Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?
Mijn naam is Marc Noyons (48) en mede-eigenaar van autoleasebedrijf ProMobility. Vanuit een gerestaureerde boerderij in het dorp Geervliet, onder de rook van Rotterdam, werk ik met een team enthousiaste medewerkers aan ons bedrijf. Samen met mijn compagnon Dick Dekker, die de vestiging in Wormerveer (NH) runt, bedienen wij ruim 270 klanten uit het lokale MKB die bij ons bijna 800 auto’s leasen.
Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?
Ik ben in 1998 begonnen als zelfstandig expediteur, iemand die alles regelt rondom de import en export van goederen. Daarvoor werkte ik als manager op de expeditieafdeling van een Rotterdams scheepvaartbedrijf. Hier importeerden we personenauto’s uit Japan, die bestemd waren voor de Engelse markt. Bij het scheepvaartsbedrijf kon ik mijn klanten niet optimaal bedienen en de service verlenen die zij nodig hadden. Toen één klant vroeg waarom ik niet voor mijzelf begon, heb ik dat na veel wikken en wegen gedaan. In eerste instantie vond ik dat doodeng. Ik kom niet uit een ondernemersgezin, dus heb het ondernemerschap niet van huis uit meegekregen. Uiteindelijk heb ik de stap gewaagd en ben ik al bijna achtien jaar zelfstandig ondernemer.
In 2002 ontmoette ik mijn huidige compagnon en het klikte meteen tussen ons. Twee jaar laten besloten we een businessplan te gaan schrijven voor een nieuw bedrijf: een autoleasemaatschappij die zich zou richten op het lokale MKB. Zo werd in 2006 ProMobility opgericht, direct met twee vestigingen, twee directeuren en één medewerker. Inmiddels hebben we vijf medewerkers in dienst.
Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?
Als directeur van een autoleasemaatschappij is het een uitdaging om in een competitieve markt het bedrijf te laten groeien, medewerkers te trainen, te coachen en te enthousiasmeren. Daarnaast moet je klanten blij maken en motiveren hun wagenpark bij ons te leasen. Dit in een speelveld waarbij je niet alle factoren kunt beïnvloeden, zoals de wisselende wetgeving ten aanzien van bijtelling of de houding van banken ten aanzien van financiering.
In de competitieve leasemarkt waar grote spelers actief zijn en waar bijna alles draait om prijs, is het zaak om je als kleinere speler te onderscheiden. Dat doe je door anders te zijn, door op te vallen en door open, eerlijk en écht transparant te zijn. Dus geen loze woorden maar echt invulling te geven aan hetgeen je predikt.
Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?
Mijn drijfveer is het lokaal ondernemen binnen het MKB en optimaal gebruik te maken van je netwerk. Als het even kan, probeer ik mensen en bedrijven aan elkaar te verbinden, zonder daar direct zelf beter van te hoeven worden. Het is een geweldig gevoel als door mijn toedoen twee bedrijven met elkaar zaken kunnen doen.
Ook raak ik geïnspireerd door Pieter Zwart van Coolblue. Bijzonder knap hoe hij en zijn maten vanaf een studentenkamer een internetbedrijf hebben opgebouwd, dat een persoonlijk gevoel bij hun klanten weet te realiseren. Voor zover ik kan beoordelen klopt alles bij dit bedrijf.
Waarom ben je lid geworden van het Sprout Netwerk?
Ik ben lid geworden van Sprout om op de hoogte te blijven van de ontwikkelingen in de markt. Nieuwe bedrijven, nieuwe trends, nieuwe producten, economisch nieuws: iedere ochtend lees ik als eerste de Sprout Nieuwsbrief als ik mijn mailbox open.
Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?
Je kunt naar andere ondernemers kijken, van hen leren en je laten inspireren, maar blijf vooral jezelf: blijf authentiek en oprecht. Als je niet authentiek en oprecht bent, prikt men daar doorheen en kom je ongeloofwaardig over.
Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?
Andere Sprout members kunnen mij helpen met inspirerende ideeën, zodat wij ons bedrijf onderscheidend, leuk, jong en dynamisch houden.
Marc is Sprout Member, jij ook?
Marc is lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Bij Sprout zijn we idolaat van ondernemers en doen niets liever dan jou helpen groeien. Dat doen we met nieuws, achtergronden, trendverhalen, inspirerende interviews en praktische informatie. Bovendien zijn onze members zijn beter vindbaar dankzij het seo-vriendelijke profiel op de website, kunnen kosteloos een memberadvertentie plaatsen onder de 150.000 maandelijkse bezoekers van de website, ontvangen Sprout Magazine fysiek op de deurmat én krijgen toegang tot maandelijkse kennis- en netwerkevenementen. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan!
Ben je al lid en wil jij jouw bedrijf ook voorstellen aan het Sprout Netwerk? Stuur dan een mailtje naar [email protected].