Het klinkt als een idee. Steeds minder mensen gebruiken Facebook nog, maar áls ze er komen is het vaak vanwege de kalenderfunctie. Je vrienden gaan naar dit of dat event: moet jij niet ook komen? Het viel Max van Zoest (30), de afgelopen jaren investment manager bij investeerder Ponooc, op dat er nog niet een echt alternatief voor was.
Facebook vanwege de events
‘Slechts een derde van de Amerikaanse tieners gebruikt nog Facebook, en dan alleen vanwege de events. Je vindt zo’n functie niet bij de grote sociale apps als Insta of TikTok’, zegt Van Zoest. ‘Daar volg je vooral random mensen en ben je vooral met andermans leven bezig. Terwijl ik toch een trend zie: mensen willen weer gewoon dingen gaan ondernemen met echte vrienden.’
Dan helpt het dat je als clubje een agenda kunt delen. ‘Je kunt zien wat je vrienden gaan doen en krijgt aanbevelingen voor events. Zo volg je niet langer mensen achteraf, maar denk je na over de toekomst: wat ga ik doen met mijn vrienden, hoe maak ik mijn leven leuk?’
Agenda delen gaat privé
Agenda delen is gesneden koek voor je werk, maar privé bestond daar volgens Van Zoest nog geen app voor. ‘Ik kreeg het idee ooit toen ik op uitwisseling ging naar Singapore en de wedstrijden van Roger Federer wilde blijven volgen. Het bleek onmogelijk om zijn wedstrijden toe te voegen aan mijn kalender.’
Dat idee bleef sluimeren. Toen zeven jaar later Facebook in onbruik begon te raken terwijl Van Zoest nog steeds geen ander platform vond om agenda’s te volgen, nam hij een besluit. Na jaren investeren in startups gaf hij zijn baan op om aan ‘the other side of the table’ te gaan opereren.
Proeidraaien met studentenverenigingen
Zelf is Van Zoest aan de TU Delft afgestudeerd in computer science. Omdat zijn programmeerskills inmiddels een beetje roestig zijn, haalde hij studievriend Arjo van Ramshorst over om in het startupavontuur te stappen. ‘Hij had overigens al jaren ervaring als cto bij verschillende startups.’
Met geld van enkele angels zijn Van Zoest en Ramshorst nu iets meer dan een jaar aan het bouwen. De afgelopen maanden is proefgedraaid met de app, onder andere bij studentenverenigingen in Breda en Maastricht. ‘Ik zat zelf ooit in het bestuur van mijn studentenvereniging, daar stuurden we de kalender rond als excelsheetje. Dat blijken ze acht jaar later nog precies zo te doen.’
Lees ook: Meer grip op je agenda en e-mail? Begin bij je werkweek
Wedstrijdagenda van sporters
Dat kan natuurlijk handiger: de vereniging maakt de kalender aan in Evo en nodigt alle leden uit om de kalender te volgen. Vanzelfsprekend moeten ze daarvoor de app downloaden, die zichzelf daardoor rap kan verspreiden. ‘We hopen natuurlijk dat jaarclubs en andere subgroepen ook hun eigen kalenders gaan aanmaken en delen.’
Een mooie feature die technisch nog best ingewikkeld was om te bouwen, is de mogelijkheid om de kalenderinfo uit de Evo-app zonder gedoe te synchroniseren met je standaard agenda in Google of Apple.
Van alle voetbalteams heeft Evo ook al de kalenderinformatie klaarstaan. En nu zijn app live is, wil Van Zoest snel meer studentenverenigingen aanhaken, maar ook sporters. Fans willen graag weten wanneer een sporter wedstrijden speelt, en de informatie over die wedstrijdagenda wordt nogal verbrokkeld aangeboden. ‘We spraken een manager die het zelf niet eens op één plek bij de hand had.’
Freeke Moes deelt haar agenda
Hockeyster Freeke Moes, speler van het Nederlands elftal en aanvalster van Amsterdam, wordt de eerste die haar agenda gaat delen met fans. ‘We zien dit vooral voor individuele sporters als mogelijkheid om hun fans beter te bereiken. Op Insta concurreer je met de duizenden posts per dag die gebruikers langs zien flitsen. Hier heb je van begin af aan een vaste relatie via de events in de agenda.’
Op wie Evo mikt? Aan de ene kant op groepen vrienden die hun feestagenda willen delen. Maar daarnaast is er een groep ‘creators’: de sporters, artiesten of verenigingen die hun aanhang willen bereiken. ‘Je kunt een Insta-story aanmaken om een event te promoten met een linkje, maar dat is eenmalig. Nu kun je elk event op de kalender zetten, compleet met linkje naar de tickets of de livestream. Het is veel intiemer dan Insta: we noemen het ook wel een Substack voor kalenders.’
Zo snel mogelijk viraal
Wat de inkomsten betreft: die kunnen straks komen uit betaalde suggesties voor events, uit de verkoop van de techniek om agenda’s te synchroniseren aan derden of gebruikers die willen betalen voor premiumfuncties die nu nog niet beschikbaar zijn. Want eerst is het, zoals met elke sociale app, zaak om zo snel mogelijk gebruikers te verzamelen.
‘Klopt. De hamvraag is: hoe maken we dit zo viraal mogelijk? We gaan woensdag live op Product Hunt, de site waar nieuwe producten worden gelanceerd. Daar hopen we aandacht te trekken. Maar de komende tijd willen we sporters en studenten inzetten als ambassadeurs om groep voor groep te groeien. We willen niche voor niche gaan bouwen, niet alles voor iedereen zijn.’
Brede sociale app
‘We kijken naar nichesporten, ook omdat we geen oneindig budget hebben en sporters vooral ervan willen overtuigen dat ze er zelf baat bij hebben. We hebben een mooie sportzomer voor de boeg waarin we veel kunnen proberen. Aan de andere kant willen we onszelf ook niet beperken tot sport, studenten of festivals. Het moet een brede sociale app blijven.’
Hoe het leven is aan de andere kant van de tafel? ‘Heel anders. Als investeerder ben je zo high level als het maar zijn kan: je kijkt naar de markt, het founders-team en de metrics, je bent als commissaris of aandeelhouder betrokken bij een onderneming maar je bouwt die niet zelf op. Als founder ben jij degene die alles doet. Ik denk na over waar elke knop komt in de app, en ook nog welke kleur die krijgt. Als ik maandag onder de douche een goed idee heb, gaat het woensdag live in de App Store.’
Lees ook: 20 vragen die je moet kunnen beantwoorden als je groeigeld wil ophalen
Potentie om groot te worden
Het is goed om beide kanten te hebben meegemaakt, weet Van Zoest nu al. ‘Ik ga eigenlijk de omgekeerde weg, als investeerder die startupondernemer is geworden. Maar als ik ooit terug zou gaan het vak in, zou ik een betere investeerder zijn.’
Voorlopig zet hij alles op alles om Evo groot te maken. Dat kan, en dat moet ook wel, met een app waarvan het businessmodel pas gaat zoemen als er een massa gebruikers is die ook blijft terugkeren.
‘Het wordt helemaal niks of het wordt gigantisch. Als dit lukt, moet het echt een van de sociale apps in je telefoon worden. Dat vinden we vooral ook het vette eraan. En ja, dat vond ik als investeerder ook belangrijk: een startup moet de potentie te hebben om heel groot te worden. De investering die zoveel oplevert, dat die de vele andere mislukkingen meer dan goed maakt.’