Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Gemengde reacties op verlate beursplannen Coolblue: slimme zet of ‘ongelukkig’?

Online retailbedrijf Coolblue verrast kenners door het uitstellen van zijn beursgang. Het feit dat de cfo met zwangerschapsverlof moet, zou voor vertraging zorgen bij de beursplannen. Retaildeskundigen zijn verdeeld in hun meningen. De één vindt het handig, de ander juist vreemd. 'Je kan zoiets toch nooit aan één persoon ophangen?'

Wie dacht spoedig een pakket Coolblue-aandelen te kunnen bemachtigen, moet nog even wachten. Coolblue-ceo Pieter Zwart maakte al in februari per video bekend naar de beurs te willen gaan, al leverde hij zijn beursdocumenten nog niet in. Het Financieele Dagblad meldt zondagavond dat de online retailgigant pas na de zomer de beurs op wil.

Opvallend, want ‘ingewijden’ zeggen tegen de krant dat Coolblue er nu wel klaar voor is. Online winkelen zit door de corona-lockdowns in de lift, hetgeen Coolblue geen windeieren legt. De omzet steeg afgelopen jaar met 34 procent naar een record van 2 miljard euro. De kans lijkt minimaal dat fysieke winkels ook na de zomer dichtblijven, dus zou zoiets niet juist voor een dipje in de Coolblue-verkopen zorgen, precies op het moment dat de retailer de beurs opgaat? Hoe langer je bovendien wacht met het naar de beurs gaan, hoe groter de kans is dat beleggers wantrouwend worden.

Zwangerschapsverlof

Bovendien, zo meldt het FD, had Coolblue al in februari begeleidende banken ingehuurd en voerde het bedrijf de afgelopen weken gesprekken met mogelijke aandeelhouders. Het feit dat beleggers nog even moeten wachten op de miljardenbeursgang van Coolblue zou volgens de zakenkrant komen doordat Zwart zijn organisatie eerst volledig in kannen en kruiken wil hebben. Zo zou hij nog iemand moeten inwerken die contacten met beleggers en analisten onderhoudt. Dit is eigenlijk de taak van cfo Daphne Smit, maar zij gaat binnenkort met zwangerschapsverlof.

Hoogst opmerkelijk, zou je zeggen, want toen Zwart in februari een video postte over zijn beursplannen, had hij toch al kunnen weten dat zijn cfo binnenkort met zwangerschapsverlof gaat? En bovendien: één zwangerschap kan toch niet een gehele beursgang ophouden? Pieter Zwart en diens perswoordvoerder nemen de telefoon niet op en reageren niet op schriftelijke vragen. Investeerder HAL, goed voor een belang van 49 procent in Coolblue, wil geen commentaar te geven op de kwestie.

‘Het is in ieder geval niet gebruikelijk om in de zomer naar de beurs te gaan’, reageert een woordvoerder van de Vereniging van Effectenbezitters (VEB). ‘De grote beleggers zijn dan vaak op vakantie. Als iemand in de zomer naar de beurs gaat, is het vaak omdat zo’n partij het geld hard nodig heeft. Bij Coolblue is dat volgens mij helemaal niet zo. Als er wat uitloop, is het dus logisch dat ze pas na de zomer naar de beurs willen.’ De VEB wil verder niet reageren op geruchten.

‘Wonderlijk verhaal’

Merkendeskundige Paul Moers vindt het een ‘wonderlijk verhaal’. ‘Het is raar dat het mede door een zwangerschap zou komen. Ze moeten het intern verder op poten zetten, zeggen ze zelf. HAL daarentegen weet als geen ander hoe je een bedrijf naar de beurs moet brengen. Ze kunnen je zo een heel stappenplan geven. Het hoeft dus echt niet zo lang te duren. Kijk je nu naar de beurzen, dan is wat Coolblue doet hot. Coolblue is bovendien een van de sterkste e-commercemerken die we kennen. Zowel institutionele als particuliere beleggers zullen hierin geïnteresseerd zijn. Hoe langer je wacht, hoe groter de kans dat Amazon meer lawaai zal maken. Dat je eerst een beursgang aankondigt en dan opeens hiermee komt, is buitengewoon ongelukkig.’

Coolblue is Pieters baby, hij kan beslissen wat hij wil

Moers vermoedt dat de opstelling van Zwart een grote rol speelt bij de vertraging van de beursplannen. Oprichter Pieter Zwart heeft nog altijd een meerderheid van de aandelen Coolblue in handen (51 procent). ‘Het is zijn baby, hij kan beslissen wat hij wil. Ik vermoed dat er ruis op de lijn zit tussen HAL en Zwart. Het zou me niet verbazen als Pieter simpelweg nog wat meer tijd nodig heeft. Niet dat HAL en Zwart vijanden zijn, want HAL heeft Coolblue veel gebracht. Alle investeringen zijn mede tot stand gekomen door de enorme hulp van HAL. Het kan echter best ingewikkeld zijn om de volledige zeggenschap in een bedrijf uit handen te geven. Een rapportage doen aan aandeelhouders is echt iets anders dan rapporteren aan één aandeelhouder.’

‘Chaotisch’

‘Buitengewoon chaotisch’, noemt retailexpert en e-marketingprofessor aan de Erasmus Universiteit Cor Molenaar de geschetste situatie in het FD-artikel. ‘Van Coolblue ben ik dit niet gewend, zij hebben ze zaken over het algemeen goed voor elkaar. Ze gooien het op de zwangerschap van de cfo, maar dat wist Pieter Zwart een paar maanden geleden ook al. Ze zit nu toch in de laatste maanden van zo’n zwangerschap, zou je denken. Tegelijkertijd mag je het uitstellen van een beursgang nooit aan één persoon ophangen. Zou ze wellicht een partner zijn van een van de directieleden, waardoor Zwarts aandacht daarnaar uitgaat? Het blijft gissen. Dit is in ieder geval vreemd en ongebruikelijk.’

Buitengewoon chaotisch. Van Coolblue ben ik dit niet gewend.

Zowel het beursklimaat als de staat van e-commerce zijn nu juist gunstig, merkt ook Molenaar op. ‘Alle externe factoren om naar de beurs te gaan, staan nu dus op groen. Over de interne factoren weten we dan weer niets. Coolblue is een heel erg gesloten onderneming en het is moeilijk om daar gegevens boven tafel te krijgen. Pieter is een erg introverte man, die nooit het achterste van zijn tong laat zien. Ook het personeel weet vaak van niets.’

‘World Online-scenario voorkomen’

Retailspecialist Fred Rutgers vindt de zet van Coolblue juist handig. ‘Het is al een hele poos de bedoeling dat ze een beursgang gaan doen. Dat wil je het liefst doen in een stabiele situatie, met een goede omzet. Als ik nu aandelen Coolblue zou kopen, zou ik het gevoel hebben dat ik ze op het hoogtepunt kocht. Dit omdat de winkels in de straat vanwege corona nog dicht zijn. Er is echter uitzicht op het vrijgeven van de winkels. Zoiets zou een koersdaling voor Coolblue kunnen betekenen, als ze al naar de beurs zouden gaan. Je aandeel komt dan snel onder water te staan. Dat is het laatste wat je wil als Coolblue. Ik kan me voorstellen dat ze willen afwachten wat het met hun beursgang gaat doen als mensen weer naar andere winkels kunnen. Je wil koste wat kost voorkomen dat je de nieuwe World Online wordt en dat je koers in een vrije val belandt.’

Dat één zwangerschap de beursgang vertraagt, daar gelooft Rutgers niet in. ‘Als dat waar is, moet je je zorgen maken over hoe sterk de administratieve afdeling van Coolblue is. Ik mag dus hopen dat dat niet de reden is.’

‘Waarom haast maken?’

Retaildeskundige Ad van Beek vindt het cfo-argument juist wél begrijpelijk. ‘De belangrijkste persoon gaat met zwangerschapsverlof, terwijl de omzet booming is. Ik denk dat Pieter dit serieus mee heeft genomen in zijn overweging. Iemand die zijn rechterhand is, moet top kunnen presteren als hij naar de beurs gaat. Als ik Pieter was, zou ik daarom denken: waarom haast maken? Je krijgt die boemerang toch weer in je nek.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Investeerders staan te trappelen, daarvan ben ik overtuigd.

Van Beek pleit daarom meer voor het achter de komma nauwkeurig hebben van bedrijfszaken. ‘Pieter is ook iemand die alles tot in de puntjes perfect wil hebben. Doe je dat niet, dan kun je ten onder gaan aan je eigen succes. Kijk maar naar Op=Op Voordeelshop. Ik heb ze nog gewaarschuwd dat ze te hard groeiden. Nu zijn ze er niet meer. Ik ben ervan overtuigd dat investeerders staan te trappelen om in Coolblue te mogen investeren. Als Pieter dit nog even volhoudt, kan het succes straks alleen maar toenemen.’