Beckers vertegenwoordigde Picnic, mede opgericht door Michiel Muller, tijdens de pitches in Theater Amsterdam. Beckers pitchte tegen Aviationglass, Bird Control Group en LG Sonic.
Hij schetst de enorme uitdaging waar zijn bedrijf voor staat: “De markt is 40 miljard euro per jaar. Maar boodschappen doen we nog steeds zoals 50 jaar geleden, nog geen 2 procent is online.”
Wat doen jullie dan anders dan Albert.nl?” vraagt jurylid Hugo de Koning (YoungCapital). “Wij hebben een radicaal nieuw businessmodel”, zegt Beckers. “We hebben geen winkels, voorraad of kassamedewerkers. Die kostenbesparinng geven we terug aan de klant. Die kan laaggeprijsde boodschappen gratis thuisbezorgd krijgen.”
Sprout-hoofdredacteur Remy Gieling, jurylid Hubert Deitmers, Joris Beckers (Picnic) en juryleden Hella Hueck en Hugo de Koning
Behalve kostenbesparing heeft Picnic een geheel nieuwe logistiek opgezet, met eigen elektrische bezorgauto’s die 3 keer per week door een wijk rijjden. “We hebben daadwerkelijk een goedkope keten gecreëerd, dat is nog nooit gedaan, ook niet in het buitenland.”
Picnic ging – weliswaar na twee jaar voorbereiding – pas een maand geleden live, maar de jury – waarin ook Hella Huek en Hubert Deitmers – ziet nu al een enorme potentie. Hella Hueck: “Als je echt probeert om de keten anders te doen, dan kan er maar 1 winnaar zijn, en dat is Picnic.”
Beckers grappend, over de grote challenge waar Picnic voor staat: “We zijn ook knettergek, want wie begint hier nu aan? Maar serieus, we zijn supertrots.”
Zie ook:
Een eerder video-interview met Beckers
Waarom Michiel Muller AH en Jumbo wél aankan met Picnic