Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Franchisen, iets voor u?

Franchisen is geschikt voor elke bedrijfstak, van hamburgers tot thuiszorg. Maar aan het hoofd staan van meerdere filialen is echt iets anders dan eigenaar zijn van één vestiging. De do's en don't voor franchisen.

1. Franchisen: voor wie en wanneer?
Franchisen begint met een goede formule die gemakkelijk overgenomen kan worden door de franchisenemers. Klanten moeten in een filiaal in Amsterdam hetzelfde kunnen krijgen als in Rotterdam. Als het concept klopt, is in principe alles geschikt voor franchise, van hamburgers tot thuiszorg.

2. Ken uw franchisenemer
Zoek franchisenemers die uw concept snappen, er enthousiast over zijn en niet zo eigenwijs zijn dat ze het concept naar hun eigen hand willen zetten. Maak duidelijke afspraken en contracten, want niets is zo vervelend als een franchisenemer die na verloop van tijd op eigen benen wil staan. Voor u het weet staat u voor de rechter uw eigen formule te verdedigen.

3. Houd de formule strak
Vrijheid is een groot goed, maar bij franchising moet u de touwtjes strak in handen houden. De formule is heilig. Er hoeft maar een filiaal een slechte naam te krijgen en uw hele formule wordt door het slijk gehaald. Dat betekent dat een frachisegever streng moet zijn. Met veel franchisenemers is de kans groter dat de formule verwatert en de kwaliteit achteruit gaat. Zorg dus dat u genoeg capaciteit heeft om het aantal franchisenemers aan te sturen. Marcel Slaghekke (49) van uitzendbureau Olympia gelooft in eigen ondernemerschap van zijn franchisers, maar voert wel een hard franchisebeleid.

4. Wat levert het op?
Franchisenemers nemen een risico met het openen van een vestiging. Haal ze daarom niet het vel over de neus. De meeste franchisegevers vragen eenmalig entreegeld voor het gebruik van de formule en periodieke vergoedingen. Zo betalen de franchisenemers van Olympia 33 procent van de brutowinst.  Dat betekent niet dat u zomaar het vergoedingenbeleid van uw concurrenten over moet nemen. Iedere formule is tenslotte anders.

5. Zorg goed voor uw franchisers
Franchisenemers moeten goed voor uw formule zorgen, maar het is uw taak om de formule te bewaken en te vernieuwen, zodat zij kunnen blijven concurreren. Zorg er daarom voor dat franchisenemers betrokken blijven bij het concept. Organiseer trainingen, ondersteuningsprogramma’s en laat uw gezicht ook eens in de filialen zien. Franchisenemers hebben af en toe steun nodig, anders voelen ze zich in de steek gelaten.

6. Bent u een goede franchisegever?
Die prachtige franchiseformule is er, maar nu moet het nog uitgevoerd worden. Aan het hoofd staan van meerdere filialen is toch iets anders dan succesvol eigenaar zijn van één vestiging. Doe eerst eens uitgebreid zelfonderzoek: is dit wel wat u wilt en kunt? Wilt u die verantwoordelijkheid, de sores die erbij komt kijken, de complexiteit? Meer dan de helft van de geplande franchises sneuvelt voortijdig.

7. Of toch liever niet?
Franchisen is natuurlijk niet de enige manier om te groeien. Franchisenemers zijn doorgaans meer betrokken bij de onderneming dan personeelsleden. Maar er zijn ook andere succesvolle formules dan een franchiseformule die kunnen leiden tot succes. Starbucks bijvoorbeeld, motiveert het personeel met aandelen. En maakt in tegenstelling tot McDonalds en Subway geen gebruik van franchisenemers

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Meer over franchisen leest u in nummer 10 van Sprout.