Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Koop uw auto voor 1 februari… of juist niet

Vanaf 1 februari 2008 worden BPM en MRB fors gewijzigd. Snel beslissen kan u veel voordeel opleveren.

Dankzij de wijzigingen worden sommige auto’s duurder, en andere juist goedkoper. De rekensom voor deze beslissing kan behoorlijk ingewikkeld uitpakken. Geen nood: de dealer van de auto waar u voorkeur naar uitgaat wil die berekening vast wel voor u maken.

 

Bijtelling

Dit jaar gaan de kosten van autorijden flink omhoog. Voor alle auto’s, dat staat wel vast. Maar de omvang van de kostenstijging is sterk wisselend. Het kabinet wil de aanschaf van een relatief schone auto belonen en de koop van een milieuvervuilende auto ontmoedigen. De automobilist die toch kiest voor een auto uit de laatste categorie, moet daar flink extra voor gaan betalen.

 

Koopt de automobilist de auto niet zelf, maar krijgt hij een auto van de zaak, dan wordt hem de rekening gepresenteerd door middel van een hogere bijtelling voor het privé-gebruik van de auto. De bijtelling is per 1 januari 2008 verhoogd van 22% naar 25% van de cataloguswaarde van de auto. Voor zuinige, milieuvriendelijke auto’s is de bijtelling verlaagd tot maar 14% van de cataloguswaarde van de auto. De auto moet dan een beperkte CO2-uitstoot hebben. De grens is voor auto’s met een dieselmotor (maximaal) 95 gram CO2-uitstoot  per kilometer, voor auto’s die niet op diesel rijden is dat maximaal 110 gram.

 

 

BPM vs MRB

Koopt u de auto zelf, dan krijgt u te maken met de BPM, de belasting op de aanschaf van een auto of motor. Die belasting wordt – vanwege de invoering van de  kilometerheffing vanaf 2011 – de komende vijf jaar met 25% verminderd. Per februari 2008 wordt de eerste stap gezet: de BPM gaat dan met ongeveer 6,5% omlaag, van 45,2% naar 42,3% van de netto catalogusprijs van de auto. Dat maakt de aanschaf van een nieuwe auto ná 1 februari een stuk goedkoper.

 

Maar die BPM-korting wordt volledig gecompenseerd door een navenante verhoging van de motorrijtuigenbelasting. Die gaat met ongeveer 7,2% omhoog. Deze verschuiving van BPM naar MRB is budgettair neutraal. Dat geldt natuurlijk niet voor de automobilist die nog vóór 1 februari een nieuwe auto koopt. Die mag bij de koop van zijn auto nog de volle BPM betalen én vanaf 1 februari 2008 ook de hogere MRB. De verschuiving van de BPM naar de MRB treft alle voertuigen waarover MRB wordt geheven. Een uitzondering geldt voor bestelauto’s van gehandicapten.

 

  

Zuinig

De BPM kent al jaren een differentiatie naar zuinigheid van de auto. Die wordt uitgedrukt in een energielabel. Die differentiatie wordt per 1 februari groter. De bonus voor zeer zuinige auto’s (label A) gaat omhoog van € 1.000 naar € 1.400. De malus, een opslag op de BPM, gaat voor zeer onzuinige auto’s (label G) van € 540 naar € 1.600. Daarmee komt het verschil tussen de maximale bonus en malus uit op € 3.000 (tot 1 februari is dat € 1.540).

 

Bij de aanschaf van een nieuwe moet u ook letten op de CO2 uitstoot van de begeerde auto. Per 1 februari komt er een CO2-toeslag op de BPM van € 110 voor iedere gram CO2 die de auto uitstoot boven de toegestane grens. Die grens is 192 gram voor een diesel, en 232 gram voor andere brandstoffen.

 

Hybride

Wilt u hybride gaan rijden? De fiscale stimulans voor hybride auto’s wordt met twee jaar verlengd tot 1 juli 2010. De korting wordt wel anders ingevuld. Tot 1 februari is de korting voor hybriden met een A-label € 6.000, voor auto’s met een B-label € 3.000. Die kortingen worden teruggebracht tot € 5.000 en € 2.500, maar ter compensatie daarvan komen hybriden vanaf 1 februari 2008 ook in aanmerking voor de bonus voor zuinige auto’s. Daardoor kan de totale BPM-korting voor een hybride auto oplopen tot € 6.400 (A-label) en € 3.200 (B-label). Voor auto’s met een elektromotor of met een verbrandingsmotor op waterstof – de zero-emissionauto’s – wordt het nihiltarief in de BPM met vijf jaar verlengd.

 

Diesel

Of wilt u liever in een diesel rijden? Voor dieselpersonenauto’s wordt een differentiatie naar de uitstoot van fijnstof ingevoerd. Deze slurptax gaat per 1 april 2008 in. Een dieselauto met een uitstoot van 0 milligram per kilometer krijgt een BPM-korting van  € 900,- voor elke milligram uitstoot neemt de korting met € 200 af. Bij 5 milligram uitstoot vervalt de korting, vanaf 5 milligram uitstoot geldt een toeslag van € 200 per milligram uitstoot.

 

Tanken wordt ook steeds duurder, vooral milieuonvriendelijke brandstoffen. De accijns op rode en blanke diesel gaat per 1 juli 2008 met 3 cent per liter omhoog. Per 1 januari 2009 komt daar nog 1 cent bovenop. De accijns op LPG wordt ook verhoogd: per 1 juli 2008 met 1,5 cent per liter en per 1 januari 2009 met 1 cent.

 

De conclusie is duidelijk: zuinige auto’s worden per 1 februari 2008 goedkoper, auto’s met pit worden dan nog duurder  Misschien toch maar geen nieuwe auto kopen…………..

 

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Door Hans Zwagemaker (belastingbelangen)