Waarom wordt wijn vrijwel uitsluitend verkocht in flessen van 0,75 of 1 liter? En waarom zijn de enkele kleinere flesjes die al wel verkrijgbaar zijn – bijvoorbeeld in sommige supermarkten – altijd gevuld met ‘goedkope huiswijn’? De Groningse ondernemers Wim Meeuwesen en Geert-Jan Geersing dachten op een een goudmijn te zijn gestuit: wijn vermarkten via ‘kleine’ flesjes. Handig voor de lunch, een eenpersoonshuishouden of een dagje strand, luidt hun verhaal. De meeste wijnen van Halveflesjes.nl worden exclusief gebotteld en geïmporteerd. Een jaar later blijken consumenten echter niet te willen toehappen. De ondernemers boren daarom andere segementen binnen de wijnmarkt aan. Ze hebben wel concessie moeten doen aan hun Challenger-concept. Ze leveren inmiddels ook ‘normale’ flessen van 0,75 en 1 liter.
Hele flessen, van jullie geloof af gevallen?
“De markt voor alleen kleine flesjes bleek te klein. In ons aanvankelijke plan gingen we er al vanuit dat we zouden verbreden naar andere markten. Bovendien beperkt het je in de types wijn die je kan aanbieden omdat onze wijnboeren meer keuze hebben in normale flessen. Daar kwam bij dat een grote partij – à 10.000 flessen wijn per jaar- een nieuwe huiswijn zocht, maar dan wel in hele flessen. Tja, als dat langskomt is dat een kans die je niet moet laten liggen. Maar we houden het wel strikt gescheiden, en leveren de hele flessen alleen maar aan de zakelijke markt en via een aparte website.”
Hoe is het verder met jullie, een jaar later?
“We werken er nog steeds allebei naast, de omzet is minder dan we verwacht hadden. We begonnen vorig jaar met een maandomzet van 1.000 euro, dat is nu 1.500. Men moet blijkbaar toch wennen aan de halve flesjes, het heeft een lange adem nodig. Om break-even te kunnen draaien hebben we 2.000 tot 5.000 euro per maand nodig. Dat punt hopen we volgend jaar te bereiken. We hebben in het begin erg veel kosten gehad. De vormgeving van de website, marketing en natuurlijk de huur van een pand.”
Wat was het grootste struikelblok?
“Toch wel het vinden van financiering om uit te breiden. We hadden als doel om tien mensen aan te trekken die middels de Tante Agaathregeling in ons wilden investeren. Die regeling maakt het voor derden fiscaal aantrekkelijk om te investeren in een startup. De investeringen zijn echter wel aan een maximum van 2,500 euro gebonden, daarom hadden we meerdere geldschieters nodig. Het werden er uiteindelijk geen tien, maar twee. Iedereen wilde echt een duidelijk overzicht van cijfers en prognoses, maar die hadden we nog niet. Verder blijken veel mensen toch wel sceptisch tegenover het idee te staan, ze vinden het te risicovol.”
Hoe moet het nu verder?
“Onze zoektocht naar geld heeft een verassende wending gekregen. Los van die twee particuliere investeerders via de Tante Agaathregeling hebben sindkort een investering van 25.000 euro gekregen van een durfkapitalist. Deze investeerder was wel heel enthousiast over de halve flesjes en klopte zelf bij ons aan. Daarmee gaan we voorraad opbouwen en inzetten op marketing. Dat kan beter. Zo hebben we een keer geadverteerd met een kortingsactie in Winelife, maar dat leverde nauwelijks respons op, daar hadden we toch echt wel meer van verwacht.”
Heeft dat jullie inzichten veranderd?
“Ja, we zijn er steeds meer achter gekomen wat onze potentiële markt is. Dat we het niet moeten hebben van de restaurants bijvoorbeeld. Bij delicatessenwinkels daarentegen doen we het wel heel goed. Met de nieuwe investering willen we ook specifieke doelgroepen aanspreken, zoals strandtenten en hotelketens. Die staan daar wel open voor. Ook willen we meer gaan doen in de kadosfeer en afwijkende verpakkingen. Elk formaat heeft zijn eigen markt en we gaan dus verbreden met andere afwijkende maten zoals grote flessen voor de horeca en met een bag in box– wijnzakken in een doos- voor consumenten.”
Lees hier over Halveflesjes in de Challengerlijst
Lees meer over het importeren van wijn