Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Goed gedaan, meisje!’

Een raad van commissarissen schud je niet zomaar op, schrijft Janneke Niessen. 'Mensen kiezen nu eenmaal graag mensen die op zichzelf lijken.'

Alle bedrijven worden technologiebedrijven. Iedere bedrijfstak zal worden gedisrupt, als dat al niet is gebeurd. Voor grote corporates geldt dat ze zich zullen moeten aanpassen of zichzelf compleet opnieuw moeten uitvinden. Wie dit niet doet, overleeft niet. Zo staat bijvoorbeeld de helft van de Fortune 500-bedrijven uit 2000 dit jaar niet meer in die lijst. De belangrijkste reden: failure to adapt.

Een andere manier van denken en werken is nodig, in alle lagen van een bedrijf. Die omslag zal zeker niet het werk zijn van één persoon in de top of van een innovatie-afdeling. Maar dit valt op als je kijkt naar een raad van commissarissen: de gemiddelde commissaris is man, 61,2 jaar en komt uit de corporate of bestuurlijke hoek. Zijn klankbordfunctie en inhoudelijke kennis worden als belangrijkste bijdragen gezien, nog belangrijker dan de toezichthoudende rol.

 

 

Dit artikel komt uit Sprout Magazine. 25 februari verschijnt de nieuwe editie.
Word Sprout Member!

 

 

 

Profiel

Vergelijk dat met het profiel van de gemiddelde founder van een unicorn, een startup met een waarde van boven de 1 miljard dollar en daarmee de belangrijkste challenger van de gevestigde orde. Gemiddeld is een founder man en 34 bij het starten van zijn bedrijf. Van zijn twee- of driekoppige team van mede-oprichters heeft negentig procent ervaring met werken in een technologiebedrijf.

Zie daar de mismatch met de belangrijkste taken van de commissaris. Als vrouwelijke founder van een succesvol technologiebedrijf geloof ik zeker in ‘beating the odds’:  de meeste founders zijn man en negentig procent van de startups faalt. Maar als corporate zou ik er liever niet op inzetten en maar hopen dat het toch wel goed komt.

Maar zo’n raad van commissarissen schud je niet zomaar op: mensen kiezen nu eenmaal graag mensen erbij die op zichzelf lijken. Dat maakte ik recent nog mee. Ik volgde een programma dat me voorbereidt op werk als toezichthouder en we moesten een pitch houden over de portefeuille die we zouden willen hebben bij een bedrijf van onze voorkeur.

Ik hield een bevlogen betoog voor de portefuille innovatie bij een groot retailbedrijf. Mijn toehoorders reageerden enthousiast, gaven complimenten en tips. Tot iemand zei: ‘goed gedaan, meisje.’

WTF

Uhm… okay?! WTF! Die moest ik even laten bezinken voordat ik het toch niet kon laten er iets van te vinden. Ik begrijp het wel: ik ben geen man, nog lang geen 60, helemaal niet grijs en kom niet uit de corporate hoek. Ik voldoe dus niet bepaald aan het gemiddelde commissarisplaatje.

Maar door zo tegen ondernemers als mij aan te kijken laten bedrijven echt enorme kansen liggen. Ik en mijn collega-jongens en -meisjes zijn namelijk de ceo’s van de bedrijven die de gevestigde orde aanvallen en hun businessmodellen disrupten.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Dus in plaats van naar mij te kijken als een jong meisje zou je mij moeten beschouwen als een ervaren high growth technologieondernemer met de manier van denken en kennis van je grootste nieuwe concurrent.

Maar dan wel één die je in jouw RvC aan je zijde kunt krijgen, compleet met de kennis die je kunt inzetten voor de toekomst van jou bedrijf. Slimme corporates zouden minstens één ervaren technologieondernemer moeten toevoegen aan hun RvC. Desnoods een meisje;-)