Hij had het zo mooi bedacht. Eerst een paar jaar ervaring opdoen bij een groot bedrijf, daarna voor zichzelf beginnen. Het liep allemaal anders toen Aart van Veller (24) hoorde van het ‘Ben & Jerry’s Climate Change College’ in Alaska. “Ik kon het klimaatprobleem zien, horen en zelfs bijna vastpakken tijdens mijn reis. Onder leiding van poolreiziger Marc Cornelissen ging ik op zoek naar de effecten van klimaatverandering. Dat die zo grijpbaar waren had ik niet gedacht! Dat moment op de Noordpool maakte een diep verantwoordelijkheidsgevoel bij me los.”
Het inspireerde hem tot de oprichting van Wij zijn koel. Met dit anderhalf jaar oude bedrijf – inmiddels drie werknemers – wil hij het bedrijfsleven en haar medewerkers bewust maken de urgentie van het klimaatprobleem, maar ook zeker van de kansen. “We helpen bedrijven van A tot Z om klimaatneutraal te gaan ondernemen. Technische aanpassingen zorgen voor minimaal vijftien procent besparing op de energiekosten. Workshops en trainingen zorgen vervolgens voor de nodige bewustwording en gedragsverandering. Het moet ook landen bij bedrijven. De bedrijven die we helpen zijn vaak niet eens enorme vervuilers, maar ze hebben wel veel invloed op de publieke opinie.”
Waar moet dat allemaal toe leiden? “De missie is om binnen tien jaar alle A-merken klimaatneutraal te hebben. Dat hoeven wij niet allemaal te doen, maar het moet wel gebeuren. Waarom tien jaar? Omdat we niet meer tijd hebben om het tij te keren.” (RR)