Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Andrew Berkhout (Greenwheels): ‘Ik wil mezelf uit mijn leaseauto krijgen’

Andrew Berkhout (38), een man uit de snelle autowereld, was lange tijd maar weinig bezig met duurzaamheid. Alles veranderde toen hij bij het groene autodeelbedrijf Greenwheels aan het roer kwam te staan.

Verwacht bij de directeur van groen autodeelbedrijf Greenwheels geen geitenwollen sokken-type. Berkhout, die sinds 2014 leiding geeft aan het bedrijf, komt uit de autobranche en noemt zich eerder een pragmatist dan een milieu-idealist. “Anders was ik wel vegetariër geweest”, zegt hij. “Ik wil positieve invloed hebben op de leefbaarheid in steden, maar ik word hierin dan weer geen geloofsovertuiger.”

Greenwheels
Sinds:
1995
Kantoor: Rotterdam
Oprichters: Jan Borghuis en Gijs van Lookeren Campagne
Aantal medewerkers: 38 fte
Aantal auto’s: 2060
Actief in: Nederland, Duitsland.

Toch is Berkhout wel degelijk met duurzaamheid bezig. Sinds zijn dochter vier jaar geleden geboren werd, zo stelt hij, ging Berkhout meer nadenken over het milieu. Sindsdien pakt hij meestal de fiets.

Ware automan

Dat is heel wat voor Berkhout, want de liefde voor auto’s is hem er met de paplepel ingegoten. Al als jonge jongen ging hij met zijn vader mee naar de Amsterdamse autobeurs AutoRAI. Samen sleutelden ze eens een oldtimer uit elkaar in hun thuisstad Rotterdam, waar Berkhout opgroeide. Toen hij wat ouder was, ging Berkhout naar Groningen om Bedrijfskunde te studeren. Het was zijn wens om iets in de autobranche te kunnen doen.

Berkhout slaagde hier al op jonge leeftijd in. Na een stage bij Heineken kreeg hij zijn eerste baan bij Accenture, waar Berkhout zich bezig mocht houden met de automotive-tak. Daarna ging hij werken voor transportbedrijf Pon, waar hij aan de slag ging bij onder meer Volkswagen.

Greenwheels

De opmerkelijkste stap in Berkhouts carrière zette hij eind 2014, toen hij aan het roer kwam te staan van GreenWheels. Dit bedrijf, dat al sinds 1995 bestaat, is een pionier op het gebied van autodelen. GreenWheels laat gebruikers per rit een auto huren, waardoor zij uiteindelijk minder vaak de auto kiezen. Hun autogebruik zou zelfs met 18 procent dalen. Met GreenWheels voegt Berkhout dus een duurzaam element toe aan zijn eigen portfolio, en wat hij ervoor terugbrengt is groei. Afgelopen jaar steeg het aantal abonnees van GreenWheels met maar liefst 43 procent.


Andrew Berkhout wil het bedrijf – zoals dat heet – “herpositioneren” naar een merk voor iedereen.

Ik dacht: moeten we niet verder gaan dan het leveren van auto’s?

Hoe Berkhout van de flitsende autobranche in de groene wereld is beland, is als volgt. Pon kocht in 2012 de helft van de aandelen op van GreenWheels. Berkhout maakte dat jaar kennis met de oprichters en boegbeelden van GreenWheels; Jan Borghuis en Gijs van Lookeren Campagne. Zij waren GreenWheels in 1995 vanuit hun studentenkamers in Rotterdam begonnen. Berkhout leerde ze de jaren erop zo goed kennen dat hij zelfs bijnamen bedacht voor de ondernemers: mister en mister carsharing. Dat hij zelf uiteindelijk mister carsharing zou worden, had hij in 2012 nog niet voorzien.

Wel begon Berkhout, die als manager business development veel bezig was met de strategie voor Pon, zich in toenemende mate te interesseren in autodelen. “Ik dacht: moeten we niet verder gaan dan het leveren van auto’s, en ook vervoersdiensten leveren?”

Veranderende businessmodellen

Dat Pon zich in 2012 met GreenWheels ging bemoeien, had dan ook alles te maken met veranderende businessmodellen, legt Berkhout uit. “Het zit in het DNA van Pon om te vernieuwen, om kansen te zien en in te stappen. Het bedrijf is begonnen met fietsen, is groot geworden met de import van auto’s en recentelijk hebben ze opnieuw een fietsentak opgezet. Ze vonden dat Pon ook relevant zou moeten zijn voor mensen die geen verlangen aan een eigen auto meer hebben. In die behoefte voorziet GreenWheels.”

Pon is ook Volkswagen-importeur. Dat het bedrijf met het overnemen van GreenWheels in een groen merk stapte, lijkt wellicht op een afleidingsmanoeuvre rondom het dieselgate-schandaal van Volkswagen. Niets is echter minder waar. Dieselgate vond in september 2015 plaats; drie jaar nadat Pon zijn eerste belang nam in GreenWheels. Pon nam GreenWheels begin 2015 volledig over; alsnog een half jaar voor het schandaal.

Begin 2015 zou Pon Greenwheels volledig overnemen, en Berkhout werd gevraagd als nieuwe directeur van het groene deelautobedrijf. Samen met Alexander Hinz (38) begon hij de directie van het bedrijf te vormen. Een vertrek van de oprichters kan bij de organisatie hard aankomen, zo realiseerde Berkhout zich maar al te goed. “Ik was nieuwsgierig hoe het nieuws zou vallen”, zegt hij. “Ik dacht: misschien zijn ze wel heel loyaal aan Gijs en Jan en keren ze je de rug toe.”

Het tegendeel bleek – gelukkig voor Berkhout – waar: “Ze bleken veel energie en enthousiasme uit te stralen. Het bedrijf was twintig jaar geleid door twee toppers, die het in winstgevende staat achterlieten. Toch was de onderneming ook wat stil blijven staan, denk ik. Zo waren de auto’s zwaar verouderd, en hadden ze bijvoorbeeld geen airco. Het imago van het merk werd wat stoffig. Ik denk dat het personeel daarom dacht: nu gaat er iets nieuws gebeuren.”

Greenwheels op de schop

En dat deed het. Berkhout besloot GreenWheels volledig te vernieuwen. Zo kwam hij met nieuwe auto’s op de proppen, lanceerde hij een vernieuwde app en introduceerde hij de slogan ‘Een auto voor iedereen’. “We hebben het merk geprobeerd te herpositioneren naar een merk voor alle mensen”, verklaart Berkhout.

“We hebben traditioneel veel hoogopgeleide, welgestelde 40-plussers onder onze gebruikers, maar ik wil ook andere doelgroepen aanspreken. Als we auto’s van de straat willen halen, kunnen we dat immers alleen doen als we zoveel mogelijk mensen interesseren. Dus niet alleen die hoogopgeleide, welgestelde klant.”

GreenWheels richt zich de laatste tijd in het bijzonder op bedrijven en jongeren. “De kurk waar wij op drijven is nu nog de particulier”, zegt Berkhout. 70 procent van de klanten is particulier, tegenover 30 procent zakelijke klanten. Om toch extra ondernemers te trekken, heeft Berkhout Company Cars gelanceerd. Hiermee kunnen bedrijven voor twaalf maanden exclusief een auto huren. “Bedrijven betalen niet per se meer, maar voor ons is het een markt waarin we nieuwe klanten kunnen aanboren.”


Andrew Berkhout noemt zich eerder een pragmatist dan een milieu-idealist. “Anders was ik wel vegetariër geweest.”

Doel: meer jongeren

Om jonge gebruikers te trekken, verlaagde Berkhout de leeftijdsgrens voor het huren van een auto van 24 jaar naar 18 jaar. Wie jongeren wil trekken, moet daarnaast digitaal denken. “De app die we hadden, werkte niet goed”, zegt Berkhout. “Bij autodelen is een goede app tegenwoordig wel vrij belangrijk. We hebben onze app daarom volledig vernieuwd en we hebben nieuwe betalingsmethodes toegevoegd.”

Het aanmeldproces duurde ooit drie dagen. Nu drie minuten

Het blijkt te werken; een jaar na de lancering van de app krijgt Berkhouts bedrijf al bijna 60 procent van de reserveringen binnen via de app. Belangrijk hiervoor was het verkorten van het aanmeldproces, legt Berkhout uit. “We hebben dit teruggebracht van drie dagen naar drie minuten. Dat kan nu digitaal, terwijl je dit in het verleden via een formulier moest regelen.” Hoeveel klanten Greenwheels nu precies heeft, wil Berkhout niet zeggen. We moeten het houden op een stijging van 43 procent abonnees. Ook winst- en omzetcijfers geeft hij niet, al laat hij wel weten dat Greenwheels winstgevend is.

Meer personeel

Waar hij wel wat over kwijt wil, is het personeelsbestand. Sinds Berkhout Greenwheels leidt, is het personeelsbedrijf met 6 fte gegroeid naar ongeveer 38 fte. Berkhout lijkt hiermee voorzichtig te breken met het beleid van oprichters Borghuis en Van Lookeren Campagne.

We kijken meer naar hoe de klant Greenwheels ziet

De oprichters waren volgens Berkhout de laatste jaren vooral bezig met wat hij “de binnenkant” noemt. Door zoveel mogelijk te automatiseren, zo ging hun filosofie, konden ze met relatief weinig medewerkers opereren. Berkhout richt zich nu ook op de zogeheten “buitenkant”. “Wij kijken naar hoe de klant Greenwheels ziet. Hoe kunnen we ons product relevanter maken?” Om aan “de buitenkant” te groeien, heb je aan “de binnenkant” ook andere mensen nodig, denkt Berkhout.

Om meer mensen te trekken, zijn nieuwe abonnementsvormen nodig, zo ontdekte Berkhout. Hij introduceerde daarom een abonnement voor, jawel, nul euro per maand. “We hadden geen product voor wie twee keer per jaar een auto nodig heeft”, legt Berkhout uit. “Ons goedkoopste abonnement was vijf euro per maand, maar dat kan in zo’n situatie niet uit voor de klant.”

Harde concurrentie

Al die productvernieuwingen lijken ook hard nodig te zijn. Door de deeleconomie is ‘autodelen’ de laatste jaren een hip begrip geworden. Greenwheels krijgt er hierdoor concurrentie bij van bedrijven als Car2go en Amber Mobility. Het bedrijf van Berkhout zal daarmee moeten voorkomen dat het klanten verliest aan de jonge garde.

De markt voor autodelen is jong. Nieuwe spelers juich ik toe

Toch, Berkhout zelf wil echter niets weten van het woord ‘concurrentie’. “Car2go heeft met zijn flinke marketingbudgetten Amsterdam opgevoed in het autodelen”, zegt de directeur, “maar dit bedrijf levert een andere dienst die in mijn ogen zelfs complementair is aan onze aanpak. Car2go richt zich op ritjes door de binnenstad van Amsterdam, bij ons kun je ook auto’s huren voor langere ritjes buiten steden. Vervolgens moet een klant naar zijn of haar oma in Zwolle, en denkt zo iemand: ‘Daar kan ik deze auto niet voor gebruiken’. Die zal dan ook bij ons een abonnement nemen. De markt voor autodelen is in Nederland jong. Alle nieuwe spelers juich ik toe.”

Mislukt Brits experiment

Greenwheels opereert sinds 2005 ook in Duitsland. Een lange tijd al dus, maar Berkhout ziet voorlopig geen reden om verder te internationaliseren. Greenwheels heeft het al eens in Groot-Brittannië geprobeerd, maar dat plan strandde doordat zijn bedrijf niet de juiste parkeerplekken kon krijgen. “Het concept werkt niet als ze niet in de buurt staan van waar veel mensen wonen of als ze slecht toegankelijk zijn.” In Nederland en Duitsland weet het bedrijf hiervoor wel succesvol afspraken te maken met gemeenten, particulieren of ondernemingen.


Een auto van Greenwheels. Opvallend detail: het zijn dan weer rode karretjes.

Alhoewel Berkhout met de aandeelhouders heeft afgesproken om in te zetten op groei, zal die groei zich daarom voorlopig beperken tot Nederland en Duitsland. In Nederland heeft Berkhout nu 1700 auto’s op de weg, en in Duitsland 360. “We willen nu in Duitsland toe naar een positie zoals we die in Nederland hebben.”

Geen elektrische auto’s

Wie aan Greenwheels denkt, denkt aan groen. Maar helemaal groen is Greenwheels niet. Het bedrijf werkt namelijk niet met elektrische auto’s. Greenwheels heeft het eens geprobeerd in 2013, met overheidssubsidie. Deze zogeheten pilot strandde, omdat het bedrijf uiteindelijk streefde naar een subsidieloze service.

Zonder subsidie is het verhuren van elektrische auto’s echter drie keer zo duur, weet Berkhout: “Dat blijken onze klanten niet te willen betalen. Daarnaast is de actieradius van elektrische auto’s voor een groot aantal ritjes nog te kort.” Berkhout hoopt binnen vijf jaar volledig over te kunnen gaan op elektrische auto’s. “De actieradius van elektrische auto’s verbetert sterk, en de auto’s worden steeds goedkoper.”

Hybride leaseauto

Ik wil werknemers aan het autodelen krijgen

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zelf rijdt Berkhout niet in een Greenwheels-auto. Ook zegt hij privé niet volledig elektrisch te rijden. Berkhout verplaatst zich momenteel in een hybride lease-wagen van Pon. “Als je meer dan 15.000 kilometer rijdt, is een eigen auto voordeliger en handiger”, verklaart de directeur van het deelautobedrijf. “Toch heb ik wel de persoonlijke ambitie om mezelf uit mijn leaseauto te krijgen. In woon in Rotterdam, ons bedrijf zit er ook, dus daarvoor heb ik bepaald geen eigen auto nodig. Als het even kan, doe ik tegenwoordig alles op de fiets.”

Maar voor langere ritten pakt hij toch zijn hybride leasewagen. Binnen de stad rijdt hij ermee elektrisch, op de snelweg met benzine. “Wat ik mooi zou vinden, is als we voor leaserijders een propositie kunnen ontwikkelen waarbij Greenwheels interessant kan zijn. Er is nu nog een grote groep werknemers die vanwege werk toch graag een eigen auto wil hebben. Wij moeten met een oplossing komen voor hen. ”