Bosch een event voor grotere investeerders met hulp van een bedrijf dat zich richt op het versnellen van de groei. Wij zorgden voor het event, zij voor de gasten. Er kwamen enkele tientallen investeerders op af en we pakten gul uit met een mooie lunch, want eten dat je deelt, is twee keer zo lekker. Er was een pitch in het filmtheater en we beantwoordden alle inhoudelijke en financiële vragen.

Helaas leidde het niet tot een sprong in investeringen. Uit gesprekken bleek dat we niet de goede groep binnen hadden gehaald. Het waren mensen die zich nog veel breder aan het oriënteren waren, weinig tot geen ervaring hadden als investeerder en het vooral leuk vonden om een keer zo’n event mee te maken.

De kabbeltijd

Gebeurde er dan verder niets? Zeker wel, de funding van Kadir’s werd besproken in verschillende bij onze kerndoelgroep populaire podcasts. Er bleef geld binnenkomen en de funding was onderdeel van onze communicatie. Nu vaak niet meer als hoofdonderwerp, maar als uitsmijter: je kunt nog altijd investeren in onze bakkerij.

Natuurlijk wist ik dat je voor funding gerust een jaar mag uittrekken, maar het begon ons in de weg te zitten. Mensen vroegen me: ‘Is die bakkerij er nou al?’ Of: ‘Oohhh, ik dacht dat de funding allang rond was.’Er moest iets nieuws gebeuren en ik besloot om de bakkerij meer tastbaar te maken met een serie video’s. Vanuit het idee dat als mensen weten waar het geld aan besteed wordt, ze eerder bereid zijn te investeren.

De opening van de bakkerij

Begin 2024 wist ik dat we dat miljoen niet snel zouden halen. Ik ging samen met de accountant om tafel om te kijken hoeveel minimaal nodig was om te beginnen, als het moest door voor tweedehands machines te kiezen. We kwamen uit op 650.000 euro, daarvan hadden we inmiddels iets minder dan de helft opgehaald. Dus: er moest iets groots gebeuren om de haperende funding weer in een stroomversnelling te krijgen.

Ik zag maar één mogelijkheid: we gaan de bakkerij bouwen. Vanuit het idee dat als mensen zien dat we meer zijn dan een goed verhaal, meer dan een vrolijk ‘Happy Halal’ merk, en woorden omzetten in daden, ze wél zouden instappen. Mijn blauwe Kadir’s-bus doorkruiste wekenlang heel Brabant en uiteindelijk vond ik eind juli een geschikte locatie in Deurne, in de oude Beckers-fabriek. We bouwden de bakkerij in nog geen vier maanden op. We plaatsten elke week video’s van de vorderingen en dat werkte: er kwamen weer nieuwe investeringen binnen.

Les 3: Maak het investeringsdoel zo concreet mogelijk

Met de bakkerij werd de noodzaak om funding binnen te halen groter. We hadden ruim 3 ton opgehaald, maar hadden nog minstens 250K nodig om de bakkerij op orde te hebben. Ik plande de opbouw daarom stap voor stap en monitorde alle uitgaven met de accountant, zodat we niet in de problemen zouden komen maar – in het ergste geval – alleen vertraging zouden oplopen.

Lees ook: Eyevestor was de eerste met sharefunding, maar Broccoli scoort nu met eigen draai eraan

Ook zocht ik slimme oplossingen door investeringen uit te smeren over een langere tijd. Omdat de tijd begon te dringen, namen we contact op met partijen die zich bezighouden met social funding. Want als je kijkt naar onze missie – mensen en culturen bij elkaar brengen met eten waar je blij van wordt – is Kadir’s in de kern toch een sociaal bedrijf.

Er werden flinke bedragen in het vooruitzicht gesteld, maar ook hier bleek dat je pas iets hebt als de euro’s daadwerkelijk op je bankrekening staan. In veel gevallen waren de partijen op zoek naar producenten die meehelpen aan bijvoorbeeld de eiwittransitie of andere ecologische en klimaat gerelateerde doelen. En wij pasten niet in die ‘mal’.

De oude saleswetten

De eerste broodjes rolden op een goed moment van de lopende band, maar we kwamen nog altijd een paar ton tekort. En toen zei ik: laten we de funding sluiten, op 1 januari 2025. Als we dan 550.000 euro binnen hebben, kunnen we – als we heel zuinig zijn – stapje voor stapje productie gaan draaien. En dan beginnen we over een jaar wel weer een nieuwe funding.

Maar hoe zouden we in de laatste drie weken nog twee ton kunnen ophalen, terwijl we anderhalf jaar hadden gedaan over 350.000 euro? Simpel: de bakkerij stond er nu. En door de funding te sluiten, creëerden we urgentie.

Had ik dat maar eerder gedaan. Vanaf dat moment begonnen de oude saleswetten te werken. Fear of missing out! Nu of nooit, investeren kan nog twee weken. Om meer urgentie te krijgen, verlaagden we het op te halen bedrag tot die 550.000 euro, zo zagen investeerders dat we ruim 50 procent van de funding al binnen hadden.

We verhoogden het aantal wervingsposts naar vier per dag. Ook de toon van de fundingposts veranderde sterk. Het ging nu direct over investeren en over wat jou dat als investeerder oplevert. En toen ging het pas echt los. Tot letterlijk 23:59 uur op 31 december kwamen er nog investeringen binnen. Toen de klok twaalf sloeg en 2025 begon, hadden we in een maand tijd onze funding meer dan verdubbeld tot zo’n 800.000 euro.

Het werk zat erop, de klus was geklaard. We hoefden nu alleen nog maar alle investeerders een miljoen keer te bedanken voor hun vertrouwen.

Nog meer (niet-wetenschappelijk onderbouwde) lessen:

Doe het uit én met overtuiging

Crowdfunding is niet makkelijk. Maar het zorgt er wel voor dat je onafhankelijk blijft van grote financiële instellingen en dat je niet beperkt wordt doordat je rente moet betalen. Daarbij geeft het je een sterke band met een achterban die gelooft in je bedrijf. Dus als je het doet, doe het omdat dit iets is dat je echt wil en ga er dan ook vol voor.

Vertel je eigen, authentieke verhaal

Bij crowdfunding ga je een persoonlijke relatie aan met je investeerders. Zij moeten geloven in jouw verhaal. Daarbij maakt het niet uit of het gaat om een investering van 250 euro of van 250 mille. Je kan een investeerder alleen overtuigen met jouw persoonlijke verhaal.

Denk goed na over het doelbedrag en de tickets

Hoeveel geld heb je nodig? Wees niet bang dat streefbedrag tijdens het proces te verhogen of te verlagen als de omstandigheden veranderen. En bedenk wat voor minimum- en maximuminvesteringen je wil accepteren. Mensen die heel veel investeren, willen daar vaak zeggenschap voor terug. Daar staat tegenover dat het werven van veel kleinere investeerders veel energie en tijd kost.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Er is geen ‘gouden formule’

Wat mensen ook mogen beweren, er is niet één manier om een funding succesvol af te ronden. Zoek je eigen weg, vertel je eigen verhaal en blijf zelf in control. Zorg dat je flexibel bent en durf te experimenteren in je aanpak.