Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Google eet uit de muur bij Bilder & De Clercq

Rogier Leopold en Diederik van Gelder hebben hebben met hun eetwinkelformule Bilder & De Clercq een primeur: een interactieve boodschappenmuur waar je een van hun maaltijden bestelt door je smartphone bij het juiste plaatje te houden. Google-medewerkers zijn de eerste gebruikers.

Leopold en Van Gelder haken met hun winkel in op mensen die lekker en gezond willen koken maar even niet willen dubben over het menu. Met een wekelijks wisselend menu biedt Bilder & De Clercq keuze uit veertien gerechten, waarvoor ze de ingrediënten in de juiste hoeveelheid leveren. Vorig jaar nam Sprout Bilder & de Clercq op in zijn Challenger50 lijst van ondernemers die de gevestigde orde uitdagen.

En deze week komen de twee ondernemers met een bijzonder nieuw afzetkanaal. Naast de twee Amsterdamse winkels (de eerste op de hoek van de Bilderdijkstraat en de De Clercqstraat) staat nu een state of the art bestelmuur op het Google hoofdkantoor.

Dat scherm laat de 14 gerechten zien, plus wat drank en borrelhappen. Wie trek krijgt, moet eerst de Bilder & De Clercq-app downloaden. Na registratie bestel je de gerechten ofwel door in de app te tikken, ofwel – en dat is een snufje dat wij alleen maar kennen uit Zuid-Korea – door de smartphone voor het gerecht naar keuze te houden. De draadloze NFC-chip in de telefoon zorgt dan voor de communicatie. Vanaf 17.00 uur staan hun boodschappen gekoeld voor de medewerkers klaar.

Voor deze manier van bestellen werkt Bilder & de Clercq samen met Yes Tap, een startup uit de schoot van Startupbootcamp Amsterdam die contactloos betalen mogelijk maakt. Een pikant detail: iPhones werken – tot de iPhone 6 er over twee weken is – niet met NFC, het gros van de Androids wel. En dat zijn natuurlijk de toestellen waar de Googelers mee werken: Android is een volle dochter van Google, dat zelf prima Nexus-telefoons levert.

De muur is voor Google meteen een mooie showcase van de leuke innovaties die NFC mogelijk maakt. ‘Wij zijn benaderd door Google en hebben ons vervolgens laten inspireren door die Koreaanse shopping wall’, bevestigt Leopold, ‘en wat ons betreft is dit ons derde filiaal. Hij is pas een dag open, en dat liep natuurlijk heel goed. Maar we gaan gewoon kijken hoe het bevalt bij de ongeveer 150 werknemers van Google die in het kantoor werken, en waar we nog verbeteringen kunnen aanbrengen.’

De investering in de techniek is ‘zoveel mogelijk’ gedeeld tussen de drie partners, zegt Leopold. ‘Dit is een pilot, maar tenzij het tegenvalt willen we serieus de muur op andere plekken neerzetten. Daarvan zijn er genoeg denkbaar: bij andere grote kantoren, maar ook in min of meer openbare ruimten zoals stations.’

De twee bakstenen winkels van Bilder en De Clercq draaien intussen heel redelijk. ‘Het filiaal in West gaat als een speer, in De Pijp mag er nog wel een schepje bovenop’. De innovatieve bestelmuur heeft nu even de volle aandacht van de ondernemers, maar Leopold kijkt tegelijkertijd naar de mogelijkheden om de formule via eigen vestigingen of via een franchise uit te breiden. ‘Dat we nu heel enthousiast zijn over de mogelijkheden van de bestelmuur sluit de expansie via winkels niet uit. We zullen ook niet zo gauw een pure online speler worden, zoals HelloFresh.’

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Think Different

Eind oktober is het zo ver:
Sprout Challengerday!
Dit keer is het een tweedaags event.
Dag 1 is exclusief voor members en staat in het teken van anders denken.
BEKIJK HET PROGRAMMA
EN MELD JE AAN!