Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?
“Ik ben Michael Roodveldt (31) en woon in Doetinchem. Mijn bedrijf (Roodveldt Handelsonderneming) runt een aantal uiteenlopende webshops, van kleding van bamboe, tot voedingsupplementen en huidverzorging. Sinds enige tijd verkopen wij ook de PartySneaker, een sportschoen met led-verlichting. We hebben onder meer 600 paar schoenen gemaakt in samenwerking met Flügel.”
“De rode draad in mijn ondernemerschap is het vinden en in de markt zetten van nieuwe producten. Toen we begonnen met voedingsupplementen, waren er destijds nog maar weinig webshops die dat aanboden. Daarna waren we een van de eersten met bamboekleding en met de Partysneaker waren we ook een van de eersten.”
“Nu worden die bijna overal verkocht, zoals bij de Bart Smit en Intertoys. Eigenlijk wil ik dat soort jongens altijd voor zijn. Dan is ook je winstmarge hoger. Die schoenen verkocht ik voor 65 euro, nu gaan ze voor 40 euro over de toonbank.”
“Ik ben nu in de VS aan het kijken naar een led-schoen waarbij ook de hele bovenkant verlicht wordt en die via een smartphone bediend kan worden. En via de microfoon van je smartphone kunnen de lampjes meedeinen met de maat van de muziek. Het probleem is nog de prijs: 250 dollar. Daar verkoop je waarschijnlijk nog te weinig van. 150 euro zou al beter werken.”
Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?
“Ondernemen zat er al lang in. Toen ik krantenjongen was nam ik mijn buurjongen in dienst om mijn folders te vouwen. Zo hield ik het grootste deel van het geld over en deed ik zelf het leukste werk. Maar voordat ik echt begon met ondernemen heb ik twee jaar bij de landmacht gezeten. Ik bleek echter toch niet zo goed met alle regels om te kunnen gaan, daar ben ik iets te rebels voor.”
“Ondernemen biedt afwisseling, je maakt van alles mee en je weet nooit hoe een dag loopt. Ik kan niet zo goed tegen te veel van hetzelfde. Mensen roepen vaak dat ondernemen vrijheid biedt, maar je bent natuurlijk wel altijd bezig. Je móet natuurlijk niks, maar als je niks doet dan gebeurt er ook niks.”
“De keuze voor online vind ik logisch: bij een winkel heb je altijd iemand nodig die de zaak bemant, ook op rustige momenten. Met de dingen die ik verkoop vind ik een webwinkel veel fijner.”
Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?
“Ik wil soms te veel, doordat ik overal kansen en mogelijkheden zie. Mijn vrouw is gelukkig wat rustiger en zegt ‘zou je dat er nou ook nog bij doen’. Verder denk ik meestal te groot voor mijn budget. Ik roep altijd meteen dat het kan, en dan zie ik wel hoe ik het passend maakt. En meestal lukt dat wel.”
“Bijvoorbeeld met die PartySneakers. We namen die webshop over van de vorige eigenaar. Die liet ze invliegen, maar dat is natuurlijk hartstikke duur. Toen heb ik een berekening gemaakt en gekeken wat het zou kosten als je het per boot zou doen en ben daarmee naar de bank gegaan. Maar die bankiers kenden het product niet, waren huiverig en zeiden: de schoenenbranche gaat achteruit. Uiteindelijk heeft mijn boekhouder mij het benodigde kapitaal geleend.”
“Maar door iets te groot te denken kwam ook mijn eerste en gelijk mooiste deal tot stand: ik kocht een partij kleding voor 300 euro en heb die voor 700 euro op een marktplaats voor bedrijven gezet. Toen kwam een echtpaar op bezoek en die vroegen of ik nog meer kon leveren voor hun winkel, of ik nog eens 4000 stukken kleding kon leveren. Ik zei ‘geen probleem’, maar had ondertussen geen idee of mijn leverancier dat wel achter de hand had. Uiteindelijk bleek hij gelukkig nog net 4000 stuks te hebben liggen.”
Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?
“Eigenlijk een heleboel. Iedere persoon kan jou inspireren, van de bakker op de hoek tot de directeur van een groot bedrijf. Maar ik vind zelf bijvoorbeeld Steve Jobs een boeiende persoonlijkheid. Wat ik een mooi boek vond is ‘Rijke pa, arme pa’ van Robert Kiyosaki. Hij laat de verschillen zien in opvoeding tussen rijke en arme mensen. Arme mensen zeggen bijvoorbeeld als ze een nieuwe fiets willen ’dat kan ik niet betalen’. Rijke mensen zeggen ‘hoe kan ik ervoor zorgen dat ik het wel kan betalen’. Dat zijn van die dingen die je anders laten kijken naar zaken.”
“Geld speelt natuurlijk een rol, maar ik zwem er nog steeds niet in. Ik zei altijd ‘voor m’n 30ste ben ik miljonair’, maar ik moet eerst maar eens kijken of ik dat voor m’n 40ste redt. Maar het is ook goed om sommige doelen niet te halen, je moet jezelf geen superman gaan voelen.”
Waarom ben je lid geworden van het Sprout-netwerk?
“Ik volgde Sprout al langer en ik vind het een interessant medium. De 99 euro per jaar vind ik ook schappelijk, dus waarom zou je het niet doen. Ik vind het daarnaast belangrijk dat ondernemerschap gestimuleerd wordt, en bijvoorbeeld ook een vak op school wordt.”
Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?
“Ik zou altijd kijken naar wat het ergste is wat er kan gebeuren. Als dat voor jou acceptabel is, dan moet je het gewoon doen. Soms denk je in eerste instantie dat je door een beslissing ergens in de goot belandt, maar vaak valt het reuze mee, is mijn ervaring.”
“Als tweede punt: iedereen zegt dat je allerlei testen en onderzoeken moet doen, maar daar ben ik zelf juist helemaal niet van. Ik geloof er heilig in dat er voor ieder product een markt is, ga er gewoon voor. Daarna kun je altijd nog wel bijschaven.”
Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?
“Ik ben altijd op zoek naar nieuwe producten, liefst producten die nog maar weinig mensen kennen. Ik wil altijd meedoen en kijken hoe je het in de markt kan zetten. En het laten groeien van mijn netwerk is natuurlijk altijd goed.”
Michael is lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Voor slechts 99 euro per jaar krijg jij toegang tot het netwerk, een uitgebreid profiel op Sprout.nl, nieuwe ideeën met het tweemaandelijkse magazine en toegang tot exclusieve kennis- en netwerkevenementen per jaar. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan!