Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Startups: kop in het zand en bikkelen

Om een investering binnen te halen is de ondernemer zelf minstens zo belangrijk als het businessplan, stelt Alexander Ribbink, oud-cmo (later coo) van TomTom en investeerder bij Prime Technology Ventures. Hij beschrijft de ideale ondernemer.

 

Als hij businessplannen leest, ziet Alexander Ribbink daarin het liefst een ondernemer die gáát voor zijn idee. “Ik geloof niet in lifestyleondernemers die alleen ondernemen om het ondernemen. Ik wil mensen zien die bereid zijn voor hun idee te staan, die hun betaalde baan laten lopen omdat ze een goed idee hebben”, vertelt hij. “Het spreekt voor je als je een product of dienst maakt voor jezelf. Ik zie regelmatig ondernemers die zelf nauwelijks klant zouden zijn voor hun eigen product. Dan staat het eigenlijk te ver weg.”

Geld moet een drijfveer zijn, vindt Ribbink. “Ik zie graag ondernemers die een focus hebben op geld. Mensen moeten ondernemen zien als een manier om rijk te worden, of financieel onafhankelijk, hoe je het ook wilt noemen. Alleen rijk willen worden is natuurlijk een armoedige motivatie, maar het moet wel een onderdeel zijn van je plan.”

Groeien en kraken

Verder draait het volgens Ribbink voornamelijk om iemands werkhouding. “Als startup moet je je kop in het zand steken en aan je bedrijf bouwen. Bikkelen onder de radar en dan met iets naar buiten komen dat je kunt verkopen”, stelt hij. “Laat je niet teveel afleiden door het circus aan evenementen voor ondernemers. Elke universiteit en accountancypartij doet tegenwoordig drie keer per jaar wel zo’n event. Netwerken kan je verder helpen, maar je moet vooral aan je bedrijf bezig zijn. De kracht van het doen.”

Zeker in de groeifase – de fase waarin Prime Ventures instapt in bedrijven – kan het knap hard werken zijn. Dat moet een ondernemer aankunnen. “In de groeifase komt er veel op je af; je bedrijf gaat aan alle kanten kraken en piepen; mensen moeten heel hard werken om alles bij te houden”, zegt Ribbink. “Daar heb ik zelf ervaring mee gehad bij TomTom. Dan moet je als ondernemer prioriteiten kunnen stellen en je groei kunnen plannen. Je maakt hoe dan ook fouten als je hard groeit.”

Het gaat vaak mis bij het aannemen van mensen, weet Ribbink uit ervaring. “Wij gingen bij TomTom van veertig medewerkers in 2003 naar tweeduizend medewerkers in 2008. De fout die je dan snel maakt, is dat je mensen aanneemt voor een baan die geschikt is voor die dag. Maar dan kunnen ze vaak twee dagen de baan al niet meer aan. Omdat je haast hebt, zeg je al snel: doe maar”, beschrijft hij. “Wij merkten dat we beter konden wachten en verder zoeken naar een geschiktere kandidaat. Iemand die rubber in zijn hoofd heeft, die nog kan groeien in de functie.”

Ondernemen met vrienden

Voordat de investeerders van Prime Ventures investeren in een bedrijf, willen ze eerst het hele team zien en overtuigd zijn van de mensen. Ribbink: “We willen een team zien dat zo scherp en snel is dat het de race kan winnen. We hechten er ook aan dat het team langere tijd blijft zitten en daadwerkelijk doet wat er in het plan staat.”

Zelf heeft Ribbink goede ervaringen met ondernemen met goede vrienden; hij kende de oprichters van TomTom uit zijn studietijd. “Werken met vrienden kan funest zijn, maar bij TomTom werkte dat ontzettend goed. Er is weinig leukers dan om zo te kunnen schakelen met je compagnons. We respecteerden elkaar, niet alleen vanwege de vriendschap, maar om wat we deden. En we waren goed complementair aan elkaar, daardoor kon de groei zo snel gaan. We zeiden tegen elkaar wat we dingen doen, en dan vertrouwden we erop dat de anderen dat ook echt deden. Dat kan ik iedereen aanraden.”

Idioot

Een laatste belangrijke eigenschap voor ondernemers aldus Ribbink: volharding. “Je moet ook een bedrijf kunnen leiden als het niet gaat zoals je wilt, dan pas kom je er. Dat is heel belangrijk, want een bedrijf succesvol maken duurt altijd langer en het is altijd duurder dan je denkt.”

Commentaar van de buitenwereld moet je aanhoren, maar je er niet door laten demotiveren, meent hij. “Zoveel mensen hebben bij TomTom bezworen dat het niks zou worden als wij in de hardware gingen – we waren van oorsprong een softwarebedrijf in digitale agenda’s. Maar wij wilden niet meer afhankelijk zijn van elektronische zakagendamakers, we wilden onze eigen kastjes maken”, vertelt hij. “Onze omgeving zei: je bent idioot. Maar Harold Goddijn was vastberaden: hij wilde de ultieme consumentenervaring, en daarvoor moesten we die kastjes ook zelf doen. Dat heeft gewerkt. Als je echt in je idee gelooft: ga ervoor, haal eruit wat erin zit.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Alexander Ribbink is als mentor betrokken bij Founder Institute Amsterdam, waarvan het eerste semester in oktober van start gaat. Ondernemers met een idee voor een startup kunnen zich hiervoor aanmelden tot 2 oktober.
 
Lees ook de tips van Founder Institute mentoren Peter van Gorsel (voor het beste businessplan), Walter de Brouwer (over fouten omzetten in successen) en Pieter Bas Leezenberg (over goede mensen aannemen en aan je binden)