Wat is Foodsy?
Foodsy is een platform waarmee je vooraf bestellingen kunt plaatsen bij winkels op treinstations. De treinreiziger of bezoeker van het station kan via de app van te voren een bestelling doen. Bij aankomst in de winkel staat de aangekochte waar op het afgesproken tijdstip klaar. De klant pakt zelf de bestelling bij het speciale Foodsy pick up point en is op die manier binnen 10 seconden alweer ‘foodsy’, zo is de belofte. Ook de betaling vindt plaats via de app. Op die manier sta je nooit meer lang te wachten tijdens de spits op je pasta of een broodje döner terwijl je ook nog een trein moet halen.
Winkels hebben het voordeel dat ze in vrijwel dezelfde tijd meer klanten kunnen bedienen. Foodsy levert een tablet aan de horecagelegenheden om de bestellingen te kunnen ontvangen. Het systeem stuurt op het juiste moment de bestelling door, zodat het ook precies op het juiste moment voor de klant klaar staat. Geen wachtrij dus en voortaan gewoon op tijd bij je trein.
Wie zitten erachter?
Oprichter Sam Eerdmans (24) reist tijdens zijn studietijd veel met de trein. Vaak loopt hij tegen hetzelfde probleem aan. “Ik wilde meestal wel wat nuttigen op het station, maar wilde natuurlijk ook wel mijn trein halen. Vooral tijdens spitsuren kunnen er lange rijen ontstaan bij populaire zaken. Regelmatig zag ik daardoor maar af van een bestelling”, aldus Eerdmans. Op het moment dat hij voor zijn studie Commerciële Economie aan de Hogeschool Leiden moet brainstormen over een nieuw concept voor een bedrijf, ontstaat het idee voor een platform waarbij mensen vooraf een bestelling kunnen doen.
Al snel besluit hij om het idee, naast zijn studie, verder te ontwikkelen. Samen met huisgenoot en medeoprichter Florian Fermin (24) haalt hij funding op en maakt hij een start met de bouw van de app. De eerste periode wordt er vooral gewerkt vanuit koffietentjes. Sinds oktober 2017 heeft Foodsy eigen kantoorruimte in Utrecht en wordt door een team van zeven man hard gewerkt aan de uitrol van het concept en het optimaliseren van de app.
Wie zit er op te wachten?
Iedereen die wel eens met de trein reist of om een andere reden op een station komt, kent het. Lange rijen bij de pasta’s van Julia’s of bij The Döner Company net op het moment dat je ook nog een trein moet halen. Vooral tijdens de spitsen wil het nog wel eens lastig worden om de bestelling op tijd in handen te krijgen. De oprichters van Foodsy verwachten dat vooral forenzen en studenten gebruik zullen maken van de app.
Hoe ver is de ontwikkeling?
De Foodsy-app is nu op zeven treinstations te gebruiken. Met grote merken als New York Pizza en The Döner Company wordt al samengewerkt en met het pastarestaurant Julia’s van de NS loopt sinds september een pilot van zes maanden. Daarna wordt naar een verdere samenwerking gekeken. Foodsy wil op korte termijn meer winkels aansluiten en de app ook gaan lanceren op nieuwe stations. Voorlopig blijft de focus wel nog even op de randstad liggen.
Rotterdam Centraal is de eerstvolgende locatie die de startup hoopt aan te kunnen sluiten. Op dit moment komen er ongeveer 250 bestellingen per dag binnen en naar eigen zeggen keren gebruikers regelmatig terug via de app. “We zitten echt nog in de leer fase, maar vooral de pilot met Julia’s gaat ons helpen om op korte termijn nog beter te worden”, meent Eerdmans.
Wat is het business model?
De consument betaalt via de app precies dezelfde prijs als bij de winkel zelf. Logischerwijs is het dan de winkel die betaalt voor de dienst, in de vorm van een commissie. Het gaat daarbij om een percentage van minder dan 10 procent, iets onder de 13 procent die een dienst als Thuisbezorgd rekent.
Nog geld nodig?
Foodsy is volop in ontwikkeling en kan dus altijd nieuwe investeringen gebruiken. Al hebben de oprichters de afgelopen jaren niet stil gezeten. Tot nu toe werd er een half miljoen euro opgehaald. Daarmee kan het team prima vooruit, maar om de uitrol naar elk station (met horeca) te versnellen is extra financiering welkom.