Collin Crowdfund komt na een trage start op stoom, zo lijkt het. Nadat voormalig bankiers Jeroen ter Huurne en Jan-Willem Onink en registeraccountant Bas Denissen hun platform in de zomer van 2014 live zetten stond de teller aan het begin van dit jaar op een totaal van 20 miljoen euro aan gefinancierde leningen.
Maar deze week wordt de mijlpaal van 50 miljoen euro aangetikt, verdeeld over 253 ondernemers die geld kregen van bij elkaar 7600 particuliere investeerders. Collin verwacht dit jaar 40 miljoen euro te faciliteren, werkkapitaal voor een sportschool en een gadget-recyclaar tot franchise–restaurants en een beveiligingsbedrijf. Het platform zelf is inmiddels winstgevend, zegt Ter Huurne. “We zijn al een tijdje door de break-even heen.”
Grotere bedragen
Het gemiddelde leningbedrag loopt gestaag op, van gemiddeld 150.000 euro in 2014 naar – naar verwachting – zo’n 250.000 euro volgend jaar. “Dat komt enerzijds doordat we grotere cases aankunnen”, zegt Ter Huurne, wiens grootste project 1,5 miljoen euro was. “Maar het is vooral een gangbare manier van financiering geworden, en steeds meer ook voor het middenbedrijf met pak ‘m beet 100 werknemers. En we zien dat banken ons vaker opzoeken, zowel voor doorverwijzen als het opzetten van een co-financiering.”
Alle aanvragen die Collin tot nu toe goedkeurde werden gefinancierd (Collin kent geen ‘overfunding’, zoals bij een platform als Kickstarter). Van de serieuze aanvragen wijst het platform 2 van de 3 af. “Gelukszoekers tellen we sowieso niet mee.”
Dit zijn volgens Ter Huurne de belangrijkste ingrediënten voor een succesvol crowdfinance-project:
1. Begin met een goed plan
Wees concreet, onderbouwd en goed voorbereid, zegt Ter Huurne. “Zo’n plan moet uiteraard goed zijn doorgerekend. Wat dat betreft verschilt het bij ons niet zoveel van bancaire financiering.”
2. Laat je professioneel begeleiden
Zeker ondernemers die nog nooit de ‘crowd’ hebben opgezocht kunnen wel wat begeleiding gebruiken. Collin doet dat met 35 regionale crowdfundcoaches, die elke aanvraag beoordelen en begeleiden. Zo verschijnt een ondernemer aan de start met een strakke pitch, en weet hij of zij de (inner) crowd slim te benaderen.
“Aan de ene kant zijn we vooral een supergeautomatiseerd fintech-bedrijf. Na het plaatsen van een nieuwe leningaanvraag verwerken we gemiddeld meer dan 20 investeerders per minuut. Maar aan de voorkant is er juist het menselijke aspect, met coaches die in gesprek gaan, en een servicedesk die tot laat in de avond bereikbaar is.”
3. Crowdfinance als marketingtool
Een mkb-platform als Collin is weliswaar geen (potentieel) marketingkanon zoals een succesvol project op Kickstarter dat kan zijn. Maar de dienst hamert er wel op dat je van je investeerders ambassadeurs moet maken.
“Wees transparant en pak die media-exposure”, zegt Ter Huurne. Ondernemers kunnen bij Collin ook een communicatiedienst afnemen. Sommige ondernemers hebben koudwatervrees bij het naar buiten brengen van hun verhaal.
“Dan zeggen wij: het is juist hartstikke mooi dat je je verhaal aan de wereld kunt vertellen. Bovendien kun je de meeste cijfers toch wel opvragen via de KvK of kredietbureaus. We zien dat ondernemers door een crowdfinance-project anders omgaan met social media, ze zijn eraan gewend om transparant met de buitenwereld te praten.”
Als marketingmiddel bieden ondernemers soms ook extra’s aan – naast een lening-met-rente – zoals een gratis product of korting. Dat leidt vaak ook tot meer omzet.
4. Co-financiering
Zoek de combinatie van crowd, bank en informal, adviseert Ter Huurne. “Enerzijds om onafhankelijk te blijven van welke financier dan ook. Een ondernemer zit krachtiger in z’n vel, als hij verschillende vormen gebruikt.”
Daarnaast maak je door te ‘stapelen’ gebruik van de verschillende voordelen per financier. Zo voegt een informal kennis en kunde toe, terwijl de crowd belangrijk is voor je marketing. Banken zorgen voor een koppeling met betalingsverkeer en kredietfaciliteit.
5. Inner crowd
Om een project een vliegende start te geven moet je je omgeving, medewerkers, klanten en familie betrekken. “Daarmee toon je het vertrouwen van je eigen omgeving. En je geeft ze kans om als eerste te investeren, waarmee ze ook ambassadeurs worden van je bedrijf.” Op die manier halen ondernemers bij Collin ongeveer 10 procent van het benodigde bedrag uit hun inner crowd.
Misverstand
Ter Huurne wil ten slotte nog wel een misverstand uit de weg helpen. “Je zou verwachten dat b2c-bedrijven meer geschikt zijn voor crowdfinance, die hebben immers een tastbaar product voor een grote groep mensen. Maar ons mooiste voorbeeld en de grootste financiering, is een drukpers voor een bedrijf uit de verpakkingsindustrie. Die ondernemer realiseerde zich totaal niet tot wat voor exposure dat zou leiden, en had uiteindelijk bijna 500 investeerders.”
Misschien wel het belangrijkste aspect bij een succesvol crowdfinance-project is daarom niet per se het type bedrijf, maar meer dat een ondernemer bewust naar buiten treedt. “Een investeerder wil de ondernemer ‘in de ogen kijken’. Wie zit erachter? Dat wordt gewaardeerd. Dus wees vooral trots op je bedrijf, en laat iedereen dat weten.”