“Ik maak gebruik van mijn vrouw-zijn. Niet door korte rokjes aan te doen, maar door te accepteren dat mannen graag zakendoen met een vrouw”, vertelt Margit Thijn, de ondernemer achter onder andere Mickey’s Kinderdagverblijven (zie meer op pagina ..). Thijn is niet de enige die er zo over denkt; uit een enquête die Sprout onlangs hield onder 115 succesvolle vrouwelijke ondernemers, blijkt dat maar liefst 74% van de vrouwen wel eens een businessdeal heeft binnengesleept omdát ze vrouw is. De ondernemers die Sprout ondervroeg – gemiddelde omzet 4,5 miljoen en 11 jaar bezig – voelen zich zakelijk serieus genomen en denken geen businessdeals te missen omdat ze vrouw zijn.
De meeste vrouwen die meewerkten aan de enquête, werken even graag met mannen samen als met vrouwen. Opvallend, want meer dan de helft van de bedrijven bestaat helemaal of grotendeels uit vrouwen. Toch geeft maar een fractie van de onderneemsters aan dat ze makkelijker met vrouwen omgaat.
De vrouwen doen in elk geval niet onder voor mannelijke topondernemers. Meer dan de helft heeft 10 of meer medewerkers in dienst, waarvan 17% meer dan 50 en 6% zelfs meer dan 100. De bedrijfsvoering stopt ook niet bij de grens: 35% van de bedrijven is actief in West-Europa, 21% in Azië en 18% in Oost-Europa en de VS. De helft investeert bovendien ook weer in andere bedrijven.
Creatief en stimulerend
Eerdere onderzoeken hebben al bewezen dat vrouwen niet zo anders zijn dan mannen als het gaat om het runnen van een eigen zaak. Zo liet Ariane Struyvenberg van Match&Mentor vorig jaar een onderzoek uitvoeren naar de verschillen in gedrag en waarden. Ze had de indruk dat de ondernemers en onderneemsters in haar omgeving niet veel verschilden, maar zag die observaties nooit gestaafd in onderzoek. Daarom besloot ze in aanloop naar het congres ‘Vooruit! Vrouwelijke ondernemers in beweging’ om een onderzoek te laten doen door de Erasmus Universiteit.
Belangrijkste conclusie: het onderscheid tussen succesvolle mannelijke en vrouwelijke ondernemers is inderdaad te verwaarlozen. Mannen lijken iets meer te sturen en vrouwen lijken meer begaan te zijn met de sociale context van hun activiteiten, maar die verschillen zijn niet significant. Wel is duidelijk te zien dat succesvolle mannelijke en vrouwelijke ondernemers over dezelfde competenties beschikken: strategisch inzicht, sterke leidinggevende capaciteiten, duidelijke marktgerichtheid, creatief en stimulerend gedrag. En beide groepen hebben dezelfde minder goed ontwikkelde eigenschappen: coöperatief gedrag en structurerend vermogen.
Vrouwen hebben bovendien dezelfde achtergrond als mannen, bleek uit een groot recent onderzoek van ondernemer/onderzoeker Vivek Wadhwa van de Harvard Law School. Hij keek naar ondernemers met high-tech en high-growth bedrijven en zag daarbij dat mannen en vrouwen een gelijk opleidingsniveau, evenveel werkervaring, vergelijkbare interesse in ondernemerschap en dezelfde toegang tot financiering hadden. Ook hebben ze dezelfde motivatie om te gaan ondernemen: de wens om rijk te worden, te verdienen aan businessideeën en vanuit de interesse die ze altijd al hebben gehad in een eigen bedrijf en de startupcultuur. En ook niet onbelangrijk: zowel ondernemende mannen als vrouwen willen niet werken voor een ander.
Stabieler
De enige verschillen tussen mannelijke en vrouwelijke ondernemers lijken (persoonlijke) doelstellingen te zijn. Een inventarisatie van De Zaak liet zien dat vrouwen bescheidener doelen hebben. Vaak kiezen ze voor het ondernemerschap om werk en kinderen beter te kunnen combineren. Daarbij houden veel vrouwen hun bedrijf bewust klein, zodat ze bepaalde vraagstukken kunnen vermijden die komen kijken bij meer personeel, zoals zaken rondom arbeidsrecht en management. Dat kan ook als voordeel gelden, gezien de resultaten van een onderzoeksrapport van Graydon in 2005. Het bureau nam 1400 faillissementen in Nederland onder de loep en kwam tot de conclusie dat vrouwen verstandiger ondernemen. Ze zijn zuiniger, minder gericht op groei en stabieler.
Vrouwen schijnen ook onzekerder te zijn in ondernemen dan mannen. Ze zijn banger om te falen, zo bleek uit het wereldwijde onderzoek van de Global Entrepreneurship Monitor (GEM) in 2007. Nergens voor nodig, want bedrijven van vrouwen hebben – in westerse landen in elk geval – dezelfde kans om te overleven als bedrijven van mannen, bewees dezelfde monitor.
Het congres ‘Vooruit: vrouwelijke ondernemers in beweging’ van Match&Mentor wordt wegens succes herhaald op 25 januari 2011