Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe Dockr in 2021 meerdere flitsbezorgers als klant kreeg

Het Amsterdamse mobiliteitsbedrijf Dockr zag een kans in de opkomst van de flitsbedrijven. In één jaar tijd wist het meerdere flitsbezorgers als klant voor zich te winnen. Maar worden de fietspaden daardoor niet juist nóg voller? 'Haal liever de auto's de stad uit.'

dockr

Een pot pindakaas of chocoladereep online bestellen en deze tien minuten later aan je deur bezorgd krijgen? Hadden we dit enkele jaren geleden nog decadent gevonden, dit jaar werd het in recordtempo mainstream. 2021 was dan ook zonder twijfel het jaar van de stormachtige opkomst der flitsbezorgers. Gorillas, Flink, Zapp en Getir – allen actief in Nederland – strijden om marktdominantie en de honderden miljoenen aan groeikapitaal vliegen hen om de oren.

Wel hadden ze te maken met de gebruikelijke groeipijnen. Zo klaagden bezorgers voor de Duitse dienst Gorillas over de zware ballast, omdat ze soms hele kratten bier in hun rugzak moesten vervoeren. 

Bezorgen met bakfietsen

Directeur Nadine van der Hoorn van het in Amsterdam gevestigde mobiliteitsbedrijf Dockr zag daarop een kans. Haar onderneming levert zakelijke abonnementen op elektrische bakfietsen en voorziet in het eventuele onderhoud. Met bakfietsen kunnen flitsbezorgers gemakkelijker zware levensmiddelen vervoeren. Ook wordt het mogelijk om meteen meerdere ritten te combineren, beredeneerde Van der Hoorn. Konden ze daar bij Gorillas niet eens wat mee?

Na een paar gesprekken waren ze om bij de Duitse flitsbezorger en de twee partijen sloten deze zomer een samenwerkingsovereenkomst voor twintig bakfietsen. Het zijn er inmiddels meerdere honderden, laat Van der Hoorn weten. Ze verwacht eind volgend jaar richting de duizend stuks te gaan met Gorillas.

Na de deal met Gorillas begon het balletje te rollen. De Britse concurrent Zapp klopte aan de deur en sloot nog diezelfde zomer een overeenkomst voor meerdere bakfietsen. Hoeveel, dat mag Van der Hoorn niet zeggen. 

Ook flitsbezorger Flink volgde, aanvankelijk met zes bakfietsen, ‘maar dat zijn er nu veel meer’. Hoeveel, dat houdt de ondernemer voor zichzelf. Het Turkse Getir is inmiddels met een pilot bezig, vertelt Van der Hoorn. Ze verwacht dat het concern van Nazim Salur spoedig een overeenkomst met haar bedrijf zal tekenen.

Meerderheidsbelang van Ponooc

Dockr ontstond in 2018 en er werken inmiddels 25 mensen (ruim 20 fte’s). Vorig jaar nam investeringsvehikel Ponooc voor 3 miljoen euro een meerderheidsbelang in de startup.

Ponooc is het venture capital-fonds van mobiliteitscorporate en familiebedrijf Pon Holdings. Het lijfde eerder voormalig startup Swapfiets in. Voormalig Pon-medewerker Van der Hoorn werd directeur van het jonge bedrijf Dockr. Namens de mobiliteitscorporate hielp zij eerder startups bij het opzetten van hun bedrijf. 

Sinds haar aanstelling in december 2020 is Dockr ‘verviervoudigd’ in het aantal afnemers en omzet, vertelt ze. Specifieke omzetcijfers deelt ze niet. Winstgevend is het bedrijf nog niet. ‘Dat is voorlopig nog niet het doel. We willen eerst verder groeien.’

Of de betrokkenheid van het ervaren bedrijf Pon nog heeft geholpen bij de onderhandelingen met de flitsbezorgers? ‘Dat weet ik niet. Het is niet expliciet op tafel gekomen. Flitsbezorgers geloven in deze vorm van mobiliteit. We zullen ongetwijfeld concurrentie krijgen, maar er zijn geen bedrijven die dit met een onderhoudsabonnement aanbieden.’

Overvolle fietspaden

Voor de flitsbezorgers en voor Dockr mag de samenwerking goed uitpakken, maar voor inwoners van grote steden is het niet per se goed nieuws als flitsbezorgers ook nog eens met elektrische bakfietsen gaan rondrijden. Het wordt er alleen maar drukker mee op de toch al overvolle fietspaden.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Ons motto is: de stinkbus de stad uit krijgen

Van der Hoorn begrijpt deze kritiek. Ze stelt met meerdere gemeentes in gesprek te zijn over hoe je mobiliteit in de stad slimmer kunt indelen. ‘Ons motto is: de stinkbus de stad uit krijgen. We willen dat bedrijven minder met de bus bezorgen en meer met de bakfiets. Het is nu druk op straat, maar veel van die ruimte wordt ingenomen door auto’s. Wat mij betreft kunnen alle auto’s de stad uit. Bakfietsen zouden dan bijvoorbeeld de autoweg op kunnen.’