Of het nu Apple, Google, Walmart, Starbucks of Facebook is, groeibedrijven hebben allemaal iets gemeen. Ze hebben op een bepaald moment in hun bestaan de juiste beslissingen genomen. Dat gebeurde bij Facebook al bij de start. Starbucks kreeg pas na 20 jaar de wind in de zeilen.
De les: het is nooit te laat om een businessmodel te bedenken waarmee je de markt verslaat. Groeigoeroe Verne Harnish geeft 7 tips waar je direct mee aan de slag kunt.
1. Ontbijt gezamenlijk met het MT
Start de week met je partners of je management team en doe dat door gedurende 1 of 2 uur met elkaar over de strategie te hebben. Reflecteer aan het begin van de week. In de loop de van de week voer je de verbeteringen door.
2. Maak strategie tot onderdeel van je bedrijf
Strategie is niet iets waar je een paar keer per jaar een heisessie voor plant. Zorg voor een klein team in je bedrijf dat niets anders doet dan bezig zijn met strategie. Zorg voor een strikte scheiding met de uitvoerende kant.
3. Omschrijf jezelf in 1 of 2 woorden en claim daarmee herkenbaarheid in de markt
Bij ‘veiligheid’ zegt iedereen Volvo, bij ‘search’ zegt iedereen Google, bij Growth Guy zegt iedereen Verne Harnish. Zorg ervoor dat je identiteit kernachtig valt samen te vatten. En het is niet erg te jatten: Google stal ‘search’ van Yahoo!
4. Stop met 80 procent van wat je doet
Het grote succes kwam bij veel bedrijven pas toen ze radicaal het mes in hun portfolio zetten en ‘nee’ durfden te zeggen tegen klanten. Specialiseer je zoveel als mogelijk en wees in wat je doet de allerbeste.
5. Ga zo snel mogelijk de wereldmarkt op
Nummer 4 is alleen succesvol als je ook echt mondiaal denkt. Doe iets wat zo klein mogelijk is, maar doe het dus ook direct internationaal.
6. Wees 80 procent van de tijd niet op kantoor
De boodschap is: zorg dat jouw taak strategisch nadenken is, laat het uitvoerende werk aan anderen over.
7. Onderhoud zelf 1 of 2 klanten
Uitbesteden is goed, maar zorg ervoor dat je een proeftuin hebt waarin je eigen ideeën kunt testen. Het beste is om 1 of 2 klanten altijd zelf te managen.