Let op: dit artikel is alleen verkrijgbaar tot 11 mei 2019, daarna gaan deze groeigeheimen terug de redactiekluis in. Word voor 11 mei lid van Sprout om dit artikel te lezen. Huidige abonnees krijgen ‘m automatisch in de mailbox.
Zeker in een startup wil je mensen niet zozeer in een keurslijf van een functie laten passen, maar is het veel meer de vraag wat je wil dat iemand echt kan, en wat voor persoonlijkheid iemand heeft, zegt Esther Mallant van hr-specialist De Wereld van Personeel. “De rest is maakbaar.”
Een startup is behalve een bedrijf met een vernieuwende aanpak en product ook een groep hardwerkende mensen die ergens in gelooft. In zo’n veeleisende, hectische omgeving ook nog nieuwe mensen zien te vinden is geen sinecure.
Daar komt bij dat veel startup-oprichters van nature geen leidinggevenden zijn, maar visionairs die een bepaalde markt willen disrupten. Zonder goed recruitment-beleid kan het gebeuren dat er mensen binnenkomen die op den duur niet meer goed op hun plek zitten of die zich niet meer voldoende gezien voelen, zegt arbeidsmarketeer Renee Petiet. “Het is zonde als je die vervolgens moet laten gaan, want het zijn niet zelden de parels op de arbeidsmarkt.”
In deze aflevering van Groeigeheimen lees je:
-
Hoe je bij het werven van mensen met jouw unieke merk het verschil maakt.
-
Waarom je sollicitanten niet te snel moet uitnodigen.
-
Waarom je vaak meer extra’s te bieden hebt dan je denkt.