Jongerenkrant TED wordt vanaf 2006 gratis verspreid. Met een oplage van 150.000 stuks en een aansprekende toon schopte het project het al snel tot Sprout Challenger. Maar het succes bleek van korte duur. Vanaf oktober ging TED over van een wekelijkse naar een maandelijkse frequentie. Ook de oplage zou verlaagd zijn om de kosten te drukken, zo speculeert Hyped.nl. In ieder geval had de krant te maken met onvoldoende advertentieopbrengsten.
Geen commentaar
“Het is nu een mediabedrijf dat het in zich heeft om heel groot te worden en Boekhoorn heeft van TED geleerd hoe je op een alternatieve wijze kranten moet distribueren, ideaal toch? Voorlopig groeien wij hard verder”, vertelde oprichter Friso Jiskoot tegen Quote. Dat was in augustus 2007, één maand voor de frequentievermindering.
De krant startte op dat moment zelfs met televisie-uitzendingen op 101tv, het digitale jongerenkanaal van de publieke omroep. De extra inspanningen kwamen te laat. Adverteerders hadden al afgehaakt. Jiskoot wil tegenover Sprout geen toelichting geven.
De Pers
Dan het andere media-initiatief waar Boekhoorn zijn geld in stak: Dagblad De Pers heeft na Metro en De Telegraaf de hoogste oplage van Nederland, maar kampt nog altijd met een enorm advertentietekort. Een probleem dat sinds de start eind januari nog niet is opgelost.
Passie
Dacht Boekhoorn winst te kunnen halen uit de initiatieven? Of stonden TED en De Pers in hetzelfde licht als zijn investeringen in dierentuin Ouwehands Dierenpark en voetbalclub NEC: projecten waar Boekhoorn vooral in stapte vanwege zijn passie voor het vakgebied.
De moeizame verhouding van Boekhoorn met de media – hij geeft nauwelijks interviews – maakt het moeilijk zoiets met zekerheid te bepalen. Collega-investeerder Roel Pieper maakte dit jaar echter een vergelijkbare stap: hij richtte een uitgeverij op voor het nieuwe opinieblad Opinio. Het wekelijkse krantje levert geen cent op, maar dat was ook duidelijk niet Piepers’ voornaamste drijfveer. “Ik vind het belangrijker, dat we een rol spelen in het maatschappelijk debat. Daar is geen grote oplage voor nodig”, aldus Pieper destijds tegen de Volkskrant.
De vraag is hoe lang De Pers het nog vol zal houden. Officieel heeft uitgever Cornelis van den Berg twee jaar de tijd om De Pers tot een succes te maken. Heeft Boekhoorn nog genoeg fortuin over van zijn Telfort-avontuur?