Van alle mobiele apps die worden gelanceerd in de app-store blijkt slechts 20 procent succesvol. “De meeste bedrijven hebben een duidelijke focus op het product zelf, terwijl wij ons bezig houden met het verkopen en de marketing van de app,”vertelt Milhado. Hij en zijn compagnon ontwikkelden met behulp van slimme algoritmes een marketingformule om van een app gegarandeerd een succes te maken. Appromoters is een korte tijd flink gegroeid; voor 2016 verwachten de oprichters al een omzet van 15 miljoen euro.
We hebben er expres voor gekozen om niet naar Silicon Valley te gaan
The American Dream
“Het was altijd al mijn droom om het in de Verenigde Staten te maken als ondernemer. Typisch the American Dream eigenlijk,” lacht Milhado. Afgelopen augustus reisden Milhado en Rost van Tonningen voor het eerst naar de VS af, om het zwemwater te testen. “Ik wilde iets groots, iets nieuws. De eerste keer was echt een ontdekkingsreis.”
Opvallend is de keuze om de tweede vestiging te openen in Santa Monica, Californië. “We hebben er expres voor gekozen om niet naar Silicon Valley te gaan. De hele wereld zit daar, dus je moet dan helemaal achteraan sluiten als nieuwkomers.”
Tijdens de oriënterende reis kregen Rost van Tonningen en Milhado de tip om zoveel mogelijk op sales-en marketingevents te spreken. Terug in Nederland besloten ze zelf zo’n evenement te organiseren in de Verenigde Staten en maakten concrete afspraken om dit te realiseren. Dat betekende; de telefoon pakken en eindeloos ‘koud’ bellen en mailen om de juiste mensen uit te nodigen. Door deze strategie waren er al gauw een mannetje of honderd die wisten van het idee- en de visie van Appromoters. ‘Doordat we een cameraploeg hadden uitgenodigd waren we ook verzekerd van een sterke online campagne. Uiteindelijk hebben we uit dit evenement ook onze eerste klanten gehaald.’
Onderhandelingen en cultuurverschillen
‘In de Verenigde Staten moet je opportunistisch zijn en altijd denken in mogelijkheden’
‘Amerikanen weten je heel goed te vinden wanneer ze iets van jou nodig hebben, ze schromen niet om je zo’n beetje te stalken. Op een evenement kunnen ze snel een samenwerking toezeggen en is het allemaal, ‘amazing, geweldig en let’s do this.’ Uit ervaring weet ik nu dat het heel normaal is dat je die persoon nooit meer te pakken krijgt. Dan moet je ze zelf najagen.’
“In de Verenigde Staten kan je beter opportunistisch zijn en altijd denken in mogelijkheden.” De bedrijfscultuur is erg gericht op het investeren in jonge ondernemingen. Milhado: “In tegenstelling tot Nederland wordt het je in de Verenigde Staten veel meer gegund om succesvol te worden. Wanneer je in Nederland een keer failliet bent gegaan, hebben investeerders vaak minder vertrouwen in je, terwijl je daar in de Verenigde staten juist om gerespecteerd wordt.”
Verenigde Staten versus Nederland
‘Het geeft een enorme drive wanneer potentiële partners of investeerders speciaal uit Seattle komen overvliegen omdat ze in onze visie geloven. Zoiets zal je in Nederland niet snel zien. Daar is het meer van; doe maar normaal, dan doe je al gek genoeg.’ Enthousiast vertelt Milhado dat hij ontzettend veel energie krijgt van Californië. ‘Ik sta hier om half zeven in de ochtend op en ga vaak pas om half één slapen omdat ik in de avond nog meetings heb. Maar ik krijg er alleen maar méér energie van.’
Milhado blikt vooruit: ‘Als we op deze snelheid blijven groeien, verwacht ik dat binnen vijf jaar op drie of vier continenten aanwezig zijn. Mensen zijn echt op zoek naar wat wij doen en er vrijwel niemand die deze dienst aanbiedt. De industrie groeit enorm en we willen daarin voorloper blijven.’
Milhado geeft nog drie tips voor ondernemen in de Verenigde Staten
1: Omarm van de cultuur
“De cultuur van de Verenigde Staten past echt niet bij elke ondernemer. Het verschil tussen arm en rijk is hier groter, en veel meer zichtbaar dan in Nederland. Daarbij gaan onderhandelingen vaak over grotere bedragen en dan moet je echt de professional zijn die je beloofd te zijn.”
2: Duidelijke strategie
Als je besluit naar de Verenigde Staten te gaan, moet een je duidelijke strategie hebben. Milhado “Wij gebruikten Nederland als proeftuin en toen we zeker wisten dat het zou werken, zijn we ons in de Verenigde Staten gaan oriënteren.”
3: Ga lokaal
“Neem lokale mensen aan, zorg dat je in de scene bent. Bij mijn vorige bezoek had ik nog een visitekaartje met daarop mijn Nederlandse nummer. Je hoeft deze mensen na de eerste ontmoeting niet per se weer te zien, omdat alles in principe digitaal kan. Maar Amerikanen doen geen zaken wanneer je niet in de Verenigde Staten zit.”