Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Hij was predikant, maar nu helpt Oliver Yeboah met Blueplates chauffeurs in een elektrische taxi

Oliver Yeboah was klaar met zijn carrière als predikant. Als taxichauffeur ontdekte hij daarna een nieuwe kans voor de deeleconomie: via zijn app Blueplates kunnen chauffeurs een elektrische taxi huren en delen met collega's. 'We zijn geen Uber of Bolt: we willen zelfstandige chauffeurs helpen de omslag te maken naar emissievrij rijden.'

oliver yeboah blueplates

Oliver Yeboah sleutelt al een jaar of vier aan taxiplatform Blueplates, dat deze week officieel live gaat. In 2022 won hij er zelfs al een taxi innovatieprijs mee. De ondernemer geeft het taxidelen dan ook een nieuwe draai.

Taxichauffeurs delen auto’s en kosten

Veel taxi’s staan verplicht de helft van de dag stil: in Nederland mag je als taxichauffeur maximaal twaalf uur per dag rijden. Als zelfstandig chauffeur zet je dan niet zomaar iemand anders achter het stuur. Terwijl, als taxichauffeur wist Yeboah dat het leasen van een taxi ten minste 1250 euro per maand kost, wat pittig is voor beginnende chauffeurs die nog weinig reserves hebben opgebouwd of niet volle bak willen rijden.

Zijn idee: laat taxichauffeurs de auto’s delen. Zo wordt het makkelijker de kosten te dekken, staan er minder auto’s stil en geef je ook parttime chauffeurs de kans te rijden zonder dat ze hoeven te investeren in een voertuig. Blueplates heeft daar tijdens de pilotfase van de afgelopen twee jaar een eigen vloot elektrische auto’s voor aangelegd, zodat de app en auto-aanbieder ook nog CO2-uitstoot bespaart: dankzij autodelen zijn er minder taxi’s nodig, die ook minder (lokale) emissies veroorzaken dan brandstofmodellen.

EV’s verzekerd door Traksi

Die auto’s komen deels van het Chinese EV-merk NIO en zijn flexibel inzetbaar: de chauffeur die ze voor minimaal 2 maanden huurt, mag ze in die tijd ook weer beschikbaar stellen aan anderen. Per uur kunnen de chauffeurs een wagen huren, de vaste huurder krijgt 80 procent van die extra huurinkomsten terug. Blueplates noemt dat profit sharing. Het lijkt wel wat op de flexibiliteit die we onder meer al tegenkwamen bij het auto-abonnement van Lynk & Co, dat zich echter op particulieren richt.

Maar bij professioneel vervoer komt wat meer kijken. Behalve NIO heeft Yeboah ook taxiverzekeraar Traksi als partner gestrikt voor zijn platform: alles moet netjes verzekerd zijn. De eigen auto’s zijn goed onderhouden en voorzien van een dashcam. Het Amsterdams Klimaat en Energiefonds (AKEF) verschafte kapitaal voor zijn startup vanwege de groene missie.

Positie taxichauffeur verbeteren

Maar wat Yeboah betreft heeft zijn missie ook een sociale kant: ‘We willen het leven van de taxichauffeur makkelijker maken en hun positie te verbeteren.’ Want vóór alles staat die chauffeur en zijn behoeften centraal bij Blueplates. ‘We zijn niet de volgende Uber of Bolt en richten ons totaal niet op de ritten. We willen de traditionele taxichauffeur steunen in de omslag die hij moet maken naar elektrisch rijden, iets wat op een andere manier veel geld kost.’

Achtergrond als theoloog en predikant

Wat een taxichauffeur nodig heeft, daar weet Yeboah alles van. Hij zat namelijk zelf jarenlang op de taxi. Bijzonder, want de Ghanese Amsterdammer had na zijn bachelor theologie in de VS en masters in Engeland een carrière als predikant. Een indrukwekkende ook, met aanstellingen in vijf gemeenten door het land en de landelijke verantwoordelijkheid voor het jeugdwerk in zijn kerk. ‘Ik heb wel een achtergrondje’, lacht hij. ‘Ik heb een flinke weg afgelegd.’

Op een goed moment geloofde hij niet meer dat hij binnen de kaders van de kerk zijn werk kon blijven doen. ‘Ik koos voor mezelf. En toen ik predikant-af was, wilde ik even geen sores meer aan mijn hoofd, maar wel in contact blijven met mensen. Dat werd dus de taxi: mensen van a naar b brengen en aan het eind van de dag naar huis en goed slapen.’

Passagiers coachen van a naar b

Dat van a naar b brengen kreeg trouwens ook figuurlijk betekenis. ‘Ik ging mensen coachen op existentiële issues. Als iemand instapt, vraag je hoe het gaat en dan komen altijd verhalen vrij. Soms zette ik de auto stil, stopte de meter en konden we gewoon verder praten. Dat is het mooie van zelfstandig chauffeur zijn.’ Tja, dat herderlijke van het predikant-zijn heeft Yeboah niet losgelaten, zegt hij. Ook nu niet. ‘Als herder wil ik dat de mensen en middelen die aan mij zijn toevertrouwd zo goed mogelijk uit de bus komen.’

Als chauffeur baalde hij al ervan dat hij zijn auto, leasekosten 1200 euro per maand, 12 uur per dag stil stond. Toen hij eind 2019 als projectleider bij deeltaxidienst ViaVan chauffeurs begeleidde die elektrisch reden, vielen de laatste kwartjes voor het idee achter Blueplates. In 2020 begon hij met zijn startup – het deelproject van ViaVan was vanwege corona stilgelegd, ‘en we zaten toen allemaal intelligent thuis, dus ik had vooral tijd om het goed uit te denken.’

3500 chauffeurs in de pijplijn

Aanvankelijk wilde Blueplates een eigen vloot combineren met wagens die in eigendom waren van de chauffeurs. ‘Maar dat hebben we laten varen: de bezitters deden te moeilijk over het delen van hun wagen. Dan had Mohammed een auto gehuurd, werd de reservering afgebeld door de eigenaar omdat die hem niet zag zitten. Het voordeel van auto’s in eigen beheer is dat je volledige controle hebt over de kwaliteit die je de weg op stuurt.’

Op dit moment delen 200 Amsterdamse chauffeurs circa 40 wagens via Blueplates, maar er zijn nog eens 3500 chauffeurs die zich ook hebben gemeld voor het platform. Yeboah wil het daarom flink opschalen, en dat kan ook. Dankzij de investering van AKEF en de partners, maar de vraag is er ook. ‘We hebben het in de pilotfase kunstmatig klein gehouden en de deur dichtgehouden, die gaat nu meer open. We gaan meer auto’s inzetten, aan marketing doen, meer chauffeurs toelaten en het team uitbreiden.’

Blueplates is niet voor nieuwe chauffeurs

Voor de goede orde: chauffeurs moeten minimaal 21 jaar zijn, over alle papieren beschikken en ook hun schadeverleden wordt gecheckt voordat ze de app op mogen. En voordat ze hun wagen gestart krijgen, wordt hun identiteit biometrisch gecheckt en hun rijgedrag wordt bijgehouden om roekeloos gedrag uit te sluiten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Blueplates stelt de auto’s met blauwe platen beschikbaar, maar is zelf geen taxi-organisatie. En voor Amsterdammers – uitbreiding naar andere steden staat voor later op de rol – die al steen en been klagen over het teveel aan taxi’s in de stad heeft Yeboah ook goed nieuws: ‘We zijn echt niet op zoek naar nieuwe chauffeurs die snel de weg op willen.’

Startupondernemer ander ball game

Een predikant die startupondernemer werd. Mist hij zijn vorige werk niet? ‘Tja, dit is een compleet ander ball game natuurlijk. Maar ik heb wel de mensen met wie ik werk om me heen, ik ben nauw betrokken bij de gebruikers, naar wie ik de afgelopen jaren vooral goed heb leren luisteren. Ik zit nu op een plek waar ik alles wat ik heb gezien en gehoord van de chauffeurs probeer om te zetten naar iets bruikbaars. Als predikant had ik een vergelijkbare rol: je hoort allerlei verhalen van verschillende mensen, en ook daar is het je taak om ze verder te begeleiden naar waar ze naartoe willen.’