Het idee is dat consumenten de stap naar de dealer overslaan en direct via een website hun auto kopen. De ondernemers zeggen een laagste prijsgarantie te kunnen geven, omdat ze het lange offertetraject bij een dealer kunnen overslaan. Ook hoeven ze geen kosten te maken voor een showroom.Ze kopen hun auto’s direct in bij de importeur. Dat is iets waar bestaande dealers niet blij mee zullen zijn. De autodealers die afgelopen jaren nog niet zijn omgevallen moeten tegen hele kleine marges hun auto’s verkopen.
Niet iedere importeur wil nog meewerken. Op dit moment zijn er in totaal twintig modellen van dertien verschillende automerken. Een bestelde auto moet worden afgehaald bij een aflevercentrum in Breukelen. Marque Joosten, oprichter en directeur van auto.nl: “De traditionele autobranche, met de bekende showroom, is toe aan nieuwe online initiatieven. Steeds meer consumenten willen tegenwoordig een auto online kunnen kopen.”
De site is onderdeel van Motomedia, een verzameling autosites, in 2007 opgericht door Marque Joosten en Marijn Pijnenborg. De ondernemers werken tien jaar samen aan internetconcepten en waren als oprichters verantwoordelijk voor Freeler, Funda en Zomoto. Tot het online automotive netwerk behoren elf websites en blogs.
Lees ook:
-
Personalities:Marque Joosten, Zomoto
-
Informatieverslaafde hervormt automarkt
-
Zomoto neemt belang in Autoblog
-
Funda vreest Jaap
- Weer een nieuwe speler op huizensitemarkt