Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Wat de komst van Kickstarter betekent

De komst van Kickstarter naar Nederland lijkt weer een stap dichterbij: op de website kunnen Nederlandse ondernemers zich melden om rechtstreeks via de crowdfundingsite geld op te halen. Tot nu toe kon dat alleen via de VS of Engeland.

Kickstarter belooft ‘zeer spoedig’ zijn deuren te openen voor Nederlandse ondernemers en creatieven, maar noemt geen termijn. Op deze pagina kunnen ze zich alvast inschrijven en aangeven met welk project ze via Kickstarter crowdfunding willen ophalen. De daadwerkelijke komst van de Amerikaanse crowdfundinggigant kan nog wel wat maanden op zich laten wachten.


1 miljard gefund


Kickstarter, opgericht in 2009, is gespecialiseerd in het reward-model van crowdfunding: investeerders zeggen een bepaald bedrag toe, in ruil hiervoor ontvangen ze een beloning in natura – bij kleine bedragen soms weinig meer dan een bedankmailtje. Op die manier is tot nu toe tegen de miljard dollar opgehaald, met als bekendste successen de Pebble Watch (10 miljoen dollar) en de 3D-printer The Form (bijna 3 miljoen dollar). Nederlandse investeerders konden overigens al naar hartenlust bijdragen aan de projecten op Kickstarter. Nederlandse ondernemers moesten zorgen dat ze in elk geval een adres in de VS hadden, desnoods via een zakenpartner. Dat is tot nu toe tientallen landgenoten gelukt, getuige dit overzicht van ‘Amsterdamse’ projecten.  



Succes niet gegarandeerd


De Nederlandse ondernemers die via Kickstarter funding ophaalden, boekten daarmee wisselend succes. Jeriël Bobbe ging afgelopen voorjaar live met een kekke fietstas annex picknickset en haalde zijn doel van 85.000 dollar op geen stukken na. Het Dutch Design van Jasper Riemersma – die nota bene de fietsbel opnieuw uitvond als The Bell – haalde in 40 dagen wel het doel van 25.000 pond. Riemersma koos voor de Britse dochter van Kickstarter, net als Innr Lighting, een startup van ex-Philipsmensen die ledverlichting in combinatie met een lichtplanner ontwikkelen.  



Wat betekent de komst?


De komst van big brother Kickstarter maakt het makkelijker voor Nederlandse investeerders en ondernemers om in crowdfunding te stappen via een bekend en vertrouwd merk. Kickstarter kan het vooral de Nederlandse platforms die volgens hetzelfde model bemiddelen bij crowdfunding daardoor nog lastig maken. Voor ondernemers zijn op dit moment CrowdaboutNow en OneplanetCrowd belangrijke aanbieders van (onder andere) rewards, in de creatieve hoek zijn voordekunst.nl en dutchdesignstarter.com bekende namen. ‘Voor de nicheplatforms wordt het nog belangrijker dan voorheen om de eigen toegevoegde waarde helder en overtuigend te formuleren. Voor Dutch Design Starter is dit duidelijk: intensieve coaching, controle op kwaliteit en betrouwbaarheid, maatwerk bij het inrichten van campagnes, en promotie van campagnes bij (internationale) design evenementen,’ meldt Ireen van de Laarakker, oprichter van Dutch Design Starter, op haar blog.


Investeren via iDeal


Voor investeerders is het geweldig dat ze via een Nederlandse Kickstarter kunnen funden, zegt Simon Douw van crowdfundingadviesbureau Douw&Koren. ‘Als dat via iDeal kan, is daarmee weer een drempel weggenomen.’ Door het duidelijke profiel van Kickstarter, dat streng selecteert op creatieve projecten en bovendien alleen met rewards werkt, hoeven bestaande Nederlandse platforms die zich op ondernemers richten geen grote zorgen te maken. Aanbieders als Symbid (aandelen) en Geldvoorelkaar (leningen) leveren andere vormen van crowdfunding en concurreren dus niet rechtstreeks met Kickstarter.  ‘Ook al is een ondernemer met een goed idee bijna per definitie creatief, de meeste platforms opereren in een ander deel van de markt.’


Crowdfunding als geheel profiteert


De verwachting is dat de crowdfundingbranche als geheel wel kan profiteren van het Amerikaanse geweld, dat de alternatieve financieringsvorm onder de aandacht van nog meer mensen zal brengen. ‘Met één kanttekening,’ zegt Douw: ‘het zou jammer zijn als Kickstarter het gezicht van crowdfunding bij ons gaat bepalen. Mensen moeten niet gaan denken dat het alleen maar om creatieve projecten draait: het is een enorm diverse markt. Er worden volop windmolens, vastgoedprojecten en horecazaken gecrowdfund.’

Uiteindelijk is ook na de komst van Kickstarter en diens landgenoot Indiegogo, die ook plannen heeft met ons land, de markt groot genoeg voor nieuwkomers. In 2013 is het totaalbedrag dat de branche ophaalde ruimschoots verdubbeld tot 32 miljoen euro, voor dit jaar verwacht crowdfundingspecialist Douw & Koren minimaal een zelfde groei. Douw: ‘Wij gaan voor volgend jaar zelf uit van een totale marktomvang van 255 miljoen euro.’  


Lees ook:


Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.