Twee jaar geleden wonnen Jeroen Voorham en zijn compagnon Fiebke Op de Macks (26) de tweede ronde van New Venture met hun businessplan voor MAXAM Medical. Hun plan was om een uitvinding van het Leids Universitair Medisch Centrum (LUMC) uit te ontwikkelen en vermarkten: een apparaatje om de spieren in de bekkenbodem te meten en stimuleren. Daarmee kunnen bekkenbodemfysiotherapeuten hun patiënten sneller en beter behandelen, onder meer bij incontinentieproblemen.
De compagnons sloten een licentieovereenkomst met LUMC en voerden een klinisch onderzoek uit met 250 gezonde personen. Het enige wat nog miste was een flink geldbedrag zodat ze het product konden uitontwikkelen, produceren en introduceren in de markt. De Life Science Pre-Seed Grant die ze kregen toegewezen was niet voldoende, dus gingen ze in gesprek met investeerders. “Die zijn in de life sciences en medical devices op twee handen te tellen”, vertelt Voorham. “We hebben alle opties bekeken: vc’s, informals, grote partijen in de markt. Daar zijn we een jaar mee bezig geweest.”
Verkocht
De keuze viel uiteindelijk op Kleeven International, die het jonge bedrijf voor een onbekend bedrag gekocht heeft. MAXAM Medical gaat op in Kleeven International en Voorham en Op de Macks nemen plaats in het management team van Kleeven, waar ze zich mogen bezighouden met de ontwikkeling van een hele lijn producten. “In strikte zin zijn we nu geen ondernemer meer, maar zo voelt het niet. We blijven werken vanuit de incubator YES!Delft en onze activiteiten blijven hetzelfde. We krijgen er alleen meer projecten bij te doen”, reageert Voorham. “We hebben gekozen wat het beste was voor het product en het bedrijf, en dat was Kleeven. De combinatie van geld en relevante expertise op het gebied van ontwikkeling en productie van medical devices, vind je niet snel.”
Verzekeringscultuur
Voorham en Op de Macks gaan nu volop ontwikkelen. “We hopen zo snel mogelijk de markt op te gaan. Het prototype moet gecertificeerd worden en voldoen aan alle wet- en regelgeving. Als die certificering rond is, kunnen we gaan produceren”, zegt Voorham.
Met de verkoop van het product zal gestart worden in Nederland, daarna zijn de Scandinavische landen aan de beurt. “Daar is de verzekeringscultuur goed; vergelijkbare systemen worden er door alle verzekeraars vergoed. In Nederland geldt dat nog maar voor twee zorgverzekeraars”, legt Voorham uit. Maar daar houdt het niet mee op. “Als we hier bewezen hebben dat we het kunnen, willen we de rest van Europa in en dan naar Noord-Amerika.”