Langs de lijn van een rugbyveld, daar werd de basis gelegd voor de nieuwe investering in Wuunder. Oprichter Jeroen Gehlen (53) raakte daar aan de praat met een vrouw die later bij Oost NL aan de slag ging, de ontwikkelingsmaatschappij voor de provincies Gelderland en Overijssel.
‘Zij heeft mijn verhaal onthouden en toen een balletje heeft opgegooid’, vertelt Gehlen. ‘We kenden elkaar niet, maar overal waar ik kom vertel ik natuurlijk gepassioneerd over wat ik aan het doen ben.’
Oost NL steekt 5 miljoen euro in Wuunder, dat e-commercebedrijven helpt hun pakjes te versturen door ze te koppelen aan meer dan 300 verschillende vervoerders wereldwijd. Dat doet Oost NL via het Perspectieffonds Gelderland, dat investeert in projecten die bijdragen aan thema’s zoals energietransitie, klimaatadaptatie, circulaire economie en biodiversiteit. De andere 5 miljoen euro komt van angel-investeerders die al aandeelhouder waren.
Groene ‘engine’
Met het kersverse kapitaal wil Wuunder zijn ambitie waarmaken om Europa’s groenste logistieke dienstverlener te worden. Het bedrijf bouwt al een half jaar aan een algoritme dat pakketbezorging veel beter organiseert.
Nu rijden er veel verschillende busjes door de straat om pakjes te bezorgen, vaak half leeg en op onhandige tijden. De nieuwe software van Wuunder gaat dat oplossen door pakjes beter te verdelen over verschillende bezorgers, drukte beter te spreiden over de week en routes efficiënter te maken. Hierdoor zijn er minder busjes nodig.
De oprichter van Wuunder spreekt over een ‘groene engine’, maar wil daar nog niet veel over kwijt. Eind juni wordt dat gelanceerd als apart product. Het doel is in elk geval helder: minder verkeer, minder vervuiling en goedkopere bezorging.
‘We gaan zorgen dat pakketjes efficiënter worden afgeleverd. Waardoor je minder pieken krijgt in de bezorging’, zegt Gehlen. ‘Dat betekent minder auto’s, minder gereden kilometers, minder busjes en kostenbesparing voor onze klanten.’
Schaarste aan groene bezorgopties
Die klanten zijn op zoek naar een duurzame manier voor pakketbezorging, alleen is er wat dat betreft weinig keus, ziet Gehlen. Zo trok Bol de afgelopen jaren langzaam maar zeker de stekker uit Cycloon, de fietskoeriersdienst die het eind 2021 inlijfde. Na een ingrijpende reorganisatie werden de resterende delen in februari van dit jaar verkocht aan de eigenaar van Intrapost.
‘Er zijn eigenlijk geen fietskoeriers meer die een groot gedeelte van Nederland afdekken’, zegt Gehlen. ‘De fietskoeriers die er zijn, zijn duur. Je betaalt zo tussen de 5 en 7,50 euro meer dan voor bezorging via bijvoorbeeld DPD of DHL. En buiten de grote steden is het nog duurder.’
Wuunder wil een alternatief bieden. Niet door zelf een groene koeriersdienst op te zetten. ‘Wij gaan absoluut niet in auto’s, fietsen en sorteerfabrieken. We hebben in Nederland al voldoende goede pakketvervoerders.’
Bezorging efficiënter maken
Gehlen zoekt de oplossing in efficiëntere bezorging. Er is wat dat betreft een hoop te winnen, denkt hij. Zo worden de meeste pakketten op maandag opgehaald bij klanten en op dinsdag afgeleverd. Maar in de huidige dinsdag-donderdag-economie is dat juist een dag dat veel mensen op kantoor zijn en niet thuis.
‘Als wij niks doen, leveren we de meeste pakketten op dinsdag. Wat natuurlijk compleet krankzinnig is’, aldus Gehlen. Wuunder biedt al uitgesteld verzenden aan, waarmee consumenten kunnen aangeven dat hun bestelling best twee of drie dagen later mag aankomen.
Dat biedt extra ruimte in de bezorgplanning om busjes zo vol mogelijk te laten rijden – en dus ook om minder rendabele ritten te schrappen. ‘De groenste kilometer is de niet-gereden kilometer’, aldus Gehlen.
Van twee naar tachtig werknemers
Die duurzame missie is vanaf de start een speerpunt geweest van Wuunder. Het bedrijf werd in 2016 opgericht door Gehlen en Bart Takkenkamp. Gehlen bracht twintig jaar ervaring mee van PostNL en TNT, waar hij verschillende management- en directeursrollen vervulde.
Het bedrijf begon met nul pakjes en twee mensen, en groeide sindsdien naar ruim 80 medewerkers. Takkenkamp verliet het bedrijf overigens in mei 2024; hij is tegenwoordig ceo van hr-techbedrijf SMRT.bio.

Wuunder is actief in de Benelux en Duitsland, en heeft kantoren in Weert, Amsterdam, Hasselt en Dortmund. Als onderdeel van de deal met Oost NL wordt het hoofdkantoor verplaatst naar Arnhem, op een locatie op de Electricity Campus.
In 2023 nam Wuunder de Nederlandse e-commercespecialist Paazl over, een stap die paste in de buy and build-strategie van het verzendplatform. Beide bedrijven vullen elkaar goed aan: Paazl helpt aan de voorkant (tijdens het kopen), Wuunder aan de achterkant (tijdens en na de bezorging).
Volume als sleutel tot succes
Wuunder verwerkt jaarlijks naar eigen zeggen ruim dertig miljoen pakjes – ongeveer 30 procent van alle verzendingen in Nederland. Dat volume is volgens Gehlen cruciaal om impact te kunnen maken in de markt. ‘Hoe meer orders je verwerkt, hoe meer data je hebt. En dus hoe meer je kunt doen.’
Hij is dan ook alweer bezig met de volgende overname, om Wuunder verder te laten groeien. Er zijn vergaande gesprekken met een partij die Gehlen nog niet kan noemen. ‘We zijn op dit moment bezig met de due dilligence.’
Lees ook: Due diligence: 7 tips om investeerders te overtuigen
Verder kijkt hij naar een volgende investeringsronde van 20 miljoen euro of meer, om nog meer overnames te doen. ‘In deze markt zie je zowel vervoerders als webshops best wel worstelen. Iedereen zit naar iedereen te kijken. Ik denk dat we midden in een grote consolidatieslag zitten.’
Innovatie is leidend
Concurrentie is er genoeg. Gehlen ziet vooral het Brits-Noorse nShift en het Britse Metapack als belangrijke rivalen, een partij als het Nederlandse SendCloud komt hij naar eigen zeggen minder vaak tegen in de markt.
Wat Wuunder onderscheidt? ‘Wij zijn veel innovatiever in wat we doen’, zegt Gehlen. Hij noemt als voorbeeld het informeren van de ontvanger als er vertraging is bij de bezorging. ‘Wij nemen de hele mailcommunicatie van de vervoerder over. Dat is een product dat wij al twee jaar hebben en waar anderen pas recent of nog niet mee zijn gekomen.’
Het zijn ook dit soort diensten waar bedrijven als HelloPrint, Rituals en G-Star – allemaal klant van Wuunder – naar op zoek zijn. ‘Die willen onderscheidend zijn richting hun klanten. Daarom proberen wij voorop te lopen.’ Om dat te blijven doen, zijn investeringen nodig.
Impact van AI-agents
Gehlen ziet bovendien grote veranderingen aankomen in de e-commercemarkt door kunstmatige intelligentie. De opkomst van AI en AI-agents zorgt voor een andere manier van winkelen. Consumenten beginnen hun zoektocht naar een nieuwe telefoon niet meer bij Google, maar vragen een AI-dienst om de goedkoopste iPhone te vinden bij een betrouwbare webshop.
Deze ontwikkeling zet volgens hem extra druk op bedrijven om mee te bewegen. ‘Logistiek en transport is een Groundhog Day-achtige markt’, zegt hij, een verwijzing naar de film waarin acteur Bill Murray dezelfde dag telkens opnieuw beleeft.
‘Iedere dag doen we hetzelfde, maar net iets beter. Maar de omgeving die die wereld aanstuurt, is nu dramatisch aan het veranderen. Daarin moet je bij blijven.’
Lees ook: Sparkle wil met 1,2 miljoen aan vers kapitaal de last mile uitstootvrij maken