Een bijeenkomst op een aarzelend mooie vrijdagmiddag, bij garagebedrijf Auto Renaissance in Amsterdam, gespecialiseerd in de restauratie van een van ’s werelds meest legendarische automodellen: de Citroên DS. Binnen pronkt een blinkende elektrische versie van het beroemde T2 VW-busje, buiten struikelen we over de Snoeken (voor de niet-kenners: ‘Snoek’ of ‘Strijkijzer’ is de bijnaam voor de Citroên DS). Er is een wijntje, een toastje, kortom het is een samenzijn van liefhebbers.
Ultieme zweefauto
Een man of twintig heeft zich verzameld om een presentatie bij te wonen van het Groningse bedrijfje Rebbl. Joost ter Doest en Ivo van den Brink – oprichters van Rebbl – leggen zich sinds twee jaar toe op het ombouwen van bestaande automodellen naar elektrisch. Zo hebben ze al elektrische versies gemaakt van de Kever, de New Beetle, voornoemde T2, de Volvo V70 en de Jaguar XK8.
De twee kregen afgelopen zomer bezoek van Freerk Bisschop, oud-manager bij consultingfirma Ecofys en tegenwoordig actief als duurzaam investeerder. Bisschop – vaste klant bij Auto Renaissance en eigenaar van een prachtige roodgrijze DS-break uit 1971 – is een zelfverklaard DS-afficionado en besloot na een ritje in een van de modellen van Rebbl dat hij zijn eigen DS elektrisch wilde laten rijden. “Ik heb vier jaar een Prius gehad als familiewagen en ik vond het afschuwelijk. Sinds mijn proefrit weet ik het zeker: een DS met een elektromotor is straks de ultieme zweefauto.”
Crowdfundingproject
De heren van Rebbl leek het een mooie uitdaging en na enig onderzoek bleek de ombouw van een DS haalbaar te zijn. Voor ongeveer dertigduizend euro kon Bisschop zijn DS laten elektrificeren. Eén probleempje: van elk om te bouwen automodel moet Rebbl een prototype maken, als waarborg tegen onverwachte complicaties. En voor dat prototype is nog eens 22.500 euro nodig. Voor Bisschop reden om op zoek te gaan naar andere DS-liefhebbers die mee willen betalen aan de elektrificatie van hun lieveling. Een crowdfundingproject was geboren en zodoende deze bijeenkomst.
De ondernemers worden flink ondervraagd door de belangstellenden. Over de eeuwige e-achilleshiel: het actieradius (er kan gekozen worden tussen 160 en 200 km – niet voor op vakantie dus); over de levensyclus van de batterijen; over wat-ie in de bergen doet en over de fiscale aspecten. Uiteindelijk melden zich zeven serieus geïnteresseerden, die binnenkort samen komen om de knoop door te hakken. Ondertussen bedenkt Bisschop een fiscaal gunstige constructie om de investering in te gieten. Bisschop: “Ik verwacht toch minimaal eenderde van het investeringsbedrag af te krijgen.” Wanneer denkt hij in zijn e-Snoek rond te rijden? “Ik hoop nog deze winter. Ik denk dat die eerste rit zal voelen alsof ik opstijg. Haha, naar een ijl, hemels niveau.”
Meer duurzaamheid? Bezoek de Sprout Ontbijtsessie ‘Duurzaamheid in 90 minuten’ op 9 november 2011.