Toen Sprout afgelopen december op bezoek was bij WeTransfer’s nieuwe kantoor in Los Angeles viel direct op hoe kunstzinnig de inrichting was. Aan de muren van de vergaderzaal hing een breed palet aan moderne fotokunst en in de entreehal stapelden de kunstboeken zich op.
Gek is het niet, want de creatieve sector is essentieel voor het in 2009 door Nalden (a.k.a. Ronald Hans), Rinke Visser en Bas Beerens opgerichte bedrijf. Creatieven moeten vaak zware audio-, beeld- en videobestanden delen, die te groot zijn voor de mail. Hierdoor wijken zij uit naar WeTransfer. Het is precies de reden dat WeTransfer nu een kantoor in creatieve filmstad Los Angeles heeft zitten.
Creatieve klasse
WeTransfer lijkt duidelijk beïnvloed door de creativiteit in Los Angeles, want het bedrijf is sinds een jaar ook zelf druk in de weer met het maken van korte films. WeTransfer richt zich hierbij op zijn creatieve doelgroep en kwam bijvoorbeeld al met docureeks The Creative Class, waarin het bedrijf invloedrijke creatieve ondernemers en artiesten volgt.
Nieuw is de reeks Work in Progress, waarbij het draait om creatieve samenwerkingen. Handig thema van WeTransfer, want samenwerkingen leiden al snel tot WeTransfer-linkjes. De eerste video in de reeks stamt uit maart dit jaar en betreft een documentatie van de samenwerking tussen de Ijslandse zangeres Björk en beeldkunstenaar Jesse Kanda.
In de nieuwe, woensdag verschenen aflevering van Work in Progress reist het WeTransfer-team af naar Azië, waar hiphopcollectief 88rising rapmuziek ten tonele brengt voor een groeiend publiek. Interessant kijkje in de keuken van de Aziatische rap, al helemaal gezien het verbod op ‘smaakloze’ hiphop waar de autocratische Chinese regering begin dit jaar mee kwam.
De video’s van WeTransfer zijn stilistisch van een hoge kwaliteit. Wie bovendien met een ondernemersbril naar de documentaires kijkt, zal opmerken dat het platform een eigentijdse manier heeft gevonden van marketing voeren. Door de veelvoud aan documentaires gericht op de doelgroep stijgt WeTransfer in aanzien bij zijn publiek. Zelfs wanneer het bedrijf een reguliere reclamevideo maakt, oogt die nog als een film.