Begin september organiseerde ik samen met Gert-Jan Munneke en Hubert Deitmers voor de vierde keer de LOEY awards, de leading online entrepreneur of the year award. In een te gekke setting, het pas geopende Rijksmuseum, kreeg challenger van de uitzendbranche Rogier Thewessen (StudentenWerk) de LOEY Award en werd Valentijn Bras (Scoupy) met de Starter Award geëerd.
Innovatieve kracht
Als een van de initiatiefnemers van deze awards vind ik het belangrijk dat we de beste ondernemers binnen de Nederlandse online industrie in het zonnetje zetten. Het is een miljardenbusiness, de innovatieve kracht vanuit deze branche wordt nog onderschat. Uit een studie in opdracht van IAB Europa blijkt dat Europa’s digitale economie over het potentieel beschikt om 1,5 miljoen extra banen te creëren. Ons doel met LOEY is (startende) ondernemers te inspireren door de succesvolste ondernemers voor het voetlicht te laten treden. Nieuwe helden waaraan je je kunt optrekken. Iedereen heeft voorbeelden nodig, ook in deze nog jonge branche!
Open sfeer
Wat mij ook deze avond weer opviel is de ongekend positieve sfeer en daadkracht die heerst binnen de internetbranche. Iedereen die ik sprak tijdens de uitreiking zag kansen en mogelijkheden om verder te groeien. Er zijn ideeën voor nieuwe initiatieven te over. Er worden op de avond zelf contacten voor het leven gemaakt en, dat vind ik nog wel het mooiste: de sfeer is enorm open. Er werd onder het toeziend oog van de Nachtwacht ter plekke kennis en ervaring gedeeld en uitgewisseld.
On-ontgonnen markten
Reden te meer om de online kansen te onderzoeken en van start te gaan! Denk aan de mogelijkheden voor bijvoorbeeld startups binnen de sharing economy. De trend is dat we steeds minder belang hechten aan bezit. Kijk naar de initiatieven die er nu al zijn voor autorijden op basis van social sharing zoals SnappCar. Inloggen, locatie bekijken en kijken waar een auto beschikbaar is voor de gewenste tijd en afstand. De ruileconomie is weer helemaal hip. Ook de markten voor e-learning, e-health en 3D-printing zijn nog behoorlijk on-ontgonnen. Kansen? Kansen!
Idee is een begin
Bij Peak Capital krijgen we wekelijks talloze businessplannen binnen. Een idee is natuurlijk prachtig, maar we zijn vooral heel benieuwd naar de uitvoerbaarheid. Achteraf claimen verschillende mensen Marktplaats te hebben bedacht, maar hey, waarom heb je het dan ook niet daadwerkelijk succesvol uitgevoerd? Een idee is een begin, maar de waarde van execution power moeten we niet onderschatten. En waar onderscheid je je in? Als je wilt beginnen moet je jouw usp helder voor ogen hebben: welk probleem los je op? En, een belangrijke les van mijzelf uit het verleden: heb een scherpe focus. Een te brede propositie is in mijn ervaring minder kansrijk en zorgt voor verwarring in de markt.
Aan de slag!
Toen ik in 1997 startte in de online-industrie bij AdValue was het nog bijzonder kostbaar om een internet bedrijf te starten. De infrastructuur was er nog nauwelijks en ook was talent in de markt schaars. Dat is nu anders. Als jij zorgdraagt voor de hierboven genoemde andere randvoorwaarden kun je met relatief weinig startkapitaal beginnen met het uitvoeren van je idee. Dus wat let je: aan de slag. En misschien sta je zelf volgend jaar op het podium voor een LOEY award!