Dit is het derde deel van een serie interviews met durfinvesteerders, verzorgd door CxO.nl.
Mudde programmeerde als twintiger 8 jaar lang systemen op IBM mainframes, totdat hij in 1985 het ondernemerspad insloeg met de start van Rijnhaave Automatisering. Samen met compagnon Albert Oegema verkocht hij aan grote organisaties als PTT Post, Ahold en Shell allerlei software, om deze daarna voor de klant bij te houden en toegankelijk te maken via trainingen. “Door ons tot programmeurs opgeleide economiestudenten deden bij ons het werk”, herinnert hij zich een tactische zet. British Telecom nam het bedrijf uiteindelijk in de jaren ’90 over.
Na zijn exit bij Rijnhaave ontpopte Mudde zich met Oegema en later oud-Rijnhaave consultant Guido Vervelde tot een van de toonaangevende leiders in de IT-detachering: ze vormen de oprichters achter onder meer Centric en Peak-IT, bedrijven die nu nog jaarlijks honderden IT-gedetacheerden plaatsen.
“Het was allemaal geen rocket science“, zegt Mudde over die tijd. “Als ondernemer maak je niet zozeer met IT-knowhow, maar met marketing en sales het grote verschil in de IT-detachering.”
Start Linden Mobile Ventures
Drie jaar geleden kozen Mudde en Vervelde ervoor het iets rustiger aan te doen: twee à drie dagen per week werken ze nu aan participatie-activiteiten in start-ups. Mudde combineert dat onder andere met zijn passie voor dressuurpaarden, sinds 2000 voor het publiek zichtbaar bij zijn Larense dressuurstal Magic Stables en paardenvideokanaal ClipMyHorse.tv.
B2c-start-ups verdienen een klein stukje van hun aandacht. Ze nemen deel in tientallen angel syndicaten voor zo’n 10 à 15K per deelname. “We volgen een lead investeerder omdat b2c niet onze expertise heeft en de echt beloftevolle bedrijven zich in de VS bevinden”, zegt Mudde. “De ingevoerde investeerders hebben daar een beter oog op groeibriljantjes dan wij.”
Zie ook de vorige twee afleveringen in deze reeks:
Zo kijkt Maarten ‘t Hooft (Quest) naar startups
‘Stap niet uit passie in een startup’
Faillissement Lunagames
De keer dat de twee in 2011 op eigen initiatief in een b2c-startup geld staken, voor €300.000, ging het namelijk mis. Lunagames, een ontwikkelaar en uitgever van gratis games, ging in mei failliet. Nokia haalde het Emmens bedrijf graag aan als toonbeeld dat ontwikkelaars van mobiele games wel degelijk miljoenen downloads kunnen scoren op zijn platformen, maar Mudde zegt dat het ‘niet in staat was een succesvolle overstap naar iOS en Android te maken’.
“Het is een vak apart, de spelletjeswereld”, concludeert Mudde nu. “Je bokst onder meer op tegen de Finnen. Die trekken met behulp van subsidie zo 10 miljoen uit voor een game, deels om een blik aan spelers voor €1 à €2 de man in Canada in te kopen. Het is dat ik de oprichter van het bedrijf goed ken, anders had ik ook niet geïnvesteerd. Ik heb niets met gamen.”
Focus op b2b
De veteranen focussen zich verder alleen nog maar op early stage startups die op bedrijven zijn gericht. Ze zitten maandelijks met zo’n vijf à tien Europese start-ups aan tafel, kijkend of ze een aantal tonnen willen investeren, in ruil voor belangen van 10 à 30 procent. “Guido en ik delen daarna onze ervaringen en ons netwerk waar en wanneer dat gewenst is. Daar halen we de voldoening uit. Als je bijvoorbeeld kijkt naar het werven van goed personeel, zijn ondernemers daar nog wel eens naïef in.”
Technische oprichters
Ook binnen het wereldje van b2b-bedrijven heeft Mudde echter weer geleerd van een participatie, die hij niet wil benoemen. Anders dan hijzelf blijken andere oprichters met een technische achtergrond er een handje van te kunnen hebben de sales over het hoofd te zien.
“Ontwikkelaars vergeten naar buiten te gaan en met potentiële klanten te praten, ze blijven gefixeerd op het programmeren”, zegt Mudde, die dus in tegenstelling tot durfinvesteerder Sebastiaan Hooft niet gelooft dat twee technische oprichters vaak succes boeken.
“Ik heb een aantal keer meegemaakt dat de software bijna af was, maar uiteindelijk toch weer niet. Zijn ze zonder raadpleging van potentiële klanten overnieuw begonnen, om het met een moeilijke oplossing in hun ogen nog mooier en beter te maken.”
Vigour.io
Maar het is de investeerders ook gelukt om een groeibriljantje te vinden dat wél tot bloei is gekomen. Dat groeibriljantje is Vigour.io, een Nederlandse oplossing die het mogelijk maakt een video vanaf iemands mobieltje naar een tv-scherm te swipen. Nadat het bij Linden en telecombedrijf Deutsche Telecom €500.000 ophaalde, verzekerde het zich onder meer van klanten als muziekzender MTV. Volgens Mudde is er een goede kans dat hij en Vervelde er met een mooie exit uitstappen.
Mudde: “Je ziet dat daar de balans tussen commercie en techniek goed is. Wat me ook bevalt, is dat ze scherp de kosten beperken. Bij de start was er onzekerheid of ze wel of geen geduchte concurrenten hadden. Ze wilden echter geen geld uitgeven aan tickets naar het Mobile World Congres in Barcelona, waarna wij die maar voor ze kochten. Voor mij direct een sein dat ze bedachtzaam met geld omgaan.”
De volgende investering?
Ondanks de frequentie van 5 à 10 gesprekken per maand vormt Vigour.io met co-browsing oplossing Surfly en mobiele appbouwer Mediabunker vooralsnog de enige start-up waar Linden Mobile Ventures substantiële belangen in heeft genomen. Deelnames via syndicaten van Angellist krijgen meer en meer de overhand. “Ik heb het lopende jaar in 35 van zulke start-ups geld gestoken”, zegt Mudde.
“Maar we staan nog steeds open voor de participaties waar we meer betrokken bij zijn. Onlangs ben ik helaas buiten de deur gezet door de Brabantse Ontwikkelings Maatschappij, die net als wij een start-up wilde financieren die slimme robots detacheert. We wilden wel akkoord gaan met, naar onze mening, rare voorwaarden op een convertible note die de BOM opgesteld had. De ondernemer vond het goed, maar de BOM hield het tegen en investeerde in zijn eentje.”
Zodoende wachten Mudde en Vervelde nog op een start-up die de arbeidsmarkt moderniseert. “We zien daar helaas weinig initiatief in voorkomen. Odesk (sindskort Upwork, red.) is een van de weinige voorbeelden. Wie meldt zich aan?”
Op de volgende pagina’s: een selectie van 20 investeringen van Linden Mobile Ventures, inclusief video’s.