Let op: dit artikel is alleen verkrijgbaar tot 8 juni april 2019, daarna gaan deze groeigeheimen terug de redactiekluis in. Word voor 8 juni lid van Sprout om dit artikel te lezen. Huidige abonnees krijgen ‘m automatisch in de mailbox.
In deze longread lees je:
– Hoe Natuurhuisje.nl en Semmie de stap naar tv-maakten
– In welke fase van je bedrijf tv zin heeft
– Hoe tv – vooral in combinatie met online – kan bijdragen aan je marketing- en salesdoelstellingen
Online zijn je groeimogelijkheden op een gegeven moment uitgeput. Je weet zo’n beetje wat je aan nieuwe bezoekers en telefoontjes kunt binnenhalen met AdWords en retargeting. Dan komt er een moment dat de kosten voor het vergroten van je bereik vergelijkbaar worden met die voor tv. Zeker voor termen die per klik een vermogen kosten op Google, kan tv-bereik een lagere cost per click opleveren.
Ondanks de concurrentie van smartphones en YouTube blijft de tv hét scherm in Nederlandse huiskamers: gemiddeld kijken we nog altijd 2 uur en 44 minuten tv per dag, bleek eind vorige maand uit het onderzoek Media:Tijd (op een totaal van 8 uur en 23 minuten mediatijd per dag).
Tv is niet goedkoop, maar de drempel is lager dan vroeger. De instap voor een tv-reclame lag tot een jaar of 15 geleden nog op zo’n beetje een half miljoen euro per campagne. Inclusief productie moet je anno nu ongeveer rekenen vanaf 100K voor een goede spot en 50K voor het uitzenden ervan.
Welke afwegingen moet je maken als ondernemer met tv-ambities, en met welke resultaten kun je verwachten? We vroegen het aan Tim van Oerle, die met Natuurhuisje.nl in 2017 voor het eerst op tv te zien was en aan Sem van Berkel jr., die met beleggings-app Semmie nu bezig is met het testen van online commercials, waarvan de beste op tv te zien zullen zijn.
Expert-advies is er ook van Merlijn van Vliet, die met reclambureau Kokoro meerdere ondernemers begeleidde bij de creatie en uitrol van tv-reclames. Zorg dat je eerst een paar maanden zichtbaar bent op internet en social media, is een van zijn tips. ‘Ga je daarna op tv, dan heb je een ideale mix te pakken.’