1. Wie ben je, en wat doet jouw bedrijf?
Mijn naam is Machiel van Dooren en ik ben samen met Frank van der Tang en Robin Pot directeur en mede-oprichter van Made Blue. Made Blue verduurzaamt het waterverbruik van Westerse bedrijven door het te koppelen aan schoon drinkwater in ontwikkelingslanden: een liter voor een liter. Het water wat hier nodig voor het produceren van kleding, het zetten van een cappuccino of voor het schoonmaken van een bedrijfspand wordt door Made Blue in gelijke hoeveelheden elders beschikbaar gemaakt.
Bedrijven krijgen hierdoor inzicht in hun watervoetafdruk, dragen bij aan de beschikbaarheid van drinkwater in ontwikkelingslanden en investeren in een positieve ervaring: als een klant een glas verse jus d’orange drinkt, een hotelovernachting boekt of gebruik maakt van een wasmachine zorgt Made Blue tegelijkertijd voor evenveel liter schoon drinkwater elders op de planeet.
Made Blue al meer dan één miljard liter water gerealiseerd in ontwikkelingslanden
En dat is hard nodig: wereldwijd kampen 2,7 miljard mensen minstens één maand per jaar met een tekort aan schoon water. Voor 780 miljoen mensen is deze situatie permanent, let op dit is ruim 46 keer de bevolking van Nederland. Bovendien sterven er jaarlijks 3,5 miljoen mensen door gebrek aan schoon water. Made Blue al meer dan één miljard liter water gerealiseerd in ontwikkelingslanden, voldoende om ruim 100.000 mensen een jaar lang te voorzien.
Internationale merken zoals Quooker, Tennant, Mövenpick en Electrolux Professional doen al met ons mee, net als start-ups zoals Bundles en Veri Soda. Op Schiphol zorgen wij er voor dat alle geserveerde dranken door bijvoorbeeld Starbucks en La Place worden gespiegeld met schoon drinkwater.
2. Wanneer en waarom ben je gaan ondernemen?
Ik begon met het organiseren van ‘learning journeys’ naar ontwikkelingslanden in 2002, wat een jaar later leidde tot de start van mijn eerste bedrijf EsteamWork. Wat begon met een reis met een groep Nederlandse ICT’ers naar koffieboeren op de Kilimanjaro, groeide in enkele jaren uit tot een sociale onderneming die jaarlijks een tiental teams van professionals mee nam de wereld over, om elders met hun kennis een verschil te maken.
Wat begon met een reis, groeide uit tot een sociale onderneming
Een volgende sociale onderneming volgde in 2006 toen ik met drie compagnons – die ik met de eerdere reizen had ontmoet – en een groep investeerders tekende voor de oprichting van OCO2, een bedrijf waar alles draaide om het terugdringen en compenseren van CO2-emissies. In 2009 ging OCO2 op in Climate Neutral Group en bleef ik tot medio 2012 betrokken als adviseur.
In 2013 volgde nummer drie: Het Kaufhaus. Samen met drie compagnons en Sympany creëerden we een concept dat een collectie maakt uit ingezamelde kleding, in eigen winkels verkoopt en waarvan de winst terugstroomt naar projecten in ontwikkelingslanden. Inmiddels exploiteert Het Kaufhaus winkels in Amsterdam, Utrecht en Arnhem.
3. Wat zijn de grootste uitdagingen voor jou als ondernemer?
Durven loslaten. Focus en succes zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden. Als een onderneming groeit moet je taken durven doorgeven aan anderen om zelf zicht te houden op het grotere plaatje. Ondernemen en managen zijn beiden een vak, maar gaan zelden goed samen. Loslaten, overdragen en vooruit blijven kijken zijn daarbij van groot belang voor de ontwikkeling van het bedrijf.
Loslaten en overdragen zijn van groot belang voor de ontwikkeling van een bedrijf
Ook heb ik in de voorbije jaren geleerd dat slimmer werken meer oplevert dan harder werken. Natuurlijk hoort stevig doorpakken bij het starten en laten groeien van een nieuwe onderneming, maar op tijd gas terug nemen om in gesprek te gaan met je stakeholders, je partners én jezelf geeft inzichten die ‘op volle snelheid’ verborgen blijven. Daarnaast bedoel ik met slimmer werken ook jezelf steeds de vraag stellen of iets anders kan of werkelijk nodig is. Soms kan een fysieke afspraak ook telefonisch of een vergadering van 60 minuten in een kwartier. Papierloos werken met het hele bedrijf in de cloud scheelt eindeloos zoekwerk in papieren dossiers en maakt alle informatie voor collega’s en klanten makkelijk beschikbaar.
4. Wat zijn je drijfveren, wie inspireert jou?
Ik laat mij inspireren door ondernemers met bijzondere verhalen
Ik vind het leuk om dingen ánders aan te pakken, bijvoorbeeld door te laten zien dat ondernemerschap en ‘goed doen’ wel degelijk samen gaan. Ik laat mij daarbij inspireren door veel mensen. Familie en vrienden om me heen, maar ook ondernemers met bijzondere verhalen, business modellen of aanpak. Zoals Ricardo Semler die volledige vrijheid geeft aan zijn teams of Elon Musk die met Tesla in plaats van een “wielen met een computer”, een “computer op wielen” heeft gebouwd.
Dagelijks haal ik inspiratie uit artikelen over andere (startende) ondernemers en uit gesprekken met onze opdrachtgevers. Sprout, BNR, Blendle en LinkedIn staan altijd wel op een tabblad open.
5. Waarom ben je lid geworden van het Sprout Netwerk?
Sprout is voor mij een inspiratiebron om te lezen en leren van de avonturen van andere ondernemers. Dagelijks met het lezen van de Sprout nieuwsbrief om 9 uur en in het weekend een moment voor de langere artikelen en interviews.
Daarnaast houdt Sprout mij op de hoogte van wat er speelt in ondernemersland en ben ik al met enkele – inmiddels bij Made Blue aangesloten – bedrijven in contact gekomen via een artikel of advertentie in Sprout.
6. Wat zou je andere ondernemers als tip willen meegeven om nog beter te ondernemen?
Accepteer dat het altijd anders, beter, leuker kan. Een ondernemingsplan is nooit af, klanten willen altijd weer iets nieuws en je medewerkers zijn op zoek naar de volgende uitdaging. Als je even achterover wil leunen, verkoop dan je bedrijf en ga daarna weer iets anders doen. Zolang jij aan het roer staat ben jij degene die de koers en het tempo bepaalt, en ruimte kan scheppen voor plezier, vertrouwen en daarmee succes.
Zolang jij aan het roer ben jij degene die ruimte kan scheppen voor plezier, vertrouwen en daarmee succes.
Probeer nieuwe business modellen uit op je bedrijf. Door samen te werken met partners, traditionele rollen van klanten en leveranciers opnieuw te bepalen ontstaan nieuwe verdienmodellen en worden relaties soms een stuk duurzamer.
7. Waar kunnen andere Sprout members jou mee helpen?
Met Made Blue zijn we ruim een jaar geleden gestart aan een nieuw avontuur. De wind komt in de zeilen, maar daarmee ook de uitdagingen voor groei van de onderneming. Grote bedrijven vragen ons te volgen in andere, buitenlandse markten en tegelijkertijd zien we kansen nog flink te groeien in het bedienen van het MKB in Nederland.
Hoe maken we de juiste afweging voor groei en in welke richting? Natuurlijk moeten we doorpakken voordat andere partijen dat voor ons doen in andere markten, maar tegelijkertijd is er ‘thuis’ nog veel laaghangend fruit…
Machiel is Sprout Member, jij ook?
Machiel is lid van Sprout, hét netwerk van ambitieuze ondernemers. Voor slechts 99 euro per jaar krijg jij toegang tot het netwerk, een uitgebreid profiel op Sprout.nl, nieuwe ideeën met het tweemaandelijkse magazine en toegang tot tien exclusieve ondernemersevenementen per jaar. Waar wacht je nog op? Meld je nu aan!
Ben je al lid en wil jij jouw bedrijf ook voorstellen aan het Sprout Netwerk? Stuur dan een mailtje naar [email protected].