GET Holding NV verzorgt op efreshportal een wereldwijde marktplaats die de traditionele groenten-, fruit- en bloemenveiling overbodig maakt. Abonnees van de portal kunnen hier hun verse, aan bederf onderhevige waar verkopen of inkopen. Directe handel van producent tot retailer. “Als onze klant abonnementsgeld betaalt mag hij verder zelf weten wat hij op de site uitvoert”, zegt CEO Hans Robben.
De holding heeft drie manieren om geld te verdienen: memberships, betalingstransacties en advertenties. “De bulkomzet komt van de memberships. Als klanten het willen kunnen ze ook gebruik maken van ons betalingssysteem. Daar komen bankkosten bovenop waar wij ook aan verdienen.”
Overnames
De omzet wordt voor een groot deel geïnvesteerd in de uitbreiding van het netwerk. In 2007 kocht GET Holding NV al vijftien bedrijven op. De opgekochte portals blijven dan steeds nog een jaar bestaan, zodat de klanten uit het bestand de tijd hebben om over te stappen. “De helft doet dat meteen, de andere helft wacht tot het jaar om is. Wij zijn meestal duurder dan de partij die we overnemen, daarom geven we klanten de tijd om de overstap te maken. Maar uiteindelijk doen ze dat bijna allemaal.” Na een jaar verdwijnt de opgekochte portal.
Binnenkort maakt de onderneming haar beursgang aan de AIM in Londen. Ook het hiermee opgehaalde geld wordt geïnvesteerd in overnames. “We hebben de beursgang nodig om dit jaar dertig bedrijven op te kopen.”
Die bedrijven staan te springen voor een overname. In heel de wereld duiken de versportals op voor de nationale, gespecialiseerde markt. Maar na een succesvol jaar is de groei er al snel uit, volgens Robben. “Ze merken dan dat ze internationaal moeten gaan om verder te groeien. Dat vergt een hoop investeringen en daar hebben zij vaak geen geld voor of geen zin in. Wij hebben dat wel.”
MVO
Doel van de portal is de markt van verse goederen transparant te maken. Dat is niet alleen goed voor de portemonnee van Robben, maar ook voor boeren in ontwikkelingslanden. “NGO’s helpen arme boeren nu om gecertificeerde producten te maken. Maar die producten zijn voor inkopers erg lastig te vinden. Dan heeft zo’n boer een betere banaan en kan hij hem niet verkopen. Als ze lid worden van onze site kunnen zij direct in aanraking komen met retailers.”
Omdat de membershipprijzen vrij hoog zijn voor straatarme boeren heeft GET een eigen stichting in het leven geroepen om kortingen op de abonnementsprijs te kunnen geven. De NGO’s betalen ook een deel, de rest moet de boer zelf investeren.
MVO is voor Robben een grote drijfveer. “Wij voorzien in de behoefte van retailers om sociaal verantwoordelijke producten in te kopen. Voorheen was dat nog heel moeilijk, nu kun je met één klik alle gecertificeerde kiwi’s ter wereld bekijken.”