Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Succes maakt ondernemingen onpersoonlijk.’

Veel mensen doen werk waar ze weinig plezier en opwinding aan beleven en hebben geen idee wat hun echte talenten zijn. "Succes maakt ondernemingen onpersoonlijk."

Vorige week presenteerde Sir Ken Robinson zijn nieuwe boek Het Element. Sprout sprak met de auteur over ondernemerschap en passie.

 

 “Ondernemers starten niet omdat ze het leuk vinden om een organisatie op te zetten, maar omdat ze wat het bedrijf doet of maakt leuk vinden. Dat is de kracht van de ondernemer, niet de bestuurlijke capaciteiten. Voor die vaardigheden huur je iemand anders in. Als het werkt en succesvol is, groeit het bedrijf. Medewerkers worden benoemd voor specifieke taken. En dan gaat het mis, de onderneming wordt onpersoonlijk. Medewerkers investeren in hun eigen succes, niet in de organisatie. Ze blijven totdat ze kunnen doorschuiven naar het volgende niveau in een ander bedrijf. Zo wordt het bedrijf een schim van wat het was”.

  

Gemiste kansen

“Het idee dat we onze grootste dromen moeten verwezenlijken voor onze dertigste is passé. Ons leven is niet lineair, onze capaciteiten nemen niet af als we ouder worden en kansen die we gemist hebben, zijn niet voorgoed verkeken. Wat maakt je enthousiast, wat stelt je op je gemak wat prikkelt je verbeelding? Het antwoord daarop is je Element en dat ga je doen. Iedereen kan dat bereiken, los van achtergrond, leeftijd en tegenslagen. Mensen in hun element zijn het meest zichzelf, het meest geïnspireerd en halen het beste uit zichzelf en uit anderen. Ze merken dat de tijd anders verstrijkt, ze intenser leven en geconcentreerder en levendiger zijn dan voorheen. Dat zorgt niet altijd voor rijkdom. Als een investeringbankier zijn droom volgt en een pizzeria opent kan zijn inkomen sterk dalen, maar hij kan zijn leven wel een nieuwe volheid en balans geven.”

 

Hoe houd je mensen binnen?

“Een bedrijf floreert als de mensen die er werken doen wat ze leuk vinden. Dus benader mensen niet met een sjabloon waarin ze moeten passen, maar probeer te begrijpen wie ze werkelijk zijn. Dan kun je mensen aannemen die bij de cultuur passen. Ze blijven graag bij je als je goed voor ze zorgt en ze eigen ideeën laat inbrengen, creatief laat zijn, zich laat ontwikkelen en een balans laat aanbrengen tussen het werk en de rest van hun leven. Zo doet Google enorm zijn best om een interne cultuur van vernieuwing te behouden, bijvoorbeeld door allerlei culturele evenementen te organiseren. Het gaat erom ieders verbeelding levend te houden door ze te confronteren met nieuwe dingen, want Google weet dat de gezondheid van het bedrijf afhankelijk is van de mensen die er werken. Zo kun je met de juiste mensen een bedrijf revitaliseren. Daartoe moet je de oorspronkelijke cultuur in het bedrijf verankeren.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door: Jorrit Roerdinkholder