Deze potentiële investeerder luistert niet alleen naar je verhaal, maar let ook op tekenen dat je je eigen propositie niet volledig begrijpt, trends en ontwikkelingen niet ziet of cijfers verkeerd inschat. Bij het ontdekken van één of meerdere waarschuwingssignalen zal de investeerder zich afvragen of het de moeite waard is om zijn geld aan je toe te vertrouwen.
Deze zogenaamde red flags zijn voor een investeerder eenvoudig te herkennen. En nu ook voor jou:
1. Onbegrijpelijk idee
Het onvermogen om je product of dienst helder en voldoende uit te leggen. Als investeerders je idee niet in een paar zinnen begrijpen, zijn ze geneigd eerder af te haken.
2. Onrealistisch marktaandeel
Onrealistische verwachting van het marktaandeel dat je verovert. Het is vrijwel ondenkbaar dat je meer dan een paar procent van de totale markt in handen krijgt, zeker in de eerste jaren.
3. Geen concurrentie
Vermelden dat er geen enkele concurrentie is of je concurrenten afdoen als ‘kleine spelers’ of ‘geen bedreigingen’. Investeerders weten namelijk dat er in iedere markt concurrenten zijn.
4. Non-coachable
Tekenen dat je niet coachable bent. Wanneer je niet luistert naar het advies van anderen, flexibel genoeg bent of openstaat voor meningen, suggesties en ideeën van anderen, zal de investeerder denken dat je teveel je eigen plan trekt met zijn geld.
5. Hockeystickprognoses
Hockeystickprognoses en onrealistische cijfers. Voor investeerders een teken dat je de markt niet begrijpt, veel te optimistisch bent of dat samenwerken, overleggen en beslissingen nemen met jou moeilijk wordt.
6. Schuldfinanciering
Het plan om het geld te gebruiken voor schulden uit het verleden. Geen enkele investeerder wil eerst de kosten voor lijken in de kast betalen voordat de groei kan beginnen.
7. Minder- of meerderheidsbelang
De onwil van de ondernemer om een reëel belang van zijn aandelen af te staan aan de investeerder. Deze halsstarrigheid kan er voor de investeerder op duiden dat het lastig is om met jou samen te werken, te overleggen en beslissingen te nemen.
8. Veel kleine investors
Teveel kleine investeerders aan boord in de opstartfase. Deze ingewikkelde verhouding tussen eigenaren of complexe aandelenstructuur kan investeerders afschrikken om in je bedrijf te investeren.
9. Financieringsrondes
Het idee van de ondernemer dat er slechts één financieringsronde nodig is om het bedrijf tot een aanzienlijke grootte te laten groeien.
Deze tips komen uit het ondernemersboek Hoe vind ik een investeerder? – een praktisch handboek met tal van praktijkcases en nuttige tips van ondernemers, investeerders en financieringsadviseurs.