Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘We stonden stijf van de adrenaline’

Ruben Daniëls en Rik Arends van Cloud9 IDE hebben 5,5 miljoen dollar groeikapitaal ontvangen van softwarebedrijf Atlassian en Accel Partners, de bekende investeerder van Facebook en Groupon. Allemaal dankzij een weekje Silicon Valley. Hoe is ze dat gelukt?

“Het is fantastisch om je plannen en je droom te zien uitkomen”, mijmert Ruben Daniëls, CEO van de startup die al in 2005 voorzichtig op poten werd gezet, nog even na. Cloud9 IDE laat met zijn gelijknamige software web- en app developers samenwerken in teams over de hele wereld. Gebruikers kunnen vanaf iedere pc aan eigen en elkaars scripten werken. Vergelijkbaar met de mogelijkheden die Google Docs biedt, maar dan dus toegespitst op ontwikkelaars van internet- en mobiele applicaties en een freemium-model hanterend: werken aan open-source is gratis, voor overige projecten betaalt de gebruiker 15 euro.

Maar hoe heeft de startup Atlassian, een toonaangevende ontwikkelaar van ‘collaboration tools’, en Accel Partners weten te strikken? Ten eerste komt dat door het feit dat Daniëls en Arends (op foto van links naar rechts) een cloudapp hebben ontwikkeld. Tot voor kort kon een type applicatie als Cloud9 alleen als downloadprogramma aangeboden worden, zoals bijvoorbeeld IBM met Eclipse doet.

Nu browsers ook zelf in staat zijn om zulke software te draaien, zagen de twee ondernemers als eerste serieus de potentie in van dit gat in de markt. Hun inschatting werd snel ondersteund door marktcijfers: sinds ze Cloud9 in maart lanceerden, hebben al meer dan 30.000 ontwikkelaars zich bij het platform aangesloten.

Enthousiasmeren

Toch is het onderscheidende karakter van Cloud9 niet genoeg om grote investeerders te overtuigen. “Om te beginnen hebben we heel veel geluk dat we het juiste netwerk hebben”, zegt Daniëls, die met Arends veelvuldig op en neer reist tussen hun kantoren in A’dam en San Francisco. Een slechts een week durende investeringsronde bij geldschieters in Silicon Valley, waarbij liefst zo’n twintig meetings waren gepland, kwam tot stand dankzij contacten met bepalende personen binnen de Amerikaanse IT-industrie.

Daniëls: “Onder meer Brendan Eich, de uitvinder van het Java-script, steunde ons. Verder hebben we goed contact met een paar portfoliobedrijven. De mensen daar moeten het vertrouwen hebben dat ze niet hun naam te grabbel gooien tijdens een intro. Hoe je dat voor elkaar krijgt? Dat heeft met persoonlijkheid te maken. Je moet ze enthousiast kunnen maken door niet alleen je product te kunnen promoten, maar ook een duidelijke toekomstvisie naar voren te brengen. Met de gedachte ‘heej, ik heb iets leuks’ kom je er niet.”

Verder heeft Cloud9 er enigszins voor weten te zorgen dat de startup tijdens de gesprekken met investeerders het principe ‘trial and error’ kon toepassen. In de vorm van matroesjka’s gingen de twee eerst langs bij minder grote geldschieters, alvorens ze bij de ‘big shots’ op bezoek kwamen. Daniëls: “Zoiets lukt natuurlijk niet tot in de perfectie, maar we hebben er in onze planning wel rekening mee gehouden. Het stelde ons in staat om onze slides na onze eerste presentaties aan te passen, dankzij de feedback die je van al die intelligente mensen met heel veel ervaring krijgt.”

Ups and downs

Daniëls en Arends (31) komen door het succes mogelijk over als ‘young guns’ die direct met scherp schieten, maar ze komen van ver. Daniëls heeft al een aardige ondernemerscarrière erop zitten. In 2005 richtte hij eerst Javeline op, een bedrijf dat voor de Nederlandse markt het gebruiksgemak in de web browser verbeterde. Hij wist Cloud9-CTO Rik Arends erbij te betrekken, die voor die tijd nog als technisch directeur actief was bij Metadreams. Arends ging aan de slag met het schrijven van een code die later van pas zou komen bij de ontwikkeling van Cloud9. De heren gaven in 2010 Javeline op en ontwikkelden uiteindelijk in een jaar tijd Cloud9 IDE. Tot begin 2011, toen voor het eerst bij informals een half miljoen werd opgehaald, bekostigden ze alles zelf.

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Daniëls: “Er zijn veel ondernemers die besluiten het op te geven. Wij zijn wel blijven zoeken naar een markt. Makkelijk hebben we het een tijd niet gehad, met een aantal ups en downs. Maar we hebben nooit opgegeven.” Nu zijn ze inmiddels uitgegroeid tot 20 man en bezig met het klaar maken van een nieuwe versie van Cloud9, die programmeurs onafhankelijk maakt van alle denkbare mobiele platformen zoals iOS en Android.