Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hoe een Nederlands automerk aan geld komt

Naast Donkervoort en Spyker is Nederland stiekem nog 15 kleinere automerken rijk. Waaronder Savage Rivale, dat door een jongensdroom ontstond. "Het design straalde eerst te veel de passie uit van de ontwerpers, in plaats van de koper", zegt ceo Martijn Feron, sinds kort in bezit van 3,5 miljoen euro groeikapitaal.

Savage Rivale ademt Monegaskische mondaine. Het merk klinkt Frans, heeft Italiaanse contouren en bevat 670 PK, vier vleugeldeuren en een champagnekoeler. Geestesvader Emile Pop (30), nu chief design & engineering bij Savage Rivale, kreeg inspiratie voor de creatie van het voertuig toen hij in de jaren ’90 op een mediterraanse slingerweg ingehaald werd door een Porsche. Hij nam zich voor om ooit zelf ook over zo’n zeeweg te razen, maar dan wel in een superieure, zelfgemaakte sportwagen.

Vijftien jaar later staat het merk op de drempel van een marktintroductie. Aan die tijd ging natuurlijk eerst het creëren van een kleimodel vooraf. Dat deed Pop in 2007, samen met toenmalig studiegenoot Justin de Boer. Maar toen was het nog zoeken naar groeikapitaal: “Emile en Justin zijn met de trein, de Gouden Gids en het kleimodel in de hand het land doorgereisd en vonden 35 midden- en kleinbedrijven bereid geld in hun droom te steken en mee te helpen met de bouw. Daar zijn er na de crisis nu nog twintig van over”, vertelt Martijn Feron, ceo van Savage Rivale. Met dit consortium aan midden- en kleinbedrijven vergaarde Savage Rivale zijn eerste geldsom.

>> Lees ook ‘Nederlander bouwt Amerikaanse sportwagen’

Exclusief

Feron (27) is sinds vorig jaar maart de derde partner van het bedrijf. Hij is uiteraard niet voor niets bij het bedrijf gehaald. Hij heeft net als De Boer en Pop een passie voor auto’s, werkt als parttime manager bij Philips, drukt als jonge hond nog niet te veel op de loonkosten van de startup en heeft zowel een technische als financiële achtergrond: hij deed de Harvard School of Engineering and Applied Sciences, volgde Finance aan de Universiteit van Maastricht en wist binnen één termijn als teammanager van University Racing Eindhoven voor 300.000 euro groeikapitaal te zorgen. “Toen ik erbij kwam, vond ik dat de auto nog iets teveel vanuit de passie van de ontwerpers was gemaakt, in plaats van de potentiële koper.”

Er is een markt voor Savage Rivale, daar is Feron van overtuigd, maar begin 2010 was het ontwerp nog niet voldoende toegespitst op de behoeften van bepaalde miljonairs. “Je ziet dat merken als Ferrari en Lamborghini (in bezit van Fiat en Volkswagen, red.) minder exclusief zijn dan voorheen en hun productie de laatste jaren hebben verdubbeld. De bovenkant van het supercarsegment is het gat waar een merk als Savage Rivale daarom in kan duiken. En dan heb ik het niet over een miljonair die na jaren ploeteren blij is dat hij een sportwagen kan kopen. Ik heb het over multimiljonairs die al een tiental wagens in hun garage hebben staan.”

>> Lees ook over de lucratieve botenbusiness in Brazilië

Design

Optimaal exclusiviteit uitstralen is daarom sinds een jaar nog nadrukkelijker het devies bij het automerk. Dat komt natuurlijk tot uitdrukking in het design, waar extra features en details in zijn verwerkt. Feron: “Emile en Justin hadden natuurlijk al een goed begin gemaakt met een vierdeursontwerp, dat voor een sportwagen echt uniek is. Ook de champagnekoeler past binnen het plaatje. Maar we hebben nog extra aan de belijningen en het logo gewerkt en onderdelen toegevoegd, waar ik momenteel nog niets over kan zeggen.”

Net als andere exclusieve ‘supercarmerken’ zal het bedrijf samen met zijn bouwpartners alleen een Savage Rivale in productie brengen als er ook daadwerkelijk een order binnenkomt. Het houdt het product schaars en bijzonder, maar is tegelijkertijd ook uiteraard een noodzakelijke opzet voor een beginnend bedrijfje.

Het design van Pop en De Boer en de commerciële focus van Feron hebben hun vruchten afgeworpen. Inmiddels heeft het trio rond de 3,5 miljoen euro opgehaald. Het groeikapitaal komt zelfs voor bijna de helft van de overheid. Anderhalve week geleden kreeg de startup samen met zijn consortiumpartners namelijk 1,2 miljoen euro honorering vanuit het Innovatie Prestatie Contract. Daardoor is Savage Rivale definitief in staat om de markt op te gaan.

>> Lees ook:  5 manieren om innovatie te financieren

Duurzaam

Hoe Savage Rivale die subsidie binnenhaalde? Feron: “Belangrijk bij het IPC is niet alleen dat het product innovatief is, maar ook gebaseerd is op samenwerking met het mkb. Onze auto verbruikt, dankzij partnerships met  Progression Industry, Donkervoort en de TU Delft, minder energie en wint ook energie terug. In de subsidieaanvraag hebben we bovendien een voorstudie opgenomen naar productie van een elektrische Savage Rivale.”

Verder heeft Savage Rivale creatief geld vergaard, door het aantrekken van extra partners en de oprichting van een member-only vriendenclub (10.000 euro abonneekosten per jaar), die gratis mee mag naar presentaties en exclusieve events in oorden als Monaco en er vervolgens kan genieten en netwerken. Feron: “Ze mogen mee naar onvoorstelbare plekken. Momenteel hebben twintig van deze leden 70k extra ingelegd en dat kan wel eens het drievoudige gaan worden.”

In het najaar komt de GTR, een tweedeurs raceversie van de Savage Rivale, als eerste voor een prijs van 140.000 beschikbaar voor de markt. De verkoop van dit model, dat op prijsniveau en prestaties moet kunnen concurreren met een Corvette, moet de kosten wegnemen van de bouw van de klassieke Savage Rivale, die eind volgend jaar zijn intrede moet doen en een prijskaartje heeft van vier ton. “Al denken we daar nog wel extra externe investeerders voor te kunnen gebruiken”, zegt Feron. Savage Rivale wil uiteindelijk binnen drie jaar winstgevend worden en niet veer later ‘tientallen miljoenen’ gaan omzetten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

>> Lees ook over de kapitaalvergaring van Cloud9: ‘We stonden stijf van de adrenaline’