Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Challenger 50: Flexibiliteit: Flexotels

Challenger Hubert von Heijden (45) heeft flexibiliteit tot het hart van zijn business model gemaakt.

 

Hubert von Heijden (45)
Bedrijf: Flexotels
Opgericht: 2009
Wat: opvouwbare hotelkamers
Omzet 2009: nihil
Groeiverwachting 2010: honderd tweepersoons hotelkamers op twintig evenementen
Ambitie: in vijf jaar tijd met drie- tot vijfhonderd hotelkamers de internationale markt bedienen

Dagelijks de nieuwsbrief van Startups & Scaleups ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Vraag: hoeveel hotelkamers passen er op één vrachtwagen? Antwoord: zo’n twintig. Jazeker. Vraag maar aan Hubert von Heijden (45), geestelijk vader van de zogenaamde Flexotels, ofwel opvouwbare luxe hotelkamers voor de evenementenbranche.
De innovatieve ondernemer, die met zijn bedrijf Von Heijden & Verre al ruim tien jaar vastgoedprojecten ontwikkelt: “Vanuit een klant kwam de vraag of we een hotel neer konden zetten op een evenemententerrein. Toen kwam het idee op om hoogwaardige onderkomens te ontwerpen die we van evenement naar evenement kunnen verplaatsen.”
Dat werden de Flexotels. Von Heijden: “Het vouwprincipe en de afmetingen zijn gebaseerd op van die inklapbare boodschappenkratjes. Dat is eigenlijk het enige echte Willy Wortelaspect van de hele uitvinding. Voor de rest ben ik niet zo’n techneut die zich terugtrekt in zijn tuinhuis en daar pas weer uitkomt als hij zijn eurekamoment heeft beleefd. Ik ben meer iemand die in samenspraak met anderen tot ideeën wil komen.”
Zoals onlangs, toen Von Heijden de eerste lichting van elf Flexotels presenteerde op de Dutch Design Week in Eindhoven. “Ik heb bezoekers daar uitgedaagd mee te denken. We hebben bijvoorbeeld al wel goede inklapbare stoelen voor de Flexotels, maar nog geen tafels. En ook de kasten kunnen beter.”
Hoe meer de inrichting van de tweepersoons hotelkamers zich mee laat opvouwen, wil Von Heijden maar zeggen, hoe rendabeler het wordt. Veel hangt immers af van de transportkosten. “Het enige dat echt niet opvouwbaar bleek, was sanitair. Dat hebben we in een vroeg stadium moeten laten vallen.”
Overigens kreeg Von Heijden wel ergere tegenwind te verduren. “In oktober 2008 begon ik met de gebruikelijke financieringsronde langs banken. Dat was, laten we zeggen, geen ideaal moment. ABN Amro bijvoorbeeld overlaadde me met complimenten, maar bleek achteraf op dat moment helemaal geen kredieten te verstrekken en was dus nooit van plan geweest te betalen. Ja, dat soort dingen vraagt wel de nodige mentale veerkracht.”
Dat is flexibiliteit die Von Heijden bij andere ondernemers nogal eens mist. “Ik heb mijn financiering uiteindelijk gewoon rond gekregen, dus de afgelopen maanden mocht ik een paar ton stukslaan met de productie van de eerste Flexotels. Ik heb wel tien keer meegemaakt dat mensen waarmee ik zaken wilde doen, duizenden euro’s misliepen omdat ze niet bereid waren even met me mee te denken. Terwijl ik me zó voor hun karretje had laten spannen.”