Frederic Sanders
“In 2007 liep ik stage bij ABN AMRO in Mumbai, India. Op een feestje ontmoette ik Vikram. Allebei klaagden we over ons werk. Hij exporteerde kleding naar Europa maar wilde iets anders gaan doen. Ik had halverwege mijn stage ook al in de gaten dat ik niet bij de bank verder wilde. We zagen elkaar vaker. Vikram nodigde me uit om mee te gaan naar een bruiloft van een vriend. Daar zagen we de wegwerpbordjes van tropische bladeren voor het eerst. Ik nam een aantal van die bordjes mee terug naar Nederland en ging langs bij wat bevriende cateraars. Iedereen reageerde enthousiast. Toen heb ik Vikram gebeld in India en zijn we Hampi Products begonnen.
Onze werkstijl is totaal verschillend. Hij begint gewoon en kijkt hoe het uitpakt, terwijl ik eerst een plan bedenk en dan pas aan de slag ga. Bovendien denk ik meer aan de lange termijn, terwijl hij focust op de korte termijn. ‘Zorg er nou maar voor dat je nu verkoopt, anders is er helemaal geen lange termijn,’ zegt hij dan. We vullen elkaar goed aan, maar onze samenwerking is ook behoorlijk turbulent. Dat houdt het spannend.”
Reddy Kandula
“Veel mensen praten eindeloos maar ondernemen nooit wat. Frederic niet. Zodra hij terug was in Nederland had hij al vlug een klant gevonden. Toen ben ik met de productie in India aan de slag gegaan. Dat is mijn verantwoordelijkheid, Frederic doet de commerciële kant. Daarmee had hij helemaal geen ervaring. In het begin vond hij het lastig om lukraak potentiële klanten te bellen, maar hij werd er steeds beter in. Hij werkt hard en zal niet gauw opgeven.
Nederlanders zijn geobsedeerd met orde en structuur, maar Frederic werkt nogal chaotisch. Zijn bureau ligt bezaaid met papieren en hij doet allerlei taken door elkaar. Dan zeg ik: ‘man, maak een lijstje en werk het af. Stop thinking and do it.’
Omdat we hard groeien – in drie jaar tijd van 20.000 naar 2 miljoen verkochte bordjes – is er continue spanning tussen de productie en de verkoop. Ik vind dat we eerst moeten verkopen, voordat we meer gaan produceren, maar hij is bang dat we dan niet op tijd kunnen leveren. Daarover maken we regelmatig ruzie. Toch werkt het tussen ons omdat we bereid zijn ons ego aan de kant te zetten en omdat we kunnen lachen om onze meningsverschillen.”