Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Fonq.nl: meer omzet met minder sites

Vier jaar nadat Patrick Kerssemakers en zijn 3 mede-directeuren een meerderheid van hun webwarenhuis Fonq.nl verkochten aan RFS Holland Holding zit de omzet nog altijd stevig in de lift. En dat met juist steeds minder websites.

Fonq volgt al een tijdje dezelfde route als CoolBlue: minder nichesites en meer focus op het merk zelf, inclusief tv-spotjes om de naamsbekendheid te vergroten. Van de 150 Fonq-websites zijn er nu nog zo’n 30 over, en uiteindelijk worden ook die webwinkels ondergebracht in het moederschip Fonq.nl.

Met een meer ’emotionele’ en verhalende verkoop van in totaal 40.000 producten op gebieden als wonen en koken steeg de omzetteller vorig jaar naar 49 miljoen euro, maakte de site woensdag bekend. Ter vergelijking: 2013 werd afgesloten met een omzet van 37 miljoen euro, het jaar daarvoor met 27 miljoen. Het aantal medewerkers staat nu op 160.

Ondertussen is er ’24/7′ bezetting in het magazijn, is de klantenservice zeven dagen per week open en biedt Fonq ook avondbezorging aan.

Cureren

Met andere, en mooiere producten is er nog altijd groeiruimte in e-commerceland, licht mede-oprichter Patrick Kerssemakers toe. ‘In het begin was e-commerce puur conversie: bestaand aanbod online brengen. Nu is er zoveel concurrentie dat je daar niet meer mee weg komt. Je moet het cureren en in een mooi jasje gieten.’

De groei gaat gepaard met veel meer focus op de kernactiviteit van Fonq. Zo verzorgde het bedrijf tot begin vorig jaar ook de (logistieke) exploitatie van verschillende uitgevers als AD, Wegener, Noord-Hollandse Dagbladcombinatie en cosmeticawinkel Rituals. Dat werken voor anderen is wat Kerssemakers nu weer voorbehouden aan de Docdata’s van dewereld.

‘Als kleinere organistaie doe je alles om geld te verdienen’, blikt hij terug. ‘Je bent opportunisischer bezig. ‘Totdat je iets ontdekt waar je op langere termijn geld mee kunt verdienen.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Design

Om het design-karakter van Fonq te versterken lijfde het bedrijf vorig jaar designmeubelwinkel Direct Design in. Ook nu is Fonq op zoek naar meerdere overnamekandidaten om kennis en omzet in huis te halen. ‘Maar het valt niet mee om in Nederland dit soort design-bedrijven te vinden.’

Ondanks dat Kerssemakers en zijn 3 mede-directeuren in 2011 een meerderheid (60 procent) van Fonq verkochten aan Wehkamp-eigenaar RFS, is het ondernemerschap er niet minder om geworden. ‘We zijn als voltallige directie blijven zitten, dat zegt alles. Die mensen blijven alleen maar als je ze vrij laat en als zelfstandige dochter behandelt. Met support en advies waar nodig, maar in principe als zelfstandig onderdeel.’