Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze ondernemers brengen hun flexibele kapsalons naar nog eens drie steden

Kort na de opening van de eerste vestiging van The Gallery Salon Studios, een aanbieder van salons voor zelfstandige kappers en schoonheidsspecialisten, beleefden de oprichters door corona een paar slapeloze nachten. Maar nu halen ze hun groeiplannen weer uit de kast, met uitbreiding naar Amsterdam, Den Haag en Utrecht.

The Gallery Salon Studios
Foto: The Gallery Salon Studios

Luuk van Wijmen en Camiel Crain openden in februari in Rotterdam de eerste vestiging van The Gallery Salon Studios, een soort WeWork voor zelfstandige kappers en schoonheidsspecialisten. Het nieuwe concept ging volgens hen ‘als een raket’ van start, waardoor de twintig beschikbare plekken rap waren verhuurd.

Dat was net voordat de donkere wolken van de coronapandemie ook Nederland zouden bereiken. Toen het tijd was voor een eerste persmoment dienden bezoekers al de nodige afstand te houden. Drie weken later moesten alle salons vanwege de coronalockdown dicht. ‘Dat was heel spannend, en vooral voor degenen die een plek in de zaak hebben’, zegt Van Wijmen. ‘We hebben vervolgens iedereen geholpen met het aanvragen van overheidssteun en het indienen van de juiste formulieren.’

Om hun kersverse huurders te helpen, besloten Van Wijmen en Crain zolang de lockdown duurde geen facturen te sturen. ‘Dat nam veel stress weg, dat je weet dat er niet nog een golf aan kosten aan komt. Daarnaast, wij hebben er ook niks aan als de helft binnen een paar maanden failliet is.’ Kappers en schoonheidsspecialisten huren bij The Gallery Salon Studios vanaf 1090 euro per maand.

De schade bleef volgens de ondernemers uiteindelijk beperkt, ook omdat hun bedrijf meer coronaproof is dan traditionele salons. Huurders hebben er ieder hun eigen ruimte (met eigen ventilatie), waar zij een op een zijn met hun klant. Die afzonderlijke werkruimtes met een eigen voordeur (er is wel een gedeelde ontvangstruimte) bleek in de praktijk toch al beter te werken, merkten de twee. ‘Binnen die ruimte ben je eigen baas. Daardoor hoef je er geen rekening mee te houden hoe je je keuken achterlaat, of met hoe hard je met klanten praat.’

Groei

Van Wijmen en Crain, studievrienden die hiervoor bij Unilever en Procter & Gamble werkten, zetten nu weer de voet op het gaspedaal. Begin 2021 openen zij in Amsterdam, Den Haag en Utrecht nieuwe vestigingen van The Gallery Salon Studios.

De ondernemers zijn in Europa de eersten die zo’n concept uitbouwen. In de VS bewees het in 2004 opgerichte Sola al hoe groot zoiets kan worden, met vijfhonderd locaties (ook in Canada en Brazilië) en 15.000 zelfstandige stylisten als huurder.

Een salon in The Gallery Salon Studios in Rotterdam.

Zelfstandig

De Nederlandse ondernemers haken ook in op de groei van het aantal zelfstandige stylisten. Van Wijmen: ‘Als kapper doe je alles zelf. waarom zou je dan driekwart van je omzet aan je baas geven? Als je zelf een zaak wil openen dan ben je zo 15.000 euro verder. Dat hebben mensen over het algemeen niet op de plank liggen. Bij ons heb je geen langetermijn-commitment. Het opzegtermijn is een aantal maanden, in plaats van drie jaar (bij een volledig een eigen zaak, red.). Je kunt letterlijk met een schaar en tondeuse aan de slag.’

The Gallery Salon helpt ondernemers ook met (online) marketing en bij de inkoop van producten. Huurders profiteren van een netwerk collega-zzp’ers, waarbij een kapper een klant bijvoorbeeld makkelijk kan doorverwijzen naar een nail artist of schoonheidsspecialist.

De eerste vestiging in Rotterdam bewijst volgens de ondernemers dat hun concept in een duidelijke behoefte voorziet. Van Wijmen: ‘Een van de huurders, die in januari nog in loondienst was, zei: “Ik verdien nu netto drie keer zo veel”. Daar gaan inderdaad nog kosten vanaf, maar dan ben je alsnog veel beter af.’

Er zullen absoluut huurders zijn die alsnog een eigen standalone salon zullen beginnen, erkennen de ondernemers. ‘Maar van de groep die dat probeert, komen ook weer mensen terug. Die hadden bijvoorbeeld een salon met vier mensen in dienst, maar kregen stress vanwege financiële problemen en de uitdagingen qua management.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Businessmodel

Van Wijmen en Crain bouwen hun bedrijf met eigen geld en kapitaal van een aantal externe investeerders (het geïnvesteerde bedrag wordt niet gedeeld). Door bij de ontwikkeling van een vestiging samen op te trekken met de eigenaar van een pand, en die mee te laten profiteren, is er qua vastgoed geen al te grote investering nodig. Op die manier zou iedere vestiging zichzelf snel moeten kunnen bedruipen.

‘De commerciële vastgoedmarkt verandert in rap tempo’, zegt Van Wijmen over de kansen die er liggen op dat gebied. ‘Het aantal winkelketens dat verdwijnt is groot. Dat is op de lange termijn in ons voordeel.’