De gids MT1000 bevat de resultaten van het onderzoek naar de beste en best gewaardeerde dienstverleners van Nederland. Dit jaar wordt de lijst aangevoerd door de Sales Improvement Group, die scoort op het gebied van productleiderschap, operational excellence, klantgerichtheid en een hoge net promotor score krijgt van zakelijke beslissers. Ook in de overall top 10: ING Private Banking, Vattenfall en The Executive Network.
Appels en peren
Omdat we geen appels met peren willen vergelijken, hebben we alle onderzoeksresultaten gegroepeerd naar de hoofdbranches advies- en consultancy, digitale dienstverlening, financiële dienstverlening en HR- en facilitaire dienstverlening, en daarbinnen naar specifiekere vakgebieden, van accountancy tot verzekeringen. Behalve een interview met professor Henk Volberda, die met zijn Amsterdam Centre for Business Innovation aan de Universiteit van Amsterdam het MT1000-onderzoek heeft geleid, schetst de MT1000 de actuele trends in de branches waarin de dienstverleners actief zijn.
Maslow-piramide
De gids biedt ook antwoord op de vraag: wat maakt een dienstverlener onmisbaar voor zijn klanten? Door in te spelen op hun behoeften, natuurlijk. Maar die gaan heel wat verder dan een vlotte service tegen de juiste prijs. MT past de Maslow-piramide toe op B2B-dienstverleners en laat branche-experts hun licht schijnen op hoe dienstverleners hun klant werkelijk kunnen raken.
IT-dienstverleners en digitale disruptie
IT-dienstverleners worden dankzij digitale disruptie bijna vanzelf onmisbaar en scoren opvallend goed in de MT1000. Maar hoe maken ze hun klanten echt gelukkig? Marco Gianotten houdt de IT-sector, die hij met zijn researchbureau Giarte al jaren analyseert, tegen de Maslow-piramide. ‘Een ideële doelstelling kan als stip aan de horizon fungeren.’
‘Ga in tegen je klant’
Op welke behoeften kunnen adviseurs en consultants inspelen om onmisbaar te worden voor de klant? Erik Jan Bolsius, communicatie-adviseur in de juridische sector, adviseert zijn klanten onder meer niet altijd naar hun eigen klant te luisteren: je bewijst ze af en toe de beste dienst door tegen ze in te gaan.
Sleutelrol voor MVO
HR- en facilitaire dienstverleners bedienen vaak heel verschillende gebruikers met diverse behoeften. Toch kunnen ze erop inspelen: strategisch meedenken is daarbij het devies. Maatschappelijk verantwoord ondernemen kan een sleutelrol spelen, zegt Hester van Sprang, onder meer hoofddocent en onderzoeker aan de Saxion master Facility & Real Estate Management.