Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fuel Case: Wat als je inkomsten teruglopen?

RECESSIE Linda Compen (27) van kledingwebwinkel Urban Villa had al last van dalende consumentenuitgaven. Toen bleek haar nieuwe site ook nog eens gebrekkig. Hoe hou je dan je bedrijf draaiende?

Heel even dacht ze: ik hou er gewoon mee op. Linda Compen zag in haar boekhouding dat ze in kwartaal vier van 2008 35 procent minder had verkocht dan een jaar eerder, en de moed zakte haar in de schoenen. “Rond kerst, de periode waar je als winkelier normaal naar uitkijkt, ging het dramatisch slecht. In 2007 had ik rond kerst nog een enorme piek, maar in 2008 verkocht ik in die periode bijna niets”, vertelt ze.

 

De grootste zorgen ontstonden toen de nieuwe collectie begon binnen te druppelen. “Tot die tijd waren de kosten nooit een probleem. De oude collectie was uitverkocht tegen de tijd dat de nieuwe binnenkwam, dus die kon ik mooi tegen elkaar wegstrepen”, vertelt Compen. “Nu is dat een stuk moeilijker, want de nieuwe collectie komt al binnen terwijl de oude nog lang niet uitverkocht is, en ik weet niet waar ik het geld vandaan moet halen.”

 

Door goede verkoop vorig jaar had Compen wel een financiële buffer opgebouwd, maar tegelijkertijd had ze juist meer ingekocht omdat het vorig jaar zo goed ging. “Ik dacht even: zal ik alles maar verkopen tegen bodemprijzen voordat de nieuwe collectie binnenkomt?” beschrijft ze. “Maar die neiging heb ik weten te weerstaan. Ik ga ervan uit dat mensen de oude collectie nog wel kopen, maar later. Het is een geluk dat de kleding in delen binnenkomt, en ik pas dertig dagen na levering hoef te betalen.”

 

Webbouwers

Complicerende factor voor Compen is dat ze haar website in november heeft vernieuwd, in dezelfde periode waarin de recessie zich voor het eerst goed liet merken. “Ik moest mijn site vernieuwen, want ik was in het eerste jaar uitgebreid van twee naar vijf kledinglijnen, en ik kon niet alles meer op de site plaatsen.”

 

Compen ging op zoek naar een geschikte webbouwer die voor een redelijk bedrag een nieuwe site voor haar kon bouwen. Na een paar maanden van overleg was die in november klaar. Alles leek perfect, tot de site online ging en bleek dat hij zeer slecht gevonden werd in Google. Gevolg: de grote stroom klanten die googlede naar Ecko, het merk waar de vijf kledinglijnen onderdeel van zijn, kwam niet meer op de site terecht. “Van de vaste klanten van de oude site kwam nog maar drie procent terug. Dat was echt erg, want ik had hele trouwe klanten, die elke twee à drie maanden terugkwamen voor een flinke aankoop.” Compen baalde enorm: “Ik begreep het niet, want de nieuwe collectie was heel goed. Ik dacht vooraf zelfs nog: met de nieuwe collectie en de nieuwe site kan het niet mis gaan.”

 

Beperkte kennis

Ten einde raad vroeg Compen op platform HigherLevel om hulp. Dat bleek een eye-opener, want de ondernemers daar wezen haar erop dat de site nogal wat gebreken vertoonde. “Eerst weet ik alles aan de crisis, maar nadat ik postte op Higher Level kwam ik erachter dat er veel mis was met de site. Daar schrok ik best van, want ik ging er vanuit dat het goed was. Die nieuwe website was een hele investering, maar bleek dus niet helemaal te werken.”

 

Compen liep tegen een probleem aan waar meer ondernemers mee kampen: beperkte kennis van de technische aspecten van een webshop. “Ik kan niet bepalen wat goed is aan de achterkant van een website. Ik dacht dat ik dat wel kon overlaten aan de webbouwer.”

 

Helaas: de praktijk was anders. Compen ontdekte onder andere dat Google haar nieuwe site niet meer herkende omdat er geen metateksten aan toegevoegd waren, en dat de site veel te traag werkte doordat de foto’s geladen werden in plaats van de thumbnails. Ze heeft haar webbouwer inmiddels gewezen op de missers, en de site wordt nu opnieuw aangepakt. Ze blijft optimistisch. “Normaal ben ik iemand die niet graag risico’s neemt, maar ik heb gemerkt dat ik moet durven investeren en durven gaan. Ik heb veel tijd gestoken in het verbeteren van de site. Als die beter gaat lopen, zal de verkoop hopelijk ook beter gaan. Ik probeer het maar te zien als een flinke dip, en dat er nog genoeg ruimte is voor ontwikkeling. Opgeven is nu voor mij geen optie meer.”

De experts over free publicity

Catharina Bethlehem

Oprichter Freelancenetwerk en Kletskous.com, blog over geld verdienen op internet

 

Tja, dit is natuurlijk heel sneu. Je breidt je winkel uit, laat de tent flink verbouwen en het resultaat is dat de klanten wegblijven. Jammer ook, want dit soort dingen kan met een goede voorbereiding voorkomen worden. Eigenlijk moet je een webwinkel zien als een ‘gewone’ winkel. Stel: je hebt een winkel in de Kalverstraat en verhuist die naar een achterafsteegje. Dan vinden de klanten je eerst niet, ook al ziet de winkel er prachtig uit. Je zult minimaal moeten zorgen voor een goede verwijzing, verhuisberichten, etc.

 

Het verbouwen van een webwinkel moet in samenspel plaatsvinden met de webdesigner. De winkelier bemoeit zich met de stijl, sfeer, inrichting, enz. In dit specifieke geval is het vooral de inrichting waar het aan schort: de teksten, sleutelwoorden en paginatitels, of eigenlijk het ontbreken daarvan.

 

Linda wil graag gevonden worden op het woord Ecko, maar dat woord komt op de homepage amper voor, dus hoe moet Google dat dan weten? Qua zoekmachineoptimalisatie is er nog veel te verbeteren. Daar liggen kansen, maar geen garanties dat de site weer een toppositie in Google zal innemen. Een AdWords-campagne kan natuurlijk werken, maar is vaak niet goedkoop. Om de afhankelijkheid van Google wat te beperken kun je op andere websites adverteren of linkruil aangaan, een nieuwsbrief sturen naar je klanten of een affilliate marketingcampagne opzetten, zelfstandig of via een of meerdere van de affiliate netwerken.

 

Fred van Rijswijk

C2K Internet Solutions

Een bekende – al dan niet professionele – webbouwer maakt je site wel even tegen een redelijk bedrag. De eerste vraag die jezelf moet stellen is: wat is een redelijk bedrag voor wat ik uiteindelijk wil? Ben ik op zoek naar een webbouwer die grafisch òf technisch goed is, of kies ik voor een bureau met alle expertise in huis? Weet hij de valkuilen van een oude webshop om te zetten naar een nieuwe webshop? Een zogenaamd ‘rabobankje’ is zo gemaakt door een oude site te vervangen door een nieuwe, zonder rekening te houden met de geïndexeerde pagina’s in Google. Rabobank heeft met het lanceren van haar nieuwe website zeer goede zoekresultaten in Google weggegooid, omdat de oude bookmarklinks en verwijzende sites niet waren geredirect naar de nieuwe pagina’s.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Na het bekijken van de webshop vallen een paar dingen op, vooral omdat de site al sinds november live had moeten zijn. Er is nog steeds niets gedaan aan zoekmachineoptimalisatie,  qua keywords. Met de zoekterm ‘Ecko kleding’ wordt de site teruggevonden op plaats 26 in Google, met het onderdeel ‘ervaringen’, terwijl bezoekers op de productenpagina uit zouden moeten komen om meer verkoop (conversie) uit je site te halen. Ik raad aan: maak gebruik van Google Analytics en analyseer. Zet daarnaast de gehele site om naar Nederlands en optimaliseer de teksten voor conversie. En plaats bij elk product een ‘koop nu’-knop, zodat een bezoeker direct kan bestellen.